#1
|
||||
|
||||
Voorpoten los krijgen :(
Na het voorstellen dan even een vraag
M'n mk2 diesel is twee weken terug goedgekeurd nadat de rechtervoorpoot was vervangen (zolang ff met een tweedehands exemplaar). De oorspronkelijke was onderaan de schroefveer een centimeter of 2 vanaf gebroken en werd daarom afgekeurd. Om de oorspronkelijke poot los te krijgen moest ik uiteindelijk voor demontage uitwijken naar de sloper (pneumatisch) waar de tweedehands vandaan kwam want de onderste 2 bouten waren met geen mogelijkheid door mijzelf los te krijgen (koste de nodige sleutels). Hij heeft toen meteen even de tweedehands er onder gezet (ook pneumatisch en misschien de reden van t probleem?). Nu blijkt echter dat de tweedehands poot een kromme schokbreker heeft (slaat steeds vast maar is ie wel mee goedgekeurd) en ik wilde hem vandaag even wisselen door de originele poot te gebruiken en de veer van de tweedehands er op te zetten maar nu willen weer dezelfde twee bouten van de poot onderaan niet los. Ligt dat nou aan mij of zitten die twee zo achterlijk vast? Ik verwachtte eigenlijk dat ze nu wel los zouden willen omdat ze pas los zijn geweest maar nope dus Is dat altijd zo bij die twee bouten en moeten ze echt zo vast of hebben jullie een andere tip om die dingen los te halen? Ik zal ze t.z.t. uiteindelijk ook los moeten halen voor een verlagingsset en dat laat ik liever niet door de sloper doen Alvast bedankt, Joop. |
#2
|
|||
|
|||
ik had ze met het verlagen van de jetta zo los. Anders kan je eventueel je sleutels verlengen met een stale pijp ofzoiets (als je dit nog niet had geprobeerd. Maar let wel doe dit rustig aan de sleutel kan nu sneller breken door het verlegen ervan.)
__________________
Golf mk2 gti |
#3
|
||||
|
||||
Quote:
Daar was ik ook bang voor maar toch geprobeerd en ze knapten niet af maar bogen zelfs om en tilde de auto er zelfs bijna mee v/d bokken. Heb ook geprobeerd ze te laten schrikken en met brandertje warm stoken van de moer maar ze willen totaal niet Maar ze horen/hoeven dus normaal blijkbaar niet zo verschrikkelijk vast? |
#4
|
|||
|
|||
nee zo vast heb ik ze nog nooit meegemaakt. tjeezus kerel maar ff langs garage waar ze ze hebben vast gedraaid.
__________________
Golf mk2 gti |
#5
|
|||
|
|||
ik zet er de stang van m'n krik op [+-1m]
nog nooit en bout blijven zitten btw het is rechtse draad |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
I know Begon ik bij de pogingen zelf eerst ook al aan te twijfelen Had ik dus al gecheckt voor de zekerheid. Verlenging v/d sleutel heb ik ook geprobeerd. Had nog een stevig stuk uitlaatpijp bij de hand (pakweg anderhalve meter), maar die verboog de sleutels en dat was waar de auto ook bijna mee v/d bokken kwam. Ik denk dat die sloper z'n pneumaat erg hoog heeft moeten zetten met los trekken en ze bij het opzetten van die tweedehands ook met dezelfde kracht weer heeft vastgezet ofzo. Heb 't zelf ook nog nooit meegemaakt dat moeren zo vast zaten terwijl ze kort er voor nog los zijn geweest. Hmm.. anders toch maar weer ff langs die sloper hiero en vragen of hij ze weer ff pneumatisch los wil trekken. Dan trek ik ze daarna zelf wel ff vast met een gewone sleutel zodat ik 't in m'n garage wel los krijg (smeer ik ze eerst voor de zekerheid ook nog ff in met wat vet zodra hij ze los heeft ). |
#7
|
||||
|
||||
Zoiets als dat heb ik nog nooit meegemaakt. Wil het niet los met een dikke buis van metertje of 1,5 erop? En wat voor sleutels zijn het, van de karwei standaard handel of merksleutels?
Ik denk dat je ook beter even lucht erop kunt laten zetten en dan niet zo vast terug erop... |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Nope, gewoon goed merkspul van Hazet. In de tientallen jaren sleutelen is me ook nog nooit eerder wat gebogen van Hazet, zelfs niet bij de meest extreme situaties maar deze bouten/moeren spannen blijkbaar de kroon. Quote:
Denk ook dat er nix anders op zit. Ik moet er v/d week toch nog even heen, moet hij ze maar ff opnieuw los maken inderdaad en dit keer mag hij ze niet meer vast zetten Doe ik zelf wel handmatig ps-je: mooie dash trouwens in je project. |
#9
|
||||
|
||||
Die moeren hoeven lang niet zo vast te zitten.
Als je sleutel 18 gebruikt is 95Nm voldoende, de moeren voor sleutel 19 (meestal na 1990) hebben zelfs maar 80Nm nodig. |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Kijk zo'n vermoeden had ik al, thnx!! Zijn ze dus toch idd veel te vast aangetrokken blijkbaar. Hier zit er trouwens als moer 19 op en aan de bout 18. Is dat standaard? Hij is van november '89, type van serie '90 dus eigenlijk. Zou ik dus 95Nm aan moeten houden met de momentsleutel aan de moer of 80Nm met de sleutel aan de boutzijde Ik zal ze v/d week eerst even los laten trekken en dan zelf met het goede aanhaal moment vast zetten, met zo'n waarde is het dan idd voortaan ook gewoon los te krijgen. |
#11
|
||||
|
||||
Btw, als je t goed wilt doen moet je nieuwe moeren aanschaffen. Zijn borgmoeren, daarom hoeven ze ook niet zo vast
__________________
Passat B1 LS Passat B8 Businessline R |
#12
|
||||
|
||||
En is het al gelukt?
