Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Luchtgekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 30-01-2007, 22:20
rottz's Avatar
rottz rottz is offline
Forum regular
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 67
Default G60 in mijn 74-er Kevertje

Zoals sommige van jullie wel weten ben ik met een projectje gestart...

Ik ga in dit topic mijn vorderingen (en mijn misstappen) bijhouden mbt een 1.8 G60 motor in een 74er spaarkevertje. Hopelijk vinden jullie het interessant genoeg... (want enige aanpassingen zullen wel nodig zijn aan het kevertje,er zal dus flink gezaagd en gelast gaan worden! )

Ff een paar foto's:

Mijn spaarkevertje,nu ff hoog op de poten want er zit namelijk geen motor in!



Gat in de bandenbak gezaagd,extra koellucht voor de radiateur



Aluminium pijpen aangelegd tbhv het koelsysteem





Radiateurtje voorin



Weer maar ff zagen



Dit is het torretje, een G60 dus





Pasplaatje erop



Vandaag dit nog ff binnen gehad, een koppelingsplaat en drukgroep





Ook niet geheel belangrijk, de remmen.... Remmen aangepast van trommel naar schijfrem




Last edited by rottz : 30-01-2007 at 22:36.
Reply With Quote
  #2  
Old 31-01-2007, 09:35
Riccoo's Avatar
Riccoo Riccoo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 25
Default

Mooi project, succes met de ombouw.
Maar ik zou toch nog eens kijken naar je remmen.
160/170 pk en dan voor een paar schijfjes en achter trommels??? Als ik jouw was zou ik hier nog ff naar kijken, misschien ombouw naar een 944 remsysteem.
Ik rij zelf een Buggy met een 944 remsysteem en een type 4 blok met ca. 150pk. Ik heb deze remmen wel nodig!!!!!
In mijn Spyder zit een Firebladeblok met 135pk, deze heeft hetzelfde remsysteem als jij hebt, voor schijven en achter trommmels (wel een iets grotere diameter achterwiel remcilinder). Dit gaat net, ondanks het gewicht van slechts <600kg.

Verder zou ik nog eens kijken naar de schokbrekers, recht uit wil meestal wel maar zo af en toe moet je ook nog een bocht door!!
Doe er je voordeel mee, tis geen kritiek maar ik denk met je mee, veiligheid staat voorop vooral met dit soort aanpassingen.

Groete,
Richard
__________________
vwspyder.nl
vwbuggy.nl
Reply With Quote
  #3  
Old 31-01-2007, 11:35
maniacmark's Avatar
maniacmark maniacmark is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 1,541
Default

veel succes met bouwen
alle lof voor de durf en het gesleutel
toch deel ik mening van richard om nog eens goed naar de remmen te kijken
0 naar honderd is 1
maar je moet ook weer eens terug naar nul
ook geen kritiek of ge-emmer van mijn kant, maar of ik vergis me gigantishc of ik denk dat de remmen wat aan de kleine kant zijn met schijf en kleinere trommel achter
iig vel plezier en succes
en hou ons posted met pics!!!
Reply With Quote
  #4  
Old 31-01-2007, 22:48
rottz's Avatar
rottz rottz is offline
Forum regular
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 67
Default

Vandaag weer es ff lekker geklust, ik was een dag vrij dus ff mijn dag nuttig gebruikt...

We hangen er een zwaardere motor in, dus de standaard rubbers voldoen niet meer. Dus hoppetee, nieuwe bakdrager en urethaan'rubbers' ff gemonteerd:







Zoals de meeste kever bezitters onder ons, hebben we allemaal last van een natte bak. Oorzaak hiervan is vaak te vinden bij het afdichtingsrubber van de prise-as. Dat lossen we ff op:


Duidelijk te zien dat het rubber lek is:


Rubber eruit gepield:


Nieuw rubber erin en nog voor de zekerheid ff met vloeibare pakking zitten kliederen:




En het resultaat:



Nu verder met de G60 motor, vliegwiel zit eral op, alleen de koppeling en de drukgroep ontbraken nog. Dus ff het spul monteren:


Hier zie je mijn centreer tooltje, een oude afgeslepen prise-as:




Op deze foto is duidelijk het nieuwe toplager te zien. Het is een toplager van een T4, die heb je echt nodig als je een Golf of G60 ga monteren in een Kever. Zonder zo'n lager wordt het schakelen wel errug moeilijk!



Waarschuwing!!! De volgende afbeeldingen zijn niet geschikt voor de True Kever Lovers!!!!


ZAAAGEN!!!!!




Dit moest helaas wel, anders past zo'n G60 motor echt niet achterin!!

G60 achterin:




Duidelijk te zien dat mijn motorklep wel errug groot moet worden, wil ik de G60 netjes afdekken:









Vanuit de binnenkant gezien:







Volgende stap wordt de bedrading....
Reply With Quote
  #5  
Old 01-02-2007, 07:17
Edward's Avatar
Edward Edward is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,862
Send a message via MSN to Edward
Default

damn....leuk zeg!
Reply With Quote
  #6  
Old 01-02-2007, 16:32
Michael-Polo's Avatar
Michael-Polo Michael-Polo is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 306
Default

das gaaf zeg een g60 met achterwielaandrijving

succes ermee.
Reply With Quote
  #7  
Old 01-02-2007, 16:42
Baldrimmer's Avatar
Baldrimmer Baldrimmer is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 782
Default

Mooi project .
Helaas zie ik nu dat een 16v nooit in mijn ovaal gaat passen zonder te zagen
Reply With Quote
  #8  
Old 03-02-2007, 16:35
rottz's Avatar
rottz rottz is offline
Forum regular
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 67
Default

Vandaag ff overdag foto's gemaakt:








Het blok is eigenlijk best wel groot...

