![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Leusden, 13 juni 2006 - Na 30.000 testkilometers en zo`n 1.500 uur op de motortestbank volgt nu de ultieme uithoudingsproef: komend weekeinde neemt Audi met twee sportwagens van het type R10 TDI deel aan de 74e editie van de 24 Uur van Le Mans. Daarmee is Audi de eerste fabrikant die met een dieselmotor een gooi doet naar de overwinning in de beroemdste langeafstandsrace ter wereld. Dat dit doel weliswaar ambitieus, maar beslist niet onhaalbaar is, bewees Audi in maart al met een overwinning tijdens de 12 Uur van Sebring in de Amerikaanse staat Florida bij het racedebuut van de Audi R10 TDI.
Met de voorganger van de nieuwe sportwagen, de Audi R8, won Audi tussen 2000 en 2005 in totaal vijf keer de 24 Uur van Le Mans. Ook aan de overwinning van zustermerk Bentley in 2003 leverde Audi een belangrijke bijdrage, want de Bentley Speed 8 werd aangedreven door een TFSI-motor van Audi. Zo beschouwd is de technologie van Audi in de zwaarste autorace ter wereld dus al sinds 2000 ongeslagen. Uiteraard wil het team onder leiding van Audi-sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich deze succesreeks dit jaar voortzetten. De uitdaging is dit jaar echter groter dan ooit, want de TDI-technologie is in de racerij nog grotendeels nieuw. Bovendien is de Audi R10 TDI de eerste sportwagen met een dieselmotor die volgens het nieuwe LM P1-reglement van de Automobile Club de l�Ouest, de organisatie van de 24 Uur van Le Mans, is ontwikkeld. De V12-motor van aluminium is goed voor een vermogen van 650 pk, maar nog indrukwekkender is het koppel van meer dan 1.100 Newtonmeter. De banden, de koppeling en de versnellingsbak moeten deze krachten 24 uur lang uithouden. Ook voor de rijders is de 24-uursrace van Le Mans een enorme belasting. Tijdens het etmaal werd in de laatste jaren een afstand afgelegd van rond de 5.100 kilometer, wat redelijk dicht in de buurt komt van de totale raceafstand van alle 18 Formule 1-Grands Prix gedurende een heel seizoen. Als rijders komen dit jaar de Duitsers Frank Biela en Marco Werner, de Italianen Dindo Capello en Emanuele Pirro, de Schot Allan McNish en de Deense recordwinnaar Tom Kristensen voor Audi in actie. Ze hebben allemaal de race op Le Mans minstens één keer gewonnen, Kristensen zelfs al zeven maal. Het Audi Sport Team Joest, dat de beide auto�s inzet, kan eveneens bogen op een succesvolle historie in de Franse race. Op 4 juni reden de beide Audi`s tijdens de testdag voor het eerst op het 13,65 kilometer lange circuit in Le Mans, dat grotendeels uit openbare wegen bestaat. Daarna werden de beide R10`s ter plekke volledig gedemonteerd, nagekeken en weer opgebouwd. Afgelopen woensdag vond een korte functietest plaats op het Bugatti-circuit in Le Mans, waarbij al de motoren waren ingebouwd die ook tijdens de kwalificatie en de race gebruikt zullen worden. Deze week staan op woensdag en donderdag de kwalificatietrainingen op het programma, op beide dagen in twee sessies, van 19.00 tot 21.00 uur en van 22.00 tot 24.00 uur. De start van de race is voor het eerst in de historie van de wedstrijd op zaterdag om 17.00 uur.
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies 2013 Renault Megane Estate GT Line TCe 2011 Ford Ka |
#2
|
||||
|
||||
![]() mooi werk van audi hoop dat ze het halen en misschien wel weer de winst
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Geweldige wagens die Audi's!!!
Wat betreft die R10..... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() De test auto: ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]() Goeie actie van Audi!
![]() Lichtelijk offtopic: Als je de Spyker ziet rijden op Le Mans, de achtervleugel en de windsplitter die erop zitten komen bij mijn werk vandaan! ![]()
__________________
The UnDutchaBles |
#5
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Vet dat gaan we dit weekend dan in de gaten houden!! ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]() V-power haha en ik maar tanken voor een petje en polo shirt ,k*t shell
__________________
Bla Bla, Bla |
#7
|
||||
|
||||
![]() LOL @ Roy !! Hahahahaha
__________________
Passat B1 LS Passat B8 Businessline R |
#8
|
||||
|
||||
![]() Sticker erop don't forget it's a diesel...
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Ze moeten op ZBO gaan rijden, das nog veel cooler. volledig biologisch
![]()
__________________
Passat B1 LS Passat B8 Businessline R |
#10
|
||||
|
||||
![]() V-12 Diesel? Wanneer brengen ze zo eens iets (als überhaupt!) in de serie-productie?
|
#11
|
||||
|
||||
![]() De voorloper is er al... V10 TDI... dus misschien volgend jaar ofzo in de nieuwe touareg of Q7 ofzo... Maar ach... de capaciteiten van de racemotor zullen ze toch wel nooit op de straat uit brengen.
__________________
VW GOLF III Variant 1.9 TDI |
#12
|
|||
|
|||
![]() 't gaat goed met de Audi... één dan, de tweede is achterop geraakt door beetje pech.
De Live-beelden zijn ook wel aardig |
#13
|
||||
|
||||
![]() ben benieuwd of deze diesel ook walmt net als mijn caddy hehe
zou het super vinden als dit goed gaat
__________________
VW GTI G60 zwart 1989 VW GTI EDITION BLUE 1991 VW CADDY TDI 1998 |
#14
|
||||
|
||||
![]() ze hebben het hem geflikt en dat met een tdi-tje
![]() |
#15
|
||||
|
||||
![]() doen ze toch netjes....
__________________
sportklassiek klassieker forum |
#16
|
||||
|
||||
![]() De 1e auto die Le Mans wint met een diesel
![]()
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies 2013 Renault Megane Estate GT Line TCe 2011 Ford Ka |
#17
|
||||
|
||||
![]() en je moet gvd zoeken
![]() Wk is leuk maar dit is gvd geschreven geschiedenis..... wel leuk trouwens toen ze vrijdag de coureurs vroegen wat nederland ging doen.... spelen die vanavond? tegen wie moeten ze? ik ben met le mans bezig geen id... ![]()
__________________
Mijn project, '77 audi 50 Quote:
|
#18
|
||||
|
||||
![]() Een WK kan zoiets als Le Mans compleet wegdrukken in de media
|
#19
|
||||
|
||||
![]() En ik kan uit zeer betrouwbare bron melden dat Peugeot een eencilinder diesel gebouwd heeft om te testen.Dit gebeurt bij een bedrijf dat met heel veel constructeurs racemotoren ontwikkeld heeft.Omgerekend zou het vermogen van de v10 tdi een slordige 980pk zijn met een maximaal koppel van 1200nm.Het probleem wat ze op dit moment hebben is dat de krukas door vibraties buigt.Ook is er nog geen transmissie die het vermogen aankan.Dit is geen onzin,volgend jaar moet het blok klaar zijn om mee te doen met Le Mans.Ik zal proberen om zo veel mogelijk hierover te weten te komen,als er nieuws is zal ik dat zeker melden.
|
#20
|
||||
|
||||
![]() Mooi inderdaad dat ze gewonnen hebben!
Die V12 TDI is helemaal een nieuw blok, de V10 TDI heeft helemaal niks met deze V12 te maken. De V10 is pompverstuiver zoals alle diesels die uit de VW stal komen. Pompverstuivers zullen er in de nieuwe generatie niet meer op zitten (helaas) VW gaat ook over op common-rail. Alle TDI motoren van de Audi stal hebben al lang Common-rail. Dat is dus het verschil tussen de motoren. Maar het wil dus niet zeggen dat een VW alleen maar pompverstuivers heeft en een Audi altijd common-rail. Ligt er dus net aan of het blok door VW of Audi ontwikkeld is. |