#1
|
||||
|
||||
Sissende koppakking
Hallo, hier mijn verhaal:
In mei een Jetta II gekocht uit 1991, 140.000 echte kilometers, 1.6 carb, benzine. Temperatuurmeter blijft redelijk laag staan --> waarschijnlijk defecte thermostaat (blijft continu open staan). Toch kwam er goed warme lucht uit ventilatieopeningen bij kachel vol aan. Ik zag ook wat groenig water (koelvloeistof) op de randjes van mn blok staan. Koelvloeistofpeil blijft echter gelijk. Nu heb ik gister een stuk file gereden, temp.meter voor het eerst recht omhoog en zelfs iets verder, bleef uiteindelijk hangen iets naar rechts, ook toen ik na de file 10 minuten met 100 doorkachelde. Thuis motorkap open: hoor een sissend geluid, zie ik bij de koppakking wat kleine belletjes sissen: koelvloeistof komt een heel klein beetje naar buiten op verschillende plekken. Nu mijn vraag: ik ga de thermostaat testen en zonodig vervangen zodat de temperatuur weer netjes wordt en de druk in het koelsysteem niet zo hoog. Ik hoop alleen dat dat sissen stopt. M'n koelvloeistofpeil in het tankje daalt namelijk amper, totnutoe 1x een klein scheutje bijgedaan. Is deze koppakking nu goed lek, of kan ik er nog een tijd mee doorrijden als het lekken binnen de perken blijft? Bedankt voor de replies, greetz Jay Last edited by Jayy : 27-06-2006 at 23:33. |
#2
|
||||
|
||||
Lijkt me heel logies,sissen en je ziet koelvloeistof bij je koppakking=lek.
Net zo logies als rekenen.
__________________
|
#3
|
||||
|
||||
Ik had ook al door dat ie lek was. Maar aangezien het in 2 maanden veel rijden amper lekt, vraag ik me af hoe erg het is en of anderen dit hebben ervaren. Bij normale temperatuur sist hij niet.
|
#4
|
||||
|
||||
zelf denk ik dat het snel erger wordt en dat het alsnog de koppakking vervangen moet worden.
maar ik denk dat het naar buiten lekken opzich niet erg is (behalve bijvullen koelvloeistof). Anders is het wel als er (ook) koelvloeistof naar binnen lekt, dus naar de olie, dan gaat 'ie ook beroerd lopen. Zie jij bijvoorbeeld als je je oliedop eraf haalt wit schuimachtig spul op de onderkant van de dop? zo ja, lekt ook naar binnen. Tell me if I'm wrong...
__________________
Golfie2 1600 sinds maart 2002 |
#5
|
||||
|
||||
ja ik hoorde idd al dat als ie naar binnen lekt je dat kan merken door bijv. vermogensverlies, witte pluimen en witte smurrie bij olievuldop. Tot nu toe geen van dat al. Hij sist bij erg hoge druk, bij een te warme temp.
|
#6
|
||||
|
||||
Wat ik zal doen is eerst een nieuwe termostaat.
En dan toch gaan voorbereide op een nieuwe koppakking. Als rustig rij,zal je gerust nog wel een maandje kunnen rijden. Als je het snel wil weten is eff een rondje goed blazzen, dan zal de pakking er wel zo uitliggen.
__________________
|
#7
|
||||
|
||||
hm das jammer maargoed
gebeurt dat op den duur bij elke auto? Ik vind 140.000 km namelijk niet zoveel. En hoeveel kost zoiets, laten doen en zelf? In mn handboek staat dat het niet een heel moeilijke klus is |
#8
|
||||
|
||||
Die vraag had ik ook.
Toen vertelde men hier op het forum dat km niks te maken heeft met het vergaan van de koppakking. Hoewel mijn persoonlijke mening,als je gewoon normaal en veel km rij de koppakking langer leeft. Mijn vader had een opel kadet die ook nog van mijn opa en mijn zus is geweest meer dan 350.000km op de teller nooit broblemen heeft gehad met koppaking of de bak. Mijn regel geld,nooit met koude moter doortrekken. En vooral als je een auto 2dehans hebt de eerste 5000 km rustig aan. Want je weet nooit of die veel of weining km heeft gereden. Maar een nieuwe koppakking laten doen kost rond de 400€. Als je hulp heb en een beetje handig ben kan je het zelf doen ben je voor 200€ klaar.
__________________
|
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Precies, ik heb het 1,5 jaar geleden gedaan bij mijn golf en inderdaad 200,= ongeveer. op zich goed te doen (wel cilinderkop effe laten vlakken: +/- 25,=)
__________________
Golfie2 1600 sinds maart 2002 |
#10
|
|||
|
|||
wat je eerst ook kunt proberen is een busje cooling system STOP leak [van WYNN's] er in kiepen
mischien dat het helpt |
#11
|
||||
|
||||
okey da's geen goeie tip. Ga eerst eens kijken straks hoeveel koelvloeistof er precies verdwijnt.
