#1
|
||||
|
||||
Uitlaat nokkenas als inlaat vraagje merktekens.
Ik heb een vraagje over het plaatsen van een uitlaatnokkenas als inlaat.
Ik heb al gezocht met de search hoe de merktekens dan moeten staan. En ik vond dat het merkteken van de inlaat dan 180 graden tegenovergesteld moet staan. Maar als ik dat doe, staat die nokkenas juist precies hetzelfde als de uitlaatnokkenas ( opzich logisch ) Maak ik een denk fout hier ? Van het bovenstaande plaat uitgaande moet het merkteken van de linkernokkenas dus niet aan zijn rechter kant zitten maar aan de linker ? Hier is dan te zien dat de nokken precies hetzelfde staan. Dan gaan de inlaat & uitlaat kleppen toch op hetzelfde moment open ? Hier bij 90 graden ernaast ziet het er precies uit zoals bij een normale inlaatnokkenas Is het trouwens mogelijk dat de tandwielen erg versleten zijn. Moet je het verschil zien van de tanden, bij de linker is die scherp en bij de rechter rond. De rechter komt uit mijn motorblok. Komt dit door een versleten ketting ? of een te kort aan olie ? |
#2
|
|||
|
|||
Nee, ik geloof dat er bepaalde blokken waren die met zulke korte vertanding waren geleverd! Was laatst ook al eens een topic over, kon het geen kwaad. Maar aangezien jij twee verschillende nokkenassen hebt, zou ik het wel even navragen hier ja...
Wat betreft je merktekens, als je kijkt hoe je inlaatnokkenas eraf kwam en je je uitlaatnokkenas zo terug plaatst, zit het toch goed? |
#3
|
||||
|
||||
Neuh, ik ga een ingekorte uitlaatnokkenas plaatsen als inlaatnokkenas.
Dus er komen niet 2 dezelfde in terug. En dan komen de merktekens niet meer overeen. vandaar Trouwens 2 nokkenassen met verschillende tandwielen is zeker geen aanrader ? |
#4
|
|||
|
|||
Lijkt mij niet...gaat niet lekker lopen met je ketting naar mijn mening. Beter is twee korte (wat dus geen beschadiging is) of 2 lange getanden... Maar misschien heeft iemand er ervaring mee en kan het vertellen . Als de ketting op beide gelijk ligt, maakt het niet noemenswaardig veel uit lijkt mij!
Ik snap wel dat er niet twee dezelfde in terug komen...maar als je de ene nok eraf haalt met de merktekens op zijn plaats en je kijk welke kleppen open/dicht staan. En je plaatst de andere nok (als het niet precies kan; zo dicht mogelijk) tegen dezelfde afstelling, staan ze ten opzichte van mekaar weer goed...en aangezien je het ene tandwiel met de merktekens goed had staan, staan ze ook weer goed ten opzichte van je krukas |
#5
|
||||
|
||||
Ja ik doe het toch liever met merktekens dan dat ik de nokkenas ongeveer ga plaatsen.
|
#6
|
|||
|
|||
Natuurlijk, maar als hij bewerkt is, kloppen die toch juist niet meer! Je kan je dan beter houden aan de stand van het origineel waar de merktekens wél goed stonden!
|
#7
|
|||
|
|||
In het geval je met deze 2 nokkenassen door gaat.
is het van belang dat op het moment je inlaat open is staat je uitlaat gesloten. Aan de hand van een kleppen diagram kan je op maken dat. Als je uitlaat met het merk teken goed staat. Moet de inlaat nokkenas ongeveer 90 nokkenas graden eerder openen. Het is misschien zin vol om eerst een nieuw kleppen diagram voor je zelf op te stellen en dan met een verstelbaar tandwiel de juiste timing van in en uitlaat te bereiken. Succes is een leuk project |
#8
|
||||
|
||||
ff op zoektocht gegaan op vortex , vette site trouwens.
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=365948 Quote:
Moet inderdaad naar boven staan dus Schijnt echt te werken http://scirocco16v.com/tech/exhaust_cam.htm Euro inlet cam lift: 9.6mm exhaust cam lift 10.2mm standard inlet cam 8.9mm lift zozo |
#9
|
||||
|
||||
Er is alleen een disussie of er 5 tandjes of 6 tandjes tussen het oude merkteken en het nieuwe moeten zitten.
