#1
|
||||
|
||||
1.3 FI: loopt stationair onregelmatig en te hoge CO
Ik ben sinds kort in het bezit van een model 1990 Polo Coupe Fox met 1.3 Fuel Injection motor (motorcode NZ). Vorige week ben ik met deze wagen naar de APk geweest. Een hele lijst met afkeurpunten was het resultaat. Niet echt een probleem want het meeste kan ik wel fixen behalve dan de te hoge uitstoot.
Ik ben zo dom geweest naar een goedkoop APK adres te gaan (EUR 25 voor een APK) en ik heb ergens het vermoeden dat ze daar niet zo blij waren met mijn ietwat dubieuze Polo. Anyways, de monteur heeft geen enkele moeite/interesse getoont om het CO bij te stellen. Hij zei dat de te hoge uitstoot één van de afkeurpunten was... en waar dat aan kon liggen? "Dat kan aan zo veel dingen liggen" was zijn commentaar. Eén van die dingen is waarschijnlijk dat de catalisator niets meer doet omdat deze leeg is van binnen. Maar de eisen voor wagens uit 1990 zijn toch nog niet zo hoog ten opzichte van nieuwere wagens of heb ik het mis? Anyways, de vorige eigenaar heeft me verteld dat de motor stationair onregelmatig draait sinds de catalisator is leeg gemaakt. Mijn vragen: -> Wat kan ik doen aan de te hoge uitstoot zonder een nieuwe catalisator te hoeven kopen? Als het antwoord is "Co afstellen", dan vraag ik mij af, kan ik dat zelf doen zonder apparatuur en zo ja: hoe? Alvast bedankt voor eventuele reacties!
__________________
Currently starring in my fleet: T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x). '...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...' |
#2
|
||||
|
||||
slecht lopen nz
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=18742
lees het verhaal ff wat ik hier heb getypt, dit slaat ook op jou auto zelfde motor namelijk!! mischien heb je er wat aan!! groeten eddie |
#3
|
|||
|
|||
-> Kan het onregelmatig lopen van de motor zijn veroorzaakt door het leegmaken van de catalisator? Zo ja: kan ik hier iets aan doen zonder een nieuwe catalisator te hoeven kopen?
daar komt waarschijnlijk ook je hoge co2 vandaan!!!!! |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
tis CO geen CO2 check of ie nergens valse lucht trekt en klop onregelmatig, afslaan, stationair, problemen en andere termen eens in op de search.
__________________
sportklassiek klassieker forum |
#5
|
|||
|
|||
En lees ook even:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=17236 en: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=16044 en: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=15368 Anders blijven we dezelfde informatie opnieuw typen Samengevat kan het liggen aan: - valse lucht (= ook niet 100% dichte uitlaat vóór de lambdasensor!) - sensoren die niet fris meer zijn (bijv. lambda of koelwatertemperatuur) - slechte bedrading / stekkers
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#6
|
||||
|
||||
kat leeg bij nz is funest ,je lamda blijft te koud en dus co te hoog
__________________
kopbewerking ,pm |
#7
|
||||
|
||||
OK Volks, bedankt voor alle reacties! Erg leerzaam die moderne techniek Ben verder alleen een beetje bekend met de aircooled 2000cc injectie, vandaar.
Dat afstel gebeuren klinkt wat ingewikkeld om zelf te doen, dat zal dus door een garage moeten worden gedaan ben ik bang. Quote:
Aha, de vorige eigenaar zei al dat het speelt sinds de kat 'leeg is gemaakt'. Hmmm, dus ws is een andere Katalysator regelen het beste? Of zijn er mogelijkheden andere aanpassingen te doen waarmee hij wel door de CO komt en het stationair probleem over is? Groeten, Vincent
__________________
Currently starring in my fleet: T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x). '...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...' |