![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Beste VWérs,
Met me vento td uit 93 heb ik een probleem, hij maakt een piepend geluid bij het starten en gebruikt dan ook niet volledig vermogen, het lijkt alsof die 'slipt'? Volgens mij is het de distributieriem? Er zitten daar 2 snaren, 1 voor de dynamo 1 voor de aandrijving? Ik heb ze al ingespoten met WD-40 maar dat helpt niks. Na 5 minuten is het piepende geluid over en gebruikt die goed vermogen. Welke snaar moet ik aandraaien? De dikke of de dunne? En moet je dan de hele kap er onder vandaan halen? Ik heb eens zo'n snaar bij een peugeot 205 aangedraait maar daar kan je er stukken makkelijker bij. Ik heb nog even foto's toevoegd. Bedankt. ![]() ![]() ![]() |
#2
|
||||
|
||||
![]() tis niet je distri riem, ding heet een v-snaar of multiriem
maargoed, piepen duid meestal op eerste tekenen van versleten zijn, keertje aandraaien kan weleens helpen maar is niet altijd de oplossing. Vervangen kost ook geen kapitalen. snaarspanning is te controleren door de snaar tussen duim en wijsvinger te pakken en dan 90 graden te draaien, als dat niet lukt staat ie te strak en kan je m verder draaien te los. hoe je ze strakker zet weet ik niet bij dit blok maar ws door de dynamo te verstellen of een spanrol.
__________________
sportklassiek klassieker forum |
#3
|
||||
|
||||
![]() Okee, kan je me nog vertellen welke wat is dan? Dun is multisnaar dikke is ?
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Okee de linkerdunne is aandrijfriem voor stuurbekrachtiging, dikkerechter is geribde riem voor de dynamo.
Iemand nog tips om hoe te vervangen? Alle twee vervangen dan maar? |
#5
|
||||
|
||||
![]() De dunne is je v-snaar, drijft de stuurbekrachtiging aan en bij auto's met airco ook nog de waterpomp. De brede is je multiriem en deze drijft de dynamo en waterpomp aan en bij auto's met airco de dynamo en aircopomp.
Spanning controleren zoals het hierboven al eens was gezegd. De v-snaar is vrij eenvoudig de spannen. Stuurbekrachtigingspomp los draaien (iets van 3 bouten) en bij stellen. Multiriem gebeurt auto. door een veer onder de dynamo. Dus vol-automatisch. Hoe lang zitten ze al op je auto? Op een gegeven moment zijn ze namelijk versleten, maar dan zie je bijv. droogtescheurtjes. Verwacht je v-snaar, BTW. O ja, de kap op je eerste foto kun je lostrekken door bij de 2 rondjes met kartels te trekken. Wil je het later weer monetren, de kartels even terug buigen met een tang.
__________________
www.vwgolf-info.nl |
#6
|
||||
|
||||
![]() de smalle kan je niet veel aan zien, maar je kan bepalen welke het is door te starten en te luisteren...
draai je aan het stuur en begint ie te gieren is het de riem van de stuurbekrachtiging zet je groot licht aan en begint ie te gieren is het de dynamo riem. dynamo riem kan je ook visueel inspecteren, hoort er zo uit te zien van onderen /-\/-\/-\/-\ als ie versleten is is ie zo /\/\/\/\ bij de V riem ook in principe maar is lastiger te zien.
__________________
sportklassiek klassieker forum |
#7
|
||||
|
||||
![]() Top jongens. Bedankt. Ik had idd problemen met het loshalen van de kap, ik ga morgen weer eens proberen!
|