Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 02-02-2007, 12:50
quattrodado quattrodado is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 220
Default Ruitenwisser interval schakeling

Hoi mensen,

aangezien dit mijn eerste golf is, bij deze een noob vraag:
(zoekfunctie leverde niks op)

Mijn golf mk1 uit '83 heeft geen interval stand voor de ruitenwisser.

Is dat normaal?
Kan ik die naderhand zonder gepruts inbouwen?
Zijn er upgrade-setjes te koop of moet ik die uit een andere auto halen?


bedankt alvast voor jullie hulp
Reply With Quote
  #2  
Old 02-02-2007, 13:19
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

In de wisserhendel zit een wit blokkeerblokje waarmee de intervalfunctie
geblokkeerd word.
Wanneer je deze eruit haalt en het goede relais plaats moet de interval werken.
Waarschijnlijk zit het goede relais al in de 83er golf.
Gr Jan.
Reply With Quote
  #3  
Old 02-02-2007, 13:33
quattrodado quattrodado is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 220
Default

Quote:
Originally Posted by J-9A-N
In de wisserhendel zit een wit blokkeerblokje waarmee de intervalfunctie
geblokkeerd word.


Ik neem dat even serieus, maar de lach zit wel in mijn gezicht.
Waarom wordt die geblokkeerd?
Reply With Quote
  #4  
Old 02-02-2007, 13:53
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

Voor de goedkopere modellen zonder interval.
Blokkeerpen kost minder dan een nieuwe hendel ontwerpen.
En ik heb natuurlijk ook nooit gezegd dat je me MOEST geloven.
Reply With Quote
  #5  
Old 02-02-2007, 14:03
quattrodado quattrodado is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 220
Default

Quote:
Originally Posted by J-9A-N
Voor de goedkopere modellen zonder interval.
Blokkeerpen kost minder dan een nieuwe hendel ontwerpen.
En ik heb natuurlijk ook nooit gezegd dat je me MOEST geloven.




Dus ze hebben dat blokje erin gezet voor mensen die niet zoveel
geld uit wilden geven.
Dat blokje erin zetten kostte dus extra geld voor de fabriek,
om dan de auto goedkoper te kunnen maken.

HAHA!

Ik zal vanmiddag gelijk even kijken. dank je wel!
Reply With Quote
  #6  
Old 02-02-2007, 14:35
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Tja net als de optie toerenteller bij bijvoorbeeld de Mk2 en Mk3. De kabel aansluiting ligt er wel. De meter kost wel meer geld. De kabelboom passen ze niet aan, gevolg lose stekker. Achteraf dus zo te monteren!
Reply With Quote
  #7  
Old 02-02-2007, 14:39
quattrodado quattrodado is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 220
Default

Quote:
Originally Posted by RubenD
Tja net als de optie toerenteller bij bijvoorbeeld de Mk2 en Mk3. De kabel aansluiting ligt er wel. De meter kost wel meer geld. De kabelboom passen ze niet aan, gevolg lose stekker. Achteraf dus zo te monteren!


Dus niet alleen bij Audi hebben ze van die vage werkmethodes gehad

Maarja, des te beter voor ons. Hoef je niet al teveel kabels te trekken
Reply With Quote
  #8  
Old 02-02-2007, 19:54
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Dat zijn geen vage methodes. Tis gewoon niet meer als logisch. Ik weet niet of je wel eens een productieproces/lijn ontwikkeld hebt? Het doe is zo min mogelijk stappen. Gevolg zo'n min mogelijk handelingen/werknemers dus minder kosten.

Zo was er een amerikaan die had een stratermakers bedrijf. Hij had zijn werknemers lang geobserveerd en heeft het aantal handelingen tijdens het straten teruggebracht naar de helft. Dit scheelt dus veel tijd en levert weer geld op.

Zo ook bij dit soort dingen van kabelbomen. Nu ontwerp je er maar eentje. En gebruik je soms een stekker niet. Zijn er minder keuze mogelijkheden aan de productielijn dus scheelt het tijd. En die uitgespaarde tijd is meer winst als 2 verschillende kabelbomen.
Reply With Quote
  #9  
Old 02-02-2007, 20:03
quattrodado quattrodado is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 220
Default

Quote:
Originally Posted by RubenD
Dat zijn geen vage methodes. Tis gewoon niet meer als logisch. Ik weet niet of je wel eens een productieproces/lijn ontwikkeld hebt? Het doe is zo min mogelijk stappen. Gevolg zo'n min mogelijk handelingen/werknemers dus minder kosten.

Zo was er een amerikaan die had een stratermakers bedrijf. Hij had zijn werknemers lang geobserveerd en heeft het aantal handelingen tijdens het straten teruggebracht naar de helft. Dit scheelt dus veel tijd en levert weer geld op.

Zo ook bij dit soort dingen van kabelbomen. Nu ontwerp je er maar eentje. En gebruik je soms een stekker niet. Zijn er minder keuze mogelijkheden aan de productielijn dus scheelt het tijd. En die uitgespaarde tijd is meer winst als 2 verschillende kabelbomen.


Ik bedoel eigenlijk niet de kabelboom. Dat is voor mij wel duidelijk.
Maar de MOEITE er zo een plastic blokje in te zetten, omdat de
koper geen interval schakeling kan betalen. Ofwel er verder alles
gewoon in de auto ligt.

Dus meer moeite (blokje erinzetten) om er een goedkopere auto van
te maken.
Reply With Quote
  #10  
Old 02-02-2007, 21:21
Ron21's Avatar
Ron21 Ron21 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 521
Default

Als je dan ook nog relais 99 plaatst op de plek waar nu 19 zit is je interval nog regelbaar ook.
__________________
http://www.xs4all.nl/~valo
Reply With Quote
  #11  
Old 02-02-2007, 22:58
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

Zit nou dus op ieder standaard relais ook interval schakeling? Dus als jij het blokje er tussenuit haalt heb je sowieso interval? Geinig
Reply With Quote
  #12  
Old 02-02-2007, 23:03
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

Is de lach alweer van je gezicht ,of zit ie er alweer omdat je voor weinig
klaar bent
Reply With Quote
  #13  
Old 02-02-2007, 23:14
Mk1-Addict's Avatar
Mk1-Addict Mk1-Addict is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 1,029
Default

Quote:
Originally Posted by Ron21
Als je dan ook nog relais 99 plaatst op de plek waar nu 19 zit is je interval nog regelbaar ook.


bedoel je dat je dan net als bij een type 3 de interval kunt regelen met het erop en eraf zetten van de ruitenwissers?? dat zou ik wel willen inbouwen dan in mijn cabby, werkt dat ook bij een 92er dan??
__________________
Huibert

VW Eos '06 2.0 TFSI, daily --> bagged
VW Touran Highline 7-zits '11 1,2TSI, family
Reply With Quote
  #14  
Old 03-02-2007, 12:28
quattrodado quattrodado is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 220
Default

Quote:
Originally Posted by J-9A-N
Is de lach alweer van je gezicht ,of zit ie er alweer omdat je voor weinig
klaar bent


Oh die zit er nog steeds hoor

Maar ook omdat mijn ontsteking eindelijk binnen is, dus dat
wordt weer sleutelen vandaag.

Wat ik me afvraag, relais vervangen om het interval de kunnen regelen.
Waarmee regel je dan?
Reply With Quote
  #15  
Old 05-02-2007, 13:13
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

als je dan de hendel vlug omlaag tikt, en dat na 10sec weer doet maar hem omlaag laat staan, dan is de interval 10sec. Zo werkt dat...

Maar gewoon interval heeft dus iedereen???
Reply With Quote
  #16  
Old 05-02-2007, 22:40
FGizmoS's Avatar
FGizmoS FGizmoS is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 546
Send a message via MSN to FGizmoS
Default

Quote:
Originally Posted by MellyVille
als je dan de hendel vlug omlaag tikt, en dat na 10sec weer doet maar hem omlaag laat staan, dan is de interval 10sec. Zo werkt dat...

Maar gewoon interval heeft dus iedereen???

ik dacht als ik mijn hendel gewoon 1 stand naar beneden zet is de interval sowieso al 10 seconden
moet je dan nog een andere hendel steken om hem regelbaar te maken?
__________________
Don't cry burn your tyres and get high
VW Golf MK2 GTD '90 te koop
Subaru Impreza GTT MY97
Reply With Quote
  #17  
Old 05-02-2007, 22:51
Tom80's Avatar
Tom80 Tom80 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 207
Default

Met een ander relais kun je 'm traploos regelbaar maken. Ja, dat werkt ook op een Golf Cabrio uit '92...
__________________
Ex-eigenaar van de NZ-raket!
Reply With Quote
  #18  
Old 06-02-2007, 21:33
DutchRebel DutchRebel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 380
Default

dan kun je door 2 tikken aan dezelfde hendel te geven de interval bepalen.

dus wacht je 1 seconde tussen de 2 tikjes, dan is je interval 1 seconde,
wacht 18 seconde, dan is je interval 18 seconde, en gaat gewoon met de originele hendel,

enkel het relais ff omwisselen, en klaar.
Reply With Quote
  #19  
Old 06-02-2007, 21:36
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

werkt tot een max van 3 minuten geloof ik..
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #20  
Old 07-02-2007, 08:33
Ron21's Avatar
Ron21 Ron21 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 521
Default

3 minuten is wel heel lang.

Denk dat er een maximum is van ca. 20 seconden.
__________________
http://www.xs4all.nl/~valo
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 05:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum