Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 25-03-2007, 19:33
Pee Jee's Avatar
Pee Jee Pee Jee is offline
Volksforum Aandeelhouder Prutser

Send a message via MSN to Pee Jee
Angry Einde versnellings bak!

Einde versnellings bak!
Jawel zo klinkt het.
Terwijl ik heerlijk over de snelweg reed hield de 5de versnelling er mee op. Dit ging samen met geratel. De andere versnellingen doen het nog wel. Maar hij rateld en rammelt. Denk dat de 5 kapot gelopen. Het lijkt of je hem nog wel in zijn 5 krijgt, maar er word niets overgebracht.

De bak was ook niet in opperbeste staat. Had al een keer een te laag oliepeil gehad door lekkage. 5de versnelling maakte een fluittoon. Schakelde slecht naar zijn 2 (ratel) en 4.

Dus er moet waarshijnlijk een andere bak in.

Het gaat om een golf II 1.8 uit 1991.

Ben benieuwd wat de mogelijkheden zijn. En de kosten.

R.I.P. - Skoda Rapid 130 5 speed '87
Still driving in the Gambia - VW t3 1.7d '89 -

New Hope - VW Golf II 1.8 '91
Reply With Quote
Old 25-03-2007, 22:49
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003

Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn

Versnellingsbakken genoeg te vinden, alles uit Golf 1/2/3 met een 1.5<motor<2.0 past zo, enige beperkende factor zijn de aandrijfflenzen (let op of je 90 of 100mm nodig hebt). Pas ook op met 16V bakken, deze hebben een andere vertanding (splines) op de prise-as.

Voor nog geen 100 euro en een halve dag werk rijd je weer
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
Old 26-03-2007, 00:02
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...

Even doppel WOBber er op na slaan dat je de juiste verhouding heb en het past
Als de flenzen niet gelijk zijn aan de aandrijfas dan zet je die ook even over
Als het de orginele bak is dan heb je 100mm flenzen
Reply With Quote
Old 26-03-2007, 10:07
Pee Jee's Avatar

Kijk daar hebben we wat aan

Toch nog een vraagje; Kun je de versnellingsbak in en uit bouwen met de motor op zijn plaats. Of moet het heele zaakje er uit.

Dit is namelijk mijn eerste auto waar de motor overdwars in licht en dan ook nog voorin geplaatst.

Zijn er ook nog groote verschillen in versnellings bakken. Bijvoorbeeld een langere 5? Betere kwaliteit?

Alvast bedankt voor jullie hulp

O'ja en een halve dag, daar maak ik toch maar even een heele van

Last edited by Pee Jee : 26-03-2007 at 10:17.
Reply With Quote
Old 26-03-2007, 10:55
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003

Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn

Je kunt het blok laten hangen, maar dan moet je wel gebruik maken van of een takel of een 'motorbok'; om de versnellingsbak uit te bouwen uit een Golf2 moeten namelijk 2 van de 3 motorsteunen los.
Je kunt dus ook overwegen om het hele zaakje eruit te halen en de bak naast de auto van het blok te splitsen. Is wat eenvoudiger als de boel er eenmaal naast ligt, maar is wel iets meer werk in z'n totaliteit. Hangt ook erg af van hoe en waar je de klus wilt gaan klaren (op een brug, op straat etc)

Er zijn ontzettend veel 020 (dat is jouw type) 5-bakken uitgebracht met evenzoveel veschillende overbrengingsverhoudingen. Over het algemeen zitten alle benzine-bakken redelijk bij elkaar in de buurt, maar als je er perse van overtuigd wil zijn dat je -ongeveer- dezelfde bak gaat terugplaatsen dan zul je op de codes moeten gaan letten.
Persoonlijk denk ik dat iedere huis-tuin-en-keuken 1.6 tot 1.8 of 1.8 8V GTI (benzine) bak ruimschoots aan je verwachtingen zal voldoen, en die zijn ook gemakkelijk te vinden.

Nogmaals: met de aandrijfflenzen zal het misschien mis gaan, waarschijnlijk heb jij nu 100mm flenzen, als je een bak vindt met 90mm flenzen kun je ze altijd nog overzetten. Let wel op dat je geen 16V bak koopt (code 2Y, prise as is anders) en geen G60 bak (hydraulische koppeling en kabelschakeling, ook anders).
Reply With Quote
Old 26-03-2007, 11:59
Pee Jee's Avatar

Stijn bedankt voor de info

Ik ga het klusje zelf klaren. Kan gelukkig bij mijn schoonvader in de carport terecht. En waar we ook een verdwaalde motortakel hebben staan.
Zie het zelf niet zitten om de heele motor er uit te lepelen, dit ivm de stuurbekrachtiging. Waar ik helemaal geen ervaring mee heb. Kan ook zijn dat ik nu allemaal beren in het bos zie

Gelukig wel een dagje vrij van mijn werk kunnen krijgen. Hopelijk blijft het zonnetje schijnnen.

Reply With Quote
Old 26-03-2007, 12:15
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003

Dan is het dus een kwestie van het blok met de takel fixeren, de achterste en voorste motorsteun losmaken en bak uitbouwen (motorsteun rechtsachter (distributiezijde) kan blijven zitten).
Bak moet er wel naar onderen toe uit, dus de auto met z'n neus een eind in de lucht zetten (op assteunen) is aan te raden. Linker aandrijfas moet geheel gedemonteerd worden. de rechter moet los van de bak natuurlijk, maar kan aan de auto blijven zitten.
Reply With Quote
Reply

Posting Rules