Maar goed, ff nog een paar foto's:


Ff verzinnen of ik nog wat met die motorsteun kan doen....



Op de volgende foto's zal wel duidelijk worden dat ik toch een motorklep 'lichtjes' moet verbouwen....









Zo nu snel weer verder!
Reply With Quote
  #9  
Old 03-02-2007, 16:44
vw dennis's Avatar
vw dennis vw dennis is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,313
Default

Ben absoluut geen Kever expert, maar hoe ga je de achterwielen aandrijven, als de bak er haaks opstaat?
Reply With Quote
  #10  
Old 03-02-2007, 16:51
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

hij zit op de keverbak
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #11  
Old 05-02-2007, 20:31
Sander's Avatar
Sander Sander is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 2,280
Default

Quote:
Originally Posted by Tjaap
hij zit op de keverbak


Dan is mijn vraag weer, gaat dat heel blijven?
__________________
I love airride.
Reply With Quote
  #12  
Old 05-02-2007, 20:58
rottz's Avatar
rottz rottz is offline
Forum regular
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 67
Default

Quote:
Originally Posted by Sander
Dan is mijn vraag weer, gaat dat heel blijven?

Dat zien we snel genoeg.... Ik hoop het wel, maar voorlopig ben ik nog wel ff zoet met die kabelboom... Ik heb namelijk nog steeds geen vonk... Om gek van te worden!
Reply With Quote
  #13  
Old 05-02-2007, 21:07
volksfahrer.nl's Avatar
volksfahrer.nl volksfahrer.nl is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,880
Default

Ze zet nu wel zo leuk de zaag in je auto....
Maar stevigheid? Kattenbak is een belangrijk
deel van de torsiestijfheid van de wagen!
__________________
www.volksfahrer.nl NEW!
www.theundutchables.nl
Reply With Quote
  #14  
Old 05-02-2007, 21:12
rottz's Avatar
rottz rottz is offline
Forum regular
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 67
Default

Quote:
Originally Posted by keverpech
Ze zet nu wel zo leuk de zaag in je auto....
Maar stevigheid? Kattenbak is een belangrijk
deel van de torsiestijfheid van de wagen!

Je heb helemaal gelijk, alleen met een paar stukken staal en een lasapparaat heb je de boel weer snel stevig!
Reply With Quote
  #15  
Old 05-02-2007, 21:27
karretje's Avatar
karretje karretje is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 613
Default

Hey wat gaaf dit!!!

Dit schiet lekker op zo,ben heel benieuwd,goede g60 is bloed snel!!!

Maatje heeft er eentje in de loods,daar zat een 1600 dubbele carb motor in,en dat ging al best leuk!

Ben heel benieuwd,maar voordat je gaat rijden zal ik wel ffe een motorsteun maken...
__________________
Murdock...I love when a plan comes together
Reply With Quote
  #16  
Old 05-02-2007, 22:09
mark-golf1's Avatar
mark-golf1 mark-golf1 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 127
Default

vonkt ie al
heb zelf 1 keer 2 dagen gezocht na inbouwen
bleek dat tijdens het starten de + naar de computer weg te vallen
maar tijdens het meten( gewoon op contact dus )had deze wel +
dan zoek je wel even
aangesloten op een ander contact draad (+)en lopen maar
succes
Reply With Quote
  #17  
Old 05-02-2007, 23:07
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Ik vind het een super project.
Lekker rauw en snel
Ben ERG benieuwd naar de resultaten. Bak zal het wel niet overleven (net als de bak van de Ponton 16V), maar opties genoeg....
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #18  
Old 06-02-2007, 09:16
OakgreenVR6's Avatar
OakgreenVR6 OakgreenVR6 is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,668
Send a message via ICQ to OakgreenVR6 Send a message via MSN to OakgreenVR6
Default

Als deze (standaard Kever?)bak het niet zou overleven, kan er dan geen 911 bak aangehangen worden? Die zijn wel wat gewend, ik weet alleen niet hoe dat qua maatvoering e.d. uitkomt?

Wel een gaaf project hoor, dat zal wel als de brandweer gaan zodra het rijdt!
__________________
1990 Golf mkII GTI 3.0 VR6
Proud owner, since '97
Reply With Quote
  #19  
Old 06-02-2007, 09:32
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,030
Default

Quote:
Originally Posted by Riccoo
Mooi project, succes met de ombouw.
Maar ik zou toch nog eens kijken naar je remmen.
160/170 pk en dan voor een paar schijfjes en achter trommels??? Als ik jouw was zou ik hier nog ff naar kijken, misschien ombouw naar een 944 remsysteem.
Ik rij zelf een Buggy met een 944 remsysteem en een type 4 blok met ca. 150pk. Ik heb deze remmen wel nodig!!!!!
In mijn Spyder zit een Firebladeblok met 135pk, deze heeft hetzelfde remsysteem als jij hebt, voor schijven en achter trommmels (wel een iets grotere diameter achterwiel remcilinder). Dit gaat net, ondanks het gewicht van slechts <600kg.

Verder zou ik nog eens kijken naar de schokbrekers, recht uit wil meestal wel maar zo af en toe moet je ook nog een bocht door!!
Doe er je voordeel mee, tis geen kritiek maar ik denk met je mee, veiligheid staat voorop vooral met dit soort aanpassingen.

Groete,
Richard



Heb je nog foto's van die Spyder. Ben benieuwd.
Reply With Quote
  #20  
Old 06-02-2007, 09:39
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Quote:
Originally Posted by steven16v
Heb je nog foto's van die Spyder. Ben benieuwd.


Klikkk
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum