#1
|
|||
|
|||
Koppakking kapot?!?
Vandaag dus mijn "nieuwe"golf opgehaald.Golf 1500LS automaat uit 1978.
Plannen voor het verlagen en de velgen liggen al klaar maar het zit weer eens tegen.... Bij langzaam rijden of stilstaan staat de temperatuurmeter helemaal bovenin tegen of in het rood.Als ik dan wat sneller ga rijden gaat hij wel weer terug naar het midden.Thuis meteen ff koelvloeistof gepijld en er moest al een halve liter bij,terwijl hij voor vertrek (150km gereden)gewoon op pijl stond.Met warme motor blijkt de auto ook niet erg goed te starten trouwens...Dacht zelf meteen aan de koppakking omdat ik dat ooit al eens met een gti heb gehad. Zijn er nog andere verklaringen of mischien iets wat ik zelf kan testen??? |
#2
|
||||
|
||||
springt je fan aan??? beginnen met zekering te checken. het feit dat je vloeistof bij moet vullen kan ook liggen aan het gegeven dat de motor erg warm is en dus de vloeistof warmer wordt en verder uitzet waardoor hij koelvloeistof via de overloop naar buiten duwt.
als je koppakking kapot is lekt hij of naar buiten of naar binnen. als hij naar buiten lekt zie je het uiteraard. als hij naar binnen lekt, zie je het aan je uitlaatgassen. het kan ook aan je thermosstaat liggen. deze kun je testen door hem eraf te halen en in een emmer heet water te gooien. als het toch aan je koppakking ligt, kune je voor je deze vervangt eens proberen een potje bar's leak bij je koelvloeistof te gooien, vdat helpt goed als hij maar een beetje lekt, en is je probleem voor ongeveer 10 euro opgelost. |
#3
|
|||
|
|||
De buitenkant van de kop is wel wat zweterig,niet veel maar een beetje olie loopt er langs.Ik heb net de auto een uur stationair laten lopen met de motorkap open,dan is er niks aan de hand,en zodra ik de kap dicht doe gaat de temperatuur omhoog!?
De fan slaat wel aan maar naar mijn idee veel te laat. Weet iemand waar de thermostaat zit bij deze golf??? |
#4
|
||||
|
||||
fan bij VW slaat zowieso altijd pas laat aan.
Komen er geen belletjes uit de radiateur? Beetje zweet aan het blokje is ook normaal hoor @reaper als jij dat aan de uitlaatgassen ziet heb je goede ogen Maareh te hoge temperatuur hoeft niet meteen met een koppakking te maken te hebben... |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
moet je wel kijken hoe hoog de openings- en sluittemperatuur moet zijn, en de watertemperatuur meten... tis namelijk maar heel zelden dat een thermostaat helemaal niet opend en sluit maar bij een VW ligt precies hier t zwakke punt, ALLES wat met temperatuur te maken heeft... dus t kan vanalles zijn je temp. sensor zou je eens kunnen vervangen, je thermostaat vervangen kan nooit kwaad, en ze zijn ook niet duur denk er wel aan dat je dan gelijk ook de pakking vervangt (en een nieuw thermostaat doet t ook niet altijd he! ook de besten niet) verder miss effe je stat. toerental checken...weet niet of je dat al hebt gedaan, maar dit kan er dus ook voor zorgen dat bij stilstaan je temp. stijgt miss effe je stat. sproeier schoonmaken... aan de kleur van de uitlaatgassen kan je idd n beetje afleiden wat er met de auto mis zou kunnen zijn, maar dit is niet echt de meest nauwkeurige manier om dit te bepalen iig succes dr mee! en keep us posted!
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#6
|
||||
|
||||
effe kijke alls hij drukopbouwt ,
bovenste slang effe knijpe , heb je olie in je koelwater zitten , kan van alles zijn , eerst inderdaad je fan controleren , en je koelwater nivau, succes gooigolf |
#7
|
|||
|
|||
De auto rookt met koude motor wel wat,maar warm bijna niet(is ook wel 28 jaar oud...).Net ff gekeken en ik heb vandaag op 40 km 1 liter koelvloeistof verbruikt!Volgens mij lekt hij het niet maar is het echt verbruik.Ga morgen ff een nieuwe termostaat halen,maare...waar zit ie?
Trouwens die temperatuursensor moet ik zeker bij de dealer halen? Stationair stoerental is goed,loopt mooi ongeveer 900 toeren. |
#8
|
||||
|
||||
Laat je niet afschrikken bij koude start dat hij wat wit rookt.
Al mijn autos doen het ook. Dat is normaal,het is niet normaal als je de straat uitrijd en de straat is helemaal wit van de rook. Wat je ook kan doen is eff ruiken aan de uitlaat,koelvloeistof is een beetje zoete geur.
__________________
|
#9
|
||||
|
||||
Quote:
hij zal ergens in de buurt van je waterepomp zitten. |
#10
|
|||
|
|||
He "Tieflieger",
Zelf rij ik ook (dagelijks) in een Golf 1 1500LS automaat. En ja ook ik heb dat probleem. Alleen bij mij is het niet zo erg als 1 liter op de 40 kilometer. Bij mij is wel duidelijk te zien dat het systeem "gewoon" lichtjes lekt. Bij elke aansluiting zie je wel wat vocht en corrosie. Misschien sluit het door die corrosie niet meer goed aan waardoor het gaat lekken.?. |
#11
|
||||
|
||||
volgens mij zit hij op onderste slang waterpomp je termo,
succes gooigolf |
#12
|
|||
|
|||
thermostaat zit onder bij de waterpomp
kachelradiateur niet lek /andere lekage |
#13
|
|||
|
|||
Thanx voor de reaktie's.
Vandaag 200 km gereden zonder problemen.Pas bij lang stationair draaien komen de problemen...Net bij een monteur geweest en die zegt dat de koppaking nog goed is,deze week ff de thermostaat vervangen en hopelijk is het dan opgelost. |
#14
|
||||
|
||||
Controleer ook meteen even de stekkers van de koelfan en thermoschakelaar op de radiator; als de fan niet aanslaat gooit -ie de koelvloeistof er ook uit via de dop van het expansievaatje.
__________________
Groeten, Jeroen. |
#15
|
|||
|
|||
ik lift ff mee !!
ben dinsdag bij de garage geweest om een lektestje te doen en ja hoor het geen ik "bang" voor was is een fiet !! de koppakking van de jetta is kapot dus ik weet wat me te doen staat !! gr. Martijn iemand een adresje om de kop te laten vlakken (voor weinig) ?? omgeving gouda ?? |
#16
|
|||
|
|||
Ben nog ff bij de garage geweest en de koppakking is in ieder geval niet kapot!Waarschijnlijk is de werking van de radiateur niet helemaal goed.Helaas zit ik nu midden in een verbouwing en heb dus helemaal geen tijd,kijken over een paar weken wel weer eens...
|
#17
|
|||
|
|||
En het is weer gerepareerd!Lag toch aan de radiateur...
De laatste weken de nodige kilometers gemaakt en toch maar besloten on de Golf orgineel te laten en vanwege veel heimwee naar pk's te gaan zoeken naar een MK2 16V of G60 voor erbij! |