#1
|
|||
|
|||
Golf 4 variant 1.6 motor
Beste forumleden,
Ik ben op zoek naar een nieuwe auto. En waarschijnlijk wordt dit een golf 4 variant met een 1.6 benzine motor. Ik ben op zoek naar mensen die goede of slechte ervaringen met deze motor hebben. Heb al wat gehoord dat de bakken die er achter zitten zeer slecht zijn? Dus ben benieuwd naar jullie reakties. En natuurlijk verdere dingen waar ik op moet letten.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#2
|
||||
|
||||
Ik heb er 1 (2003) en bevalt prima met 100 pk kom je leuk mee (geen racemonster), bak is nog niks mis mee, zit al weer 190k op de teller.
|
#3
|
||||
|
||||
Ik heb geen variant maar een gewone IV... 1.6 SR motor erin. Gaat als een trein, loopt en schakelt heel soepeltjes. Heeft wel erg veel dorst altijd
__________________
Golf MK3 1.4 '93! R.I.P 21-12-'10.. Golf IV 1.6 SR Highline '99 (Sold) Daily: Golf VI 2.0 GTI DSG '09 |
#4
|
||||
|
||||
Heb zelf ook een 1.6 en ben er goed over te spreken. Ik heb een zogenaamd 1.6sr blok. Je hebt keuze tussen een 8 en 16 klepper, waarvan de sr een 8 klepper is. Kan alleen over dit blok spreken, maar wat mij erg bevalt aan dit blok is dat je over het gehele toerengebied ongeveer evenveel trekkracht hebt. Mij spreekt dit erg aan, hoef je hem niet in de toeren te jagen om toch vooruit te kunnen en hij voelt hierdoor sneller aan dan die is. Je komt goed mee in het verkeer, maar voor stoplichtsprintjes is ie niet geschikt.
Blokjes zijn betrouwbaar, versnellingsbakken minder. Maar dat betekend niet dat iedere bak na een ton in de soep loopt. Naar verhouding zijn deze slecht, maar er zijn er genoeg die 2,5 ton halen. Als je een 1.6 zoekt voor een daily hoef je het overigens niet te doen om brandstof te besparen. Ik rij gemiddeld 1 op 12 a 13. En mijn rijstijl is redelijk rustig. Voor een 1.6je vind ik het wat tegen vallen. succes met je zoektocht
__________________
Daily ride; 2002 Audi TT Roadster spare car; 2001 VW Jetta GLS Wife's daily; 2010 Ford Escape Limited |
#5
|
|||
|
|||
Wilde hem dus eigenlijk wel als zuinige daily. Hij moet mijn golf 3 met 1.8 8v motor vervangen. Dus denk dat ik dan minimaal een 1.6 moet nemen. Een 1.4 wordt denk ik helemaal te traag!
Wat is dan zinvoller, een 1.6 8v of een 1.6 16v? Wat is de motorcode van een 1.6 8v?
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#6
|
||||
|
||||
1.6 16v in mijn bezit. Rijdt soepel zijn kilometertjes en een gemiddeld verbruik van 1 op 14.5 / 1 op 15. Echt dorst heeft die van mij dus niet.
Zoek gerust op Google naar de codes van de allerslechtste versnellingsbakken. DUW code kun je ook letterlijk met duwen nemen |
#7
|
||||
|
||||
1.4 is echt te licht en gaat zuipen. Ik had een 1.8 20v maar daar haalde ik net de 1:12 mee, wel lekker vermogen.
__________________
"73 Käfer |
#8
|
|||
|
|||
Lees net dat de DUU & DUW bakken slecht zijn. En een DSH of DSB wel goed is?
Ook lees ik dat de 1.6 16v motoren wel goede bakken hebben. En dat na 2000 de bakken een upgrade hebben gehad en dus ook andere bakkcodes hebben. Die zijn dan sowieso goed. Dus denk dat het dan een 1.6 16v SR motor wordt. Alleen is de vraag dan nog of een 1.6 16v uit 1999 wel de goede bakken hebben? Is iemand die het bovenstaande kan bevestigen?
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#9
|
|||
|
|||
Iemand meer info?
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#10
|
||||
|
||||
De bakken daar is niks mis mee wat men ook roept.
Als je er maar een bout set in doet,de klink nagels is het zwakke punt. DUW/DSB zijn van een 1400 en hebben andere overbrengings verhoudingen. PM me maar als je meer wil weten. Jan |
#11
|
|||
|
|||
Quote:
Ja oke dat snap ik. Maar als ik een nieuwe daily koop voor rond de 4000 euro wil ik niet gelijk de bak er onder heen slopen en de bak loshalen en de klinknagels vervangen voor bouten. Snap je? Welke bakken zijn wel goed en hebben die klinknagels niet meer? Want dan kan ik daar naar zoeken.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Allemaal hebben ze klinknagels,alleen de 2L hebben verstevigde bakhelften. |
#13
|
|||
|
|||
Dus als ik je verhaal goed begrijp is het dus onzin dat bakken na bouwjaar 2000 beter zijn en dat de bakken van een 16V motor ook beter zijn? Waarom lees en hoor je dat dan zo vaak?
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Omdat sommige mensen gewoon denken dat ze een hoop weten Wij hebben een 1400 van 2002, gekocht in Duitsland van de 1e eigenaar. Tot op heden geen klachten over. Verbruik in de buurt van 1:13 en op de lange baan van 1:15 vind ik niet slecht. En langzaam? gewoon met 120 km/h invoegen is geen probleem. Wel is onze bak erachter weg geweest ivm actie van onze duitse dealer. Koppeling is vervangen en bak is nagekeken. Enigste probleem wat wij ermee gehad hebben was een kapot raam mechanisme. Ook dat is onder garantie vervangen door duitse dealer. De golf 4 is voor ons prima............maar binnenkort gaat hij weg ivm de wens naar meer ruimte.
__________________
i refuse to tiptoe thru life just to arrive safely at my death |
#15
|
|||
|
|||
Hmm oke. Maar dan toch is het een bekend probleem. Omdat vw een terugroep aktie heeft gehouden.
Denk toch dat het een 1.6 16v wordt. Als iemand iets moois weet van max 4000 euro dan hoor ik het wel. Liefst zwart of zilver.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#16
|
|||
|
|||
Bij autoservice beco staat nog een zilvere 1.6 variant.
072-5719110 , nette auto |
#17
|
|||
|
|||
Toevallig fototje en specs. Ga nu niet meer bellen in het weekend.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#18
|
|||
|
|||
Quote:
Op deze bakken is er nooit een terugroepactie geweest. |
#19
|
|||
|
|||
Quote:
Of een coulance regeling misschien. Aangezien Dasher het ook had met zijn duitse dealer.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |