Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 14-02-2007, 20:10
TD15 TD15 is offline
VW Fanatic

Default Inlaat-, uitlaatspruitstuk info gezocht

Hey mensen,

aangezien ik nu wel eens mijn motorblokje (GTi EV, 8v) wat pittiger wil maken, zat ik nog met wat vraagjes. Het gaat me voornamelijk om de hobby, om een leuk vermogen uit een 8v te halen. Een 16v of G60 erin hangen is er dus niet bij, eventueel dingen overzetten (kop, inlaat, e.d.) weer wel!

Op het lijstje staat het bewerken/flowen van de kop, samen met de inlaat. Maar nu vroeg ik mij af of er geen kortere en/of grotere inlaat te vinden is? Ik wil niet dat hij door de inlaat begrensd wordt. Als er verder geen odnerdelen uit te wisselen zijn, wil ik er zelf 1 maken. Is er misschien dan nog een groter gasklephuis die ik kan gebruiken?

Dan de uitlaat. Dit moet dan een spagetti worden, maar welke passen allemaal? Van een Golf 1 8v (DX), een Golf II 8v (al dan niet GTi) en een Golf II 8v G60 passen? Of zit er teveel verschil in uitlaatdiameter? Die van mij is 54mm dacht ik?

Overzetten van 16v spinnekop + injectiedelen lijkt mij geen nut te hebben, of wel?

Heb ook wel eens rond gekeken voor een eventuele turbo opbouw waarbij het K-jetronic systeem behouden blijft, misschien dat daar nog tips/ervaringen bij zijn?

Verdere dingen welkom!

Thnx

Last edited by TD15 : 14-02-2007 at 20:12.
Reply With Quote
Old 14-02-2007, 20:22
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...

Als je een lasaparaat heb en een beetje kunt lassen is een uitlaat zelf te maken/pas te maken
Inlaat miss. iets van een audi???
Als je wat meer vermogen gaat kweken moet je ook aan de koeling denken
grotere oliepomp,zuigerkoeling,oliekoeler!!
Reply With Quote
Old 15-02-2007, 16:13
TD15 TD15 is offline
VW Fanatic

Inderdaad iets om goed rekening mee te houden!

Inlaat van welke Audi? Bedoel je complete inlaat of alleen de gasklep?

Uitlaatspruitstuk pas maken is ook geen probleem, maar als de diameter kleiner of groter is dan mijn uitlaat, kan ik beter meteen één nemen waarvan dit wel goed is... Tuurlijk past de spagetti speciaal voor mijn auto gemaakt wel, maar misschien passen er anderen ook (als ik er dan toevallig tegenaan loop, kan ik die ook nemen!).
Ik zie veel spagetti's zonder flexibel deel, is dat niet nodig? Ik wil geen compleet torterende uitlaatlijn...
Reply With Quote
Old 15-02-2007, 20:56
Fred Fred is offline
Postwhore

Mits je geen heel andere injectie wil plaatsen is het nauwelijks mogelijk om iet te doen met de inlaatzijde van een EV....ander gasklep huis heeft geen zin....zolang je de rest niet aanpast enz..

Met een spaghettie uitlaat is winst te boeken MITS de je niet alleen het spruitstuk vervangt...

Daarnaast moet je wel denken aan een zekere tegendruk in het uitlaatsysteem, je kan dus niet zomaar ongestraft de diameter overdreven vergrote, anders KAN het effect juist omgekeerd zijn...dus minder vermogen..

Je moet eens een boek kopen over basic tuning dat lost vaak al veel vragen op
Reply With Quote
Old 15-02-2007, 21:47
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer

Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83

Quote:
Originally Posted by Fred
Daarnaast moet je wel denken aan een zekere tegendruk in het uitlaatsysteem, je kan dus niet zomaar ongestraft de diameter overdreven vergrote, anders KAN het effect juist omgekeerd zijn...dus minder vermogen..

Je bedoelt koppel.
Toch?

Minder tegendruk geeft meer vermogen, meer tegendruk zorgt voor een eerder maximaal koppel.

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk

Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
Old 15-02-2007, 23:20
TD15 TD15 is offline
VW Fanatic

Te weinig tegendruk is ook niet goed. Maar ik wil ook geen vergrote diameter, het gaat mij om welke spruitstukken dezelfde diameter als de rest van mijn uitlaatlijn hebben.

Teveel tegendruk kan je motor ook opblazen, te weinig kan ervoor zorgen dat alles bij een snelle nok direct de uitlaat invliegt, wat dus ook niet bevorderlijk is...

Maar even over de inlaat; het inlaattraject van een 16v is dus ook niet geschikt. Dacht dat het gasklephuis (diameter) hetzelfde was? Dus dan heeft het overzetten van 16v injectie ook geen zin? Krijgt ie evenveel mengsel of in het ergste geval wordt de hele boel te rijk...neem ik aan dan?

Maar er valt toch wel winst te boeken op het inlaattraject door deze sterk te verkorten? Ik had in mijn hoofd om spinnekop en gasklephuis vlak achter mekaar te plaatsen achter het blok. De lucht komt dan door een luchthapper op de motorkap, door het filter, door de luchtweger (is deze enigzins scheef te plaatsen?), door het gasklephuis en vervolgens via een kort traject vloeiend in de cilinders...
Reply With Quote
Old 20-02-2007, 22:26
TD15 TD15 is offline
VW Fanatic

Nog ideeën, suggesties, weetjes?
Reply With Quote
Reply

Posting Rules