Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 14-06-2006, 15:09
Jodocus Jodocus is offline
Forum regular

Default hoeveel t2 in Nederland?

Beste mensen,

Op het VCT2 forum zijn we sinds kort aan het bedenken / bekijken hoe we er achter kunnen komen hoeveel T2's er in Nederland rijden. We denken aan de RDW omdat in het kentekenbewijs het typenummer van een auto staat. Echter: we hebben nog effe hulp nodig ... kijk even naar de thread en denk mee (luister / leest Molenari ook mee??? Hem kunnen we ook wel gebruiken ).

Dit is de link: http://www.vct2.nl/vct2forum/viewtopic.php?t=140

Hij wordt alleen niet blauw dus hoop dat het wel werkt ... Voor zekerheid maar even voor de onduidelijkheid: het schijnt zo te zijn dat de bussen niet altijd op eenzelfde manier op het kentekenbewijs staan vermeld. Op ons bewijs staat bijvoorbeeld: volkswagen 2 / 23. Dan lijkt het me duidelijk dat het gaat om een T2 en wel van het type kombi. Maar wat als er staat volkswagen 2, vallen hier dan alleen T2's onder of ook T3's bijvoorbeeld?

Froukje
Reply With Quote
Old 15-06-2006, 12:19
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru

Send a message via MSN to molenari
Quote:
Originally Posted by Jodocus
Voor zekerheid maar even voor de onduidelijkheid: het schijnt zo te zijn dat de bussen niet altijd op eenzelfde manier op het kentekenbewijs staan vermeld. Op ons bewijs staat bijvoorbeeld: volkswagen 2 / 23. Dan lijkt het me duidelijk dat het gaat om een T2 en wel van het type kombi. Maar wat als er staat volkswagen 2, vallen hier dan alleen T2's onder of ook T3's bijvoorbeeld?

Dat is inderdaad het probleem. Bij auto's die nieuw zijn ingeveord (en dus altijd een NL kenteken hebben gehad) zit er een systeem in de type aanduiding. Daar kun je wel redelijk op bouwen denk ik. Is in de loop der jaren wel wat veranderd maar door de boot heen is het wel duidelijk of het wel of niet over een T2 gaat.

Problemen zitten in:
- geïmporteerde bussen. De type aanduiding die op je kenteken bewijs staat is afhankelijk van de windrichting die dag
- andere VW's met vergelijkbare type aanduidingen: T1 (zit waarschijnlijk overlap in met eerste T2's), T3, LT

T1: heeft vergelijkbare type aanduiding als T2
T3: gebruikt (als het goed is) alleen typ 24 voor pickups en typ 25 voor busachtige modellen
LT: gebruikt typ 28 (T2's kunnen deze type aanduiding ook hebben in het geval van een 7-zitter)

Het mooiste is gewoon kijken naar het chassisnummer. Dan weet je zeker over wat voor auto je praat.

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
Old 15-06-2006, 16:16
Forum regular

Oh, oke dan. Wel jammer dat dit dus niet goed is na te gaan. Chassisnummers checken zal wel een oneindige klus zijn .. als je er al aankunt komen (dat is toch niet bekend bij de RDW neem ik aan) ..

Ga jij dit misschien eens uitzoeken Vincent? Leuk voor in een volgende druk van je boek ofzo? Niet dat ik jou ermee op wil zadelen hoor

Froukje
Reply With Quote
Old 15-06-2006, 16:35
klaas's Avatar
klaas klaas is offline
VW Fanatic

ik heb tot nu toe maar 1 VW T2 ijsbus gezien in nederland
dus ik ben al een beetje uniek!!

www.ijsbus.nl
Reply With Quote
Old 15-06-2006, 17:24
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer

Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83

Quote:
Originally Posted by klaas
dus ik ben al een beetje uniek!!

klopt...

en je ijsbus ook

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk

Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
Old 15-06-2006, 23:53
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru

Send a message via MSN to molenari
Quote:
Originally Posted by Jodocus
Oh, oke dan. Wel jammer dat dit dus niet goed is na te gaan. Chassisnummers checken zal wel een oneindige klus zijn .. als je er al aankunt komen (dat is toch niet bekend bij de RDW neem ik aan) ..

Het zou niet best zijn als de RDW de chassisnummer niet zou weten...daar is het hele systeem op gebaseerd

De RDW doet ongetwijfeld moeilijk over het ter beschikking stellen van chassisnummers. Maar je kunt ze wel een voorstel doen misschien, daar heb ik wel onderzoeks ideetjes over. Ga je ook naar Budel komend weekend? Dan praten we er dan even verder over. Ik moet eerst mijn bus nog fixen voordat ik weg kan dus: druk druk druk...

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
Old 16-06-2006, 08:00
Forum regular

Dat wist ik niet (dat het systeem op de chassisnummers is gebaseerd). Dat zou inderdaad wel super handig zijn. RDW doet echter nog wel eens moeilijk vanwege privacygevoeligheid enzo ... Maar wellicht dat jij het een en nader kan bereiken als gepulbliceerd man

We gaan zaterdag naar Budel en zijn (als we er kunnen komen met onze dagpas) vast bij de VCT2 campingplaats te vinden aan het eind van de middag. Overigens ben ik niet de enige van de VCT2 die hier mee bezig is; je kunt ook Henk-Jan, Carla of Alexander erop aanspreken bijvoorbeeld (die ken je geloof ik al). Henk-Jan heeft via zijn werk een bepaalde link met iemand wat handig kan zijn.

Hopelijk komen we er met zijn allen uit. Zou super leuk zijn

Froukje
Als we de chassisnummer te pakken kunnen krijgen weten we dus ook hoeveel er van elk modeljaar rijden. En dan is het probleem met de import ookopgelost? Super goed!
Reply With Quote
Old 16-06-2006, 08:24
Lomax's Avatar
Lomax Lomax is offline
VW Fanatic

2 dingen: Wij zijn niet in Budel maar in Leeuwarden van het weekend en ik heb geen streepje in mijn naam

[edit]
Chassis nummers kan ik niet krijgen, dat is te privacy gevoelig. Daar zou PON toestemming voor moeten geven.

Wat de collega wel als idee aangaf is dat iedereen kentekens moet gaan verzamelen. Zie je een T2 noteer het kenteken. (hebben jullie wat te doen op Budel . Als iedereen dat nu doet kunnen we ergens een database aanleggen met kentekens en die dan weer met de hand aanvullen op de RDW site (ja veel werk, maar als we met veel mensen het doen ..)
Als Sjef en collega's nu ook even van zijn klanten bestand de kentekens doorgeeft komen we een heel eind, toch?

Last edited by Lomax : 16-06-2006 at 09:26.
Reply With Quote
Old 16-06-2006, 10:41
Forum regular

Sorry Henkjan zonder streepje .. was effe vergeten dat jullie er niet zijn van het weekend. Kan me ook niet voorstellen dat iets anders interessanter is eigenlijk

Froukje
Reply With Quote
Old 16-06-2006, 11:32
Lomax's Avatar
Lomax Lomax is offline
VW Fanatic

sorry, maar dat is toch mooier dan een T2
(foto's gejat van het forum van scramble.nl)

Nu maar hopen dat het weer beter is dan op de foto's
Old 16-06-2006, 11:58
Forum regular

Heeft vast veel meer power, maar ik vind het niet mooier. Ieder zijn ding blijf ik maar zeggen.
Reply With Quote
Old 16-06-2006, 19:49
Rico Rico is offline
Postwhore

Quote:
Originally Posted by Lomax

sorry, maar dat is toch mooier dan een T2
(foto's gejat van het forum van scramble.nl)

Nu maar hopen dat het weer beter is dan op de foto's

zo, ziet er goed uit.

ik mag morgen met de kids naar nijmegen, dacht nog ff via budel te rijden omdat ik Leeuwarden er echt niet door zou kunne krijge maar helaas, rechtstreeks en zonder pardon.

van origine heb ik een luchtvaart achtergrond, dus die plaatjes van de F18's kunnen mij wel bekoren!!!!!!
Old 16-06-2006, 22:32
Frieser's Avatar
Frieser Frieser is offline
VW Guru

JAAA VET! Ik zit morgen ook in Leeuwarden, echt superkicken die vliegtuigen...
Reply With Quote
Old 16-06-2006, 23:16
Lomax's Avatar
Lomax Lomax is offline
VW Fanatic

Quote:
Originally Posted by Frieser
JAAA VET! Ik zit morgen ook in Leeuwarden, echt superkicken die vliegtuigen...

