#1
|
|||
|
|||
Distributieriem gebroken golf 1.4 AHW motor
Hallo,
De auto van mijn broertje is een Golf IV met 1.4 16v AHW motor. Gisteren is zijn distributieriem (kleine riem tussen de nokkenassen) gebroken. Beetje eigen schuld dikke bult, aangezien ik hem al meerdere malen geadviseerd heb de riemen te wisselen. Maar goed, de uitlaatnokkenas zit zo vast als een huis dus klepschade staat vast. Wat adviseren jullie; -kop demonteren, defekte kleppen vervangen en de boel weer terugplaatsen -gebruikte kop kopen en deze monteren -hele motor vervangen door andere motor Auto is een hele nette 5d met ca 163.000 km, dus reparatie loont zich mijnsinziens. Ik werk zelf voornamelijk aan italiaans spul, daar vervang ik meestal ook de drijfstanglagers na distributieschade. Is dit bij dit type motoren ook aan te raden? Alvast zeer veel dank voor de reacties. groet rexpontius |
#2
|
|||
|
|||
he Pontius (toch niet van jack-ass he )
Ten eerste "Welkom hier" Haal eerst de kop er maar eens af en zie wat er aan de hand is. Het kan best meevallen. In het ergste geval hebben de kleppen de zuigers geraakt en heb je dus een paar kromme kleppen. Dan wordt het dus een koprevisie met een paar nieuwe kleppen. En dan ook nog nieuwe koppakkingset met nieuwe kopbouten. €400a€500 euro ben je zo kwijt. |
#3
|
||||
|
||||
Als hij meerdere keren is gewaarschuwd en niet wilde luisteren?
Lekker naar de dealer brengen, laten repareren en geld aftikken
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#4
|
|||
|
|||
Thanks voor je snelle reactie.
Ben geen familie van 'Pontius' van Jackass Nieuw blok kost toch ook al gauw ca 1.000 euro, dan zit er nog geen nieuwe riem op en moet ik m nog inbouwen. Dus op zich lijkt koprevisie me nog wel een goede optie. Weet alleen niet of er specifieke zaken zijn waarbij ik met deze motoren rekening moet houden. Kan iemand misschien ook uitleggen hoe de nokkenastiming gedaan moet worden? Zitten er merktekens op de nokknassen of moet ik van die calibers kopen? thanks |
#5
|
||||
|
||||
kleppen zijn sowieso krom,lagers hoef je niet te vervangen en blijf daar ook absoluut af,bij dit type motoren is het draaiend gedeelte niet te repareren/reviseren.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#6
|
||||
|
||||
nokkenas heeft merktekens,zo'n klus is peanuts....
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#7
|
|||
|
|||
Wederom dank voor de reactie,
ik had inderdaad eea gelezen over een krukas die onder een voorspanning in ht onderblok gemonteerd zit. Wel typisch zeg, is de levensduur dan zo enorm lang, of kunnen speciale revisiebedrijven het spul wel reviseren? Hoe dan ook, ik zal komende week de kop er maar eens vanaf gaan halen en kijken wat ik daar aantref. Hoe zit het trouwens met de onderlinge uitwisselbaarheid van de golf IV motoren? Kan ook een AUS motor 1,6 kopen voor redelijke prijs, zou wel een leuke upgrade zijn als dit zonder grote mods op de bestaande bak en kabelboom past. grt rex |
#8
|
||||
|
||||
1.6 16v kan er zo in....
enne,ik werk bij een revisiebedrijf
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#9
|
|||
|
|||
Super, dank voor de infos
Ga straks eens een overzichje maken van de te verwachten kosten en zien wat beter is: repareren of andere motor. Welke type motoren zijn een 'directe - swap' voor de 1.4? alleen de 1.6 (en welke motorcode moet ik dan hebben?) Vast zeer bedankt voor alle feedback! |
#10
|
||||
|
||||
allleen de 1.4 en 1.6 motorcode maakt niet uit.....
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#11
|
|||
|
|||
ik zeg koprevisie, ook qua kosten..
dan heb je je eigen blokje er gewoon nog inzitten en aangezien je het meeste zelf wel kunt is dit de beste optie denk ik en dan heb je hem weer goed voor elkaar
__________________
Daily: Audi A7 3.0TFSI Quattro Daily: Volkswagen High Up 75PK |
#12
|
||||
|
||||
zou ik ook doen hoor,maar heb onderlaatst voor een klant nog een swap gedaan.
die liep toevallig tegen een goedkoop blok aan.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#13
|
|||
|
|||
Dat is eigenlijk een beetje mijn angst;
Bij de meeste Alfa's waar ik na distributieschade de boel weer in order maak, doe ik meteen de drijfstanglagers, die krijgen vaak toch wel een dikke oplazer. Zou het erg lullig voor mijn broertje vinden als ik straks voor pak m beet 500 euro materiaal in de motor stop en hij na een paar km weer in de soep draait. Maar goed, als je een nieuwe motor haalt weet je ook niet of er iets mee is. Ga er nog eens een nachtje goed over slapen. |
#14
|
||||
|
||||
ik heb het nog nooit meegemaakt dat daardoor problemen komen, en als wij een kopschade repareren doen we ook geen lagers....
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#15
|
|||
|
|||
Inderdaad net wat Gerben zegt..
Laatst nog zo'n blokje van een Cordoba klaargemaakt.. Kopje ff weggebracht en de rest zelf gedaan, geen lagers of schalen vervangen en het motortje loopt weer als nieuw naja een stageloper had de uitlaatnokkenas 180 graden verkeerd gezet was nog ff zoeken waarom hij niet wilde starten maar gelukkig allemaal goedgekomen
__________________
Daily: Audi A7 3.0TFSI Quattro Daily: Volkswagen High Up 75PK |
#16
|
|||
|
|||
Zit nog even te dubben, kan een jongere motor kopen voor EUR 650 met (naar zeggen van de verkoper) 49.500 km. Als ik daar een verse distri op zet en een verse koppeling kan ie er weer een tijd tegenaan.
Als ik de kop ga loshalen moet ik sowieso een koppakkingsset kopen Ã* ca 200 bruto (volgens Hbase) minimaal 2 uitlaatkleppen (ergste geval 8) Ã* 17 euro, laten maken, vlakken, nieuwe distri-set (met rollen ook ca 250). Dan ben ik ook een paar honderd euro verder en zijn er geen restanten die ik kan verkopen. Hebben jullie nog goede adressen voor voordeligere onderdelen? Dat beinvloed de beslissing wellicht |
#17
|
|||
|
|||
Heb een motor gevonden voor zeer schappelijke prijs zelfs met 1 maand garantie. Kan hem dit weekeinde halen, dit betreft een APE motor.
Just to make sure, past alles van de AHW motor op dit blok (bak/koppeling/etc)??? heb al eea nagezocht, de cylinderkop etc is allemaal gelijk.. thanks voor jullie feedback. |
#18
|
|||
|
|||
en daar moet ook nog een nieuwe riem om??
|
#19
|
|||
|
|||
ja, zet er gelijk nieuwe riem/rollen/waterpomp en koppeling op. Kan ik op t gemak de oude motor repareren en eventueel verkopen.
|
#20
|
|||
|
|||
Zo, vandaag nieuw motortje erin gezet. Was redelijk goed te doen. Bak kon gewoon in de auto blijven zitten. Heb er nieuwe riemen + koppeling opgedaan. Loopt weer als een zonnetje.
Moest alleen een plaatje maken voor de aansluiting op de kop. Bij de APE motor zit daar een aansluiting voor de EGR klep. Bij de AHW motor zat dat op het spruitstuk. |