En bedankt van me dash heb helaas nog steeds de nieuwe display niet binnen |
#13
|
||||
|
||||
@ Marco:
thnx, had ik nog niet gezien. Zat te veel roest op. Zal morgen ff bij de dealer (Autohaas) langs gaan, zit hier toch vlak achter @ Ruben: nee nog niet aan toegekomen. Ik had vandaag nog geen tijd. Ik moet eerst ffies een Orion van een vriendin door de APK zien te loodsen. Is haar daily ride en APK is morgen (euhh.. nu dus) verlopen. Is maandagmiddag afgekeurd door losgeroeste veerschotel rechts achter. Balen want verder was ie oke. Is bij die dingen een lekkere lasklus. Eerst oude schotel v/d balk af slijpen, dan nieuwe plaat tegen de balk lassen en dan nieuwe schotel er op. Ik wilde de oude er opnieuw vast lassen maar dat schijnt ivm de APK-regels niet te mogen volgens de keurmeester Kan 't verschil niet echt volgen tussen oude vast lassen of een nieuwe er op want de oude is niet rot ofzo, alleen los aan één kant Maar die Orion staat nu boven m'n smeerput dus moet eerst ff die af en dan kan ik pas weer warm en droog met de Golf verder. Kan ze wel ff los laten trekken natuurlijk maar wilde meteen even de poten goed checken en dat kan nu niet tot de Orion klaar is. Ik post 't wel ffies zodra 't gelukt is en dan haal ik meteen even die nieuwe bouten en borgmoeren voor het vast zetten. Zit ik straks ook niet opnieuw te kijken bij het verlagen. Balen dat je die nieuwe display nog niet binnen hebt. Las de 29ste dat je 'm had besteld? Is ie nu krappe week onderweg. Zou hij er toch onderhand wel kunnen zijn toch? |
#14
|
||||
|
||||
Moeren zijn niet met een nylon ring erin (zoals je waarschijnlijk de borgmoeren kent) maar het is een moer die een beetje plat geknepen is, waardoor deze borgt. Dan weet je dat in elk geval
__________________
Passat B1 LS Passat B8 Businessline R |
#15
|
||||
|
||||
oke, thnx Marco. Ik moet donderdag ff naar die sloper, dan heb ik de golf niet bij me maar kijk ik meteen ffies wanneer hij tijd heeft om ze los te trekken.
|
#16
|
||||
|
||||
Vandaag even bij de dealer geweest voor nieuwe bouten/moeren. Zijn niet op voorraad maar met een werkdag te leveren (totaal voor de hele set plusminus 20,- Euro).
Op hun scherm (onderdelen overzicht) stond echter dat er per wiel één van de twee bouten een stelbout is ivm afstelling van de wielvlucht. Volgens hun is dat anders idd niet af te stellen en is na vervanging / loshalen van de bouten uitlijning altijd noodzakelijk.... Zal toch zo'n vaart niet lopen? Als ik tenminste op 't forum lees hoe veel/vaak voorpoot sets worden vervangen zou ik 'r dus van uit moeten gaan dat al deze mensen ook steeds laten uitlijnen nadien? |
#17
|
||||
|
||||
Ik heb de mijne afgelopen donderdag losgehaald en rijd perfect zonder dat die uitgelijnd is.
|
#18
|
||||
|
||||
Na losmaken van de twee bouten onderaan de veerpoot is uitlijnen absoluut noodzakelijk! Een millimeter anders resulteert al in graden verschil in wielvlucht.
Bij Golf 2 zijn niet altijd stelbare bouten gemonteerd als ik me het goed herinner, soms gewone recht-toe-recht aan. Let dus wel op dat ALS het stelbare (excentrische) zijn je alleen de moer los kunt draaien, niet de bout. Ze zitten natuurlijk goed vast als het met lucht gemonteerd is, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat ik een met de luchtsleutel vastgezetten moer/bout met een gewone sleutel niet los kreeg. Als je daar een fatsoenlijke ringsleutel opzet dan moet het toch gewoon losgaan? Heel apart... Nogmaals, let wel op dat je de moer losdraait en niet probeert de hele bout te verdraaien.
__________________
Quote:
|
#19
|
||||
|
||||
Quote:
Oke, thnx Stijn. Zal ik 't nog eens na checken v/d week. Als ik het me goed voor de geest haal werden door de sloper, die de oude poot los haalde, beide bouten los gedraaid (dus luchtsleutel vanaf de boutzijde).... Quote:
Ik was er onverwacht afgelopen week nog niet aan toe gekomen maar blijkbaar maar goed ook dan. 'k zal eerst even checken op stelbare bouten, dan daarna een nieuwe set halen en zo nodig laten uitlijnen. Anders (als het stelbare zijn) misschien maar ff bij de dealer de bouten daar laten vervangen incl. uitlijnen. Zit het ook meteen weer fatsoenlijk. Thnx. |