Zwaai je even als je onze bus ziet
Old 16-06-2006, 23:29
vwleusden's Avatar
vwleusden vwleusden is offline
REALLY Bored

Send a message via MSN to vwleusden

Quote:
Originally Posted by Lomax
Chassis nummers kan ik niet krijgen, dat is te privacy gevoelig. Daar zou PON toestemming voor moeten geven.

Misschien dat ze wel toestemming willen geven maar dan heb je een leuke uitdaging Alle auto's die nieuw in Nederland geleverd zijn via PON Leusden staan vanaf 1995/1996 in de digitale database (GIDS) mits deze auto na die tijd nog bij een dealer in onderhoud is geweest en ingevoerd is in GIDS (relatie/auto database). De auto's van voor die tijd staan dus waarschijnlijk alleen als een hard copy in het archief als deze al niet eens is opgeschoond Denk dus dat je bij PAH/PON weinig tot geen succes zult hebben.

Ik heb dus een keer mijn eigen auto's nagetrokken en ik zag dat mijn import GTI golf dus totaal niet bekend is in de database (zowel op kenteken als chassisnummer) en mijn daily is al jaren niet meer bij dealer geweest en staat nog op naam van de vorige eigenaar in GIDS.
Reply With Quote
Old 16-06-2006, 23:33
Lomax's Avatar
Lomax Lomax is offline
VW Fanatic

Chassisnummers komen dan bij het RDC/RDW vandaan, maar we hebben het op het werk meegemaakt dat we dat voor Ford moesten doen (dingen aan ford terug leveren met het chassisnr erbij) en vVoordat we die chassisnr's kregen van het RDC/RDW was het een heel gedoe waarbij Ford echt toestemming moest geven.
Old 17-06-2006, 08:22
martin's Avatar
martin martin is offline
VW Fanatic

en dan heb je nog de niet geregistreerden T2's die met een geschoond kenteken binnen staan.
Je kan natuurlijk een T2 register gaan opzetten.
Daarin kan iedere eigenaar zijn bus aanmelden met kenteken en busgegevens. (mijne is een 23)
En natuurlijk hopen dat iedere eigenaar dit gaat doen.

Dat RDWverhaal gaat vast niet goedkomen.
Die gasten hebben wel wat beters te doen dan gaan uitzoeken hoeveel bussies er in Nederland op kenteken staan.
Dat is niet even een knoppie of een toets op een pctje indrukken.
Reply With Quote
Old 17-06-2006, 08:32
Forum regular

Mannen: dit is wel een volksforum en geen vliegtuig-eet0ik-hoe-die-dingen-heten-forum ..

Zo'n register lijkt me wel een goed plan. Zal eens overleggen met VCT2 en Vincent .. als ik hem tegenkom in Budel (big place).

Froukje
Reply With Quote
Old 17-06-2006, 17:22
vwleusden's Avatar
vwleusden vwleusden is offline
REALLY Bored

Send a message via MSN to vwleusden

AL-25-45, oude brandweer T2A, rijd in de omgeving Achterveld.
Reply With Quote
Old 17-06-2006, 17:47
Heeswijk's Avatar
Heeswijk Heeswijk is offline
VW Fanatic

Kijk anders eens op deze site: spijlbusregister. Dit is een register met (je raadt het al) spijlbussen uit Nederland. Iedere spijlbus eigenaar wordt er attent op gemaakt dat hij zich (als hij dat nog niet heeft gedaan) mag aanmelden in dit register. En als iemand een spijlbus tegenkomt op straat en die staat er nog niet bij dan wordt er meestal een papiertje achter de ruitenwisser gedaan of ff met de eigenaar gepraat!
Reply With Quote
Reply

Posting Rules