Nog een vraagje, het verschil tussen MIN en MAX in de koelvloeistof-expansietank is erg klein. In mijn Haynes staat dat bij koude motor het koelvloeistof-niveau tussen MIN en MAX moet staan, en bij warme motor bij MAX. Bij mij stond het niveau ver boven MAX, nog een teken dat de motor te warm was. |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Heb ik ook geprobeert met een lekke koppaking, maar hielp bij mij niet.
__________________
Your Signature |
#13
|
||||
|
||||
okey die thermostaat is echt gaar, hij blijft nu volgens mij helemaal dicht zitten: motor warmt snel op en wordt te warm. Gister kwam er na een kwartier rijden 'rook (ik rook dat het koelvloeistof was)' uit mn motorkap, dus kachel vol aan (erg leuk met buitentemperatuur van ca. 30 graden ) en rustig laatste 2 minuten naar huis. Rare is dat ventilator niet deed en temp.lampje niet ging branden: kan dit komen omdat een deel van de motor nog koud is, waar die sensors zitten? Ventilator heeft het nl. paar weken terug wel gedaan.
toen ik mn motor uitzette en de kap open deed hoorde ik vreemde klotsgeluiden om de paar seconden, best hard. Dit zal de overdrukbeveiliging zijn, bij de vuldop van de expansietank? |
#14
|
||||
|
||||
Dat je ventelater niet werkt heeft volgensmij inderdaad te doen met je termostaat.
Waarom vervang je nu niet eerst eff die termostaat? Kost niks zoon ding,want iedere keer met een een te warme moter rond rijden is zeer slecht. Op die manier kan je veel meer dingen slopen in je moter. En je koppakking gaat er nog sneller aan. Dus eff nieuwe termostaat halen voor een paar tientjes en je hele koelsysteem reinige met de tuinslang en eff nieuwe koelvloeistof erin. Kijken hoe die het dan doet. Koop gewoon koelvloeistof -5 niet zoon duur,want je weet niet hoelang die koppakking leeft.
__________________
|
#15
|
||||
|
||||
heb je idd helemaal gelijk in, ik rij ook niet met die auto totdat thermostaat vervangen is, ga ik deze week doen, maar ik moest naar mn werk gisteren, is een kwartiertje en komt geen OV om 5 u 'smorgens. Morgen thermostaatje halen bij dealer
|
#16
|
||||
|
||||
thermostaat vervangen, motor loopt perfect. Mn meter staat weer naar links, op 5 voor zeg maar. maar toch slaat de ventilator even later aan, dus mn temp.meter is niet helemaal ge-ijkt. Koppakking sist ook niet meer. Ik hou mn koelvloeistofpeil voorlopig goed in de gaten...
|
#17
|
||||
|
||||
Kijk dit zijn berichten.
Ventelator hoeft pas aan te slaan als de tem.meter in het midden staat. (dan heb ik het over het streepje) Waarschijnlijk werd je koelvloeistof te heet,en klapte hij op het zwakste plek eruit. Dat is dan toch de koppakking. Als je langer had doorgereden op deze manier was je koppakking eraan gegaan. De termostaat opent en sluit iederekeer om warme koelvloeistof af naar de radiator,en koude koelvloeistof toe te voeren. Als dat niet gebeurt blijft het in moter hangen,en word alleen maar heter.
__________________
Last edited by millie : 03-07-2006 at 21:14. |
#18
|
|||
|
|||
Quote:
Ik heb (nog steeds) een soort gelijke probleem. Ik had een thermostaat die het vloeistof gewoon doorliet. Ik heb hem laten vervangen en nu word de motor erg warm. Mijn vloeistof nivo daalt ook maar ik zie geen spoor van het water. Ik denk zelf dat het zo warm word dat het verdampt in het systeem. Ik denk erover om de thermostaat er gewoon uit te laten.. Wat denken jullie ervan? De temp gaat voorbij de middelste streepje. Het is wel een DIESEL.. De ventilator gaat pas aan bij de 1na laatste streepje. Wie kan me helpen? Vriendelijke Groet.. Last edited by VWGolf1.6D : 19-07-2006 at 20:36. |
#19
|
||||
|
||||
Quote:
hai, mijn vloeistofniveau daalde echt maar een fractie, moest het een keer met een eetlepel bij wijze van spreke bijvullen. Jouw probleem lijkt op het mijne. Test je tehrmostaat eens in een bakje kokend water. Als je kokend water blijft gieten gaat ie steeds verder open als het goed is. Het gaat bij mij nu prima, maar met die belachelijk hoge temperaturen in de file wordt hij ietsjes warmer, maar door de fan niet te heet. Toch als ik de kap open doe na een paar keer optrekken/ff stationair draaien zie ik een spoortje (ter grootte van 2 druppels) bij mn pakking vandaan lopen. Hij lekt dus nog wel, zij het bij extreme hitte en het is maar een druppeltje. Vraag me echter af hoe lang dat zo blijft... |
#20
|
|||
|
|||
Quote:
toch even de moeite nemen om het te proberen |