Weet iemand dat hier wat het beste is ? |
#10
|
|||
|
|||
In de tekst boven staat 6. Dus dat lijkt mij dan het beste, aangezien die jongen het blijkbaar goed geprobeerd heeft.
|
#11
|
||||
|
||||
De andere op dat forum schijnen het ook geprobeerd te hebben. Die hebben er een andere mening over
achja ik test het wel dit weekend |
#12
|
|||
|
|||
Nouja, 5 of 6 gewoon proberen dan. Altijd eerst controleren door lekker vaak met de hand de boel te draaien. Weet je zeker dat hij niets raakt, dan kan je proberen met starten en voelen hoe het is.
En je hoort het wel vaker, een uitlaatnok op de inlaat, dus als het waardeloos was zouden er vast niet zoveel zijn die ermee rond reden ! Suxes & keep us posted!!! |
#13
|
||||
|
||||
Zat net nog te denken, met die 180 graden bedoelen ze natuurlijk als de krukas 180 graden verdraait. Want dan staat je nokkenas zo.
Pff ik denk er niet aan in mijn slaap Maar uiteraard draai ik eerst alles 2 keer door om het te controleren. Doe ik met de distributieriem alleen al |
#14
|
||||
|
||||
Nou het zit erin.
Morgen nog ff me rubbertjes van me injectoren vervangen en die erop knallen. En dan starten |
#15
|
|||
|
|||
ben benieuwd, ik vond het geen succes, ik heb de originele nokker er weer terug in gestoken
|
#16
|
||||
|
||||
Whehe loopt echt belabberd nu. Maakt wel een super geluid
onderin helemaal geen power. beetje gepruttel Vanaf 3.500 toeren tot 5.500 echt een gejank niet normaal. Tot nu toe nog niet echt geslaagd, maar ik probeer het nog een paar keer. Maar lijkt wel alsof die minder trekt alles. topsnelheid ligt lager en vanaf 6000 toeren wilt ie niet vooruit. Van de week toch maar ff de stok een tandje verplaatsen |
#17
|
|||
|
|||
Misschien wel meer dan 1 tandje vervroegen... Succes!
En meestal gaat het toch nooit in 1 keer goed, dus komt wel ! |
#18
|
||||
|
||||
Quote:
Komt mij zeer bekend voor, alleen heb ik throttle boddies erop en een bewerkte cilinderkop. Onderin wou hij zeker niet maar na 3000 toeren... knallen met die bende. Ze zijn nu bezig met DTA erop te zetten en ik heb een afgedraaid vliegwiel gekocht (4,1 kilo weegt ie nu). Kijken wat dit uithaald Die vent die mijn kop heeft bewerkt zegt dat die nokkenstok zeker moet werken.
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies 2013 Renault Megane Estate GT Line TCe 2011 Ford Ka |
#19
|
||||
|
||||
Quote:
Zo dat zal zeker lekker lopen dan TB's & DTA , 40 / 45 mm TB's ? mm ik heb alles nog een keer doorgenomen, volgens mij zit ik nu op 7 tandjes naast het originele merkpunt. Want mijn originele merkteken staat precies omhoog. Van de week ga ik de nokkenas vroeger zetten naar 6 tandjes. Deze gast van het vortex forum heeft em op 5 staan, maar heeft zijn tandwiel aangepast. Je schijnt er met het originele kettingwiel er altijd een halve tand naast te zitten. Weet iemand of er verstelbare kettingwielen te koop zijn ? Of iemand die dat kan maken ? |
#20
|
||||
|
||||
mm lees nu dat er ook spietjes verkrijgbaar zijn om dit te overbruggen.
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1801079&page=1 Want je moet em een halve tand vervroegen van tandje 6. Of een halve tand verlaten vanaf 5. 3 tot 6 graden. Iemand die weet of dit ergens verkrijgbaar is in nederland ( of ergens anders op de wereld )? Wel interessant dit Last edited by saus : 17-04-2006 at 14:18. |