#1
|
|||
|
|||
jetta mk1 loopt raar ??
hey mede forumers,
ik heb een probleempje !! als ik de jetta start als de motor koud is lijkt het wel alsof hij op 3 cilinders loopt ? de motor hobbelt dan en blijft maar net aan lopen of slaat zelf af ? als ik een stukje gereden heb (0,5 a 1 km) loopt hij wel op 4 cilinders ! ik heb een maand of 3/4 geleden de volgende onderdelen vervangen : bougies, bougie kabels, rotor+verdelerkap, kontakt puntjes en de luchtfilter ! en heb hem toen ook bij de garage af laten stellen (stationair + CO) ! heeft iemand een idee waar het aan kan liggen of wat ik na zou kunnen kijken ? b.v.d. gr. Martijn p.s. het is een 1.5 automaat uit '82 met carburateur (motor code jb als ik me niet vergis) |
#2
|
|||
|
|||
is het waneer je gereden heb en daarna koud weer pakt
|
#3
|
|||
|
|||
wanneer je koud start !
|
#4
|
||||
|
||||
Hoeveel heeft ie gelopen? ik had hetzelfde met m'n vorige golfje 2 1.3 de zuigerveren waren versleten en had daarom minder compressie, als de motor warm word zet alles uit en sluit daarom beter af en loopt dan beter,
|
#5
|
|||
|
|||
koppaking
als de motor op temp. is verdampt het water zet je de motor stil loopt er water in de cilinder wil je hem starten moet eerst het water verdampen [dan doet de betreffende cilinder niet mee] om er zeker van te zijn eerst controleren en andere reacties afwachten |
#6
|
|||
|
|||
de jetta heeft nu 24.000 km gelopen dus versleten denk ik niet ?
maar hoe kontroleer je of de koppakking lek is ?? |
#7
|
||||
|
||||
wachten tot het weer wat warmer wordt buiten?
wil je het koppakking verhaal checken uit de volgende post... laat hem eens een tijdje staan dat ie mooi de tijd heeft om uit te lekken. draai dan de bougies eruit (onthoud goed welke kabel waar op moet!!!!!) draai dan 1 voor 1 de cylinders naar boven (aan de krukaspoelie draaien) zodat je erop kan kijken en kijk of ze vochtig zijn. steek desnoods een stripje papier door het gat (reepje van een A4) en steek deze op de bodem van de cylinder dan kan je zo zien of ze nat zijn/worden. niet nat, niks aan de hand, flinke laag water, moet je je zorgen maken en de kop fixen. klein drupje is niet zoon ramp, kan in dat geval ook condens zijn. ruik ook ff of het water/benzine is... wat ook nog een mogelijkheid is is dat de choke een beetje te enthousiast is en de boel verzuipt. dit kan je ook gelijk aan de bougies zien.. deze moeten koffiebruin zijn, zo niet dan is het mengsel niet goed of zijn er andere dingen mis.
__________________
sportklassiek klassieker forum |
#8
|
||||
|
||||
hier nog een linkje om je bougies te determineren:
http://www.motocross.com/motoprof/m...plug2/plug2.htm kleur van de bougie verteld je veel over de afstelling van de motor.
__________________
sportklassiek klassieker forum |
#9
|
|||
|
|||
Quote:
even een verbeterde versie |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
hehe, ja duh.... idee was duidelijk toch?
__________________
sportklassiek klassieker forum |
#11
|
|||
|
|||
maar is het dan zo dat hij na nog geen km wel op 4 cilinders loopt ??
|
#12
|
||||
|
||||
eh ja..
dan is het water weg en dan kan het weer branden.. water en vuur gaan slecht samen. en als je t stukkie over de choke bedoeld, dat kan ook, 1 cylinder comprimeert bijv net wat minder en als het mengsel beter wordt doordat de choke mindert gaat ie wel weer meelopen.
__________________
sportklassiek klassieker forum |
#13
|
|||
|
|||
zal van het weekend ff kijken of ik water kan vinden !
maar zou het niet kunnen zijn dat er iets van de boven genoemde onderdelen al kapot zijn ?? |
#14
|
||||
|
||||
als er water in de kop komt moet het koelwater niveau ook dalen toch?
|
#15
|
|||
|
|||
Quote:
als het zover is hoef je niets meer van bovenstaand te kontroleren kom je er vanzelf achter doordat de kachel geen warmte meer geeft |
#16
|
||||
|
||||
heb hetzelfde met verschillende type's vw meegemaakt en voor al als ze op gas lopen
koppaking lek kun je ook aan de kleur van de bougie zien |
#17
|
|||
|
|||
bedankt voor alle reactie's !!
heb helaas niet aan mijn auto kunnen klussen heb een spier ontsteking aan mijn enkel !? gr. Martijn |
#18
|
|||
|
|||
kijken of je koppakking lekt kun je ook laten checken bij de dealert..
dan meten ze of er bepaalde stoffen, zoals co2, in je koelwater zitten.. dit kan maar op 1 manier in je koelwater komen, via een lekke koppakking... lijkt me een stuk makkelijker want als er water in je cilinder kan komen, kunnen er ook gassen de andere kant weer op, dus je koelsysteem in... greetz roger |
#19
|
|||
|
|||
kun je dat testen bij iedere garage laten doen of moet je dan bij de merk dealer wezen ?
wat kost zoiets ongeveer ?? gr. martijn |
#20
|
|||
|
|||
ff up
|