|
||||
|
||||
Definitief einde luchtgekoelde VW´s
Bron: Autoweek.nl
Definitief einde luchtgekoelde VW´s Braziliaanse emissie-eisen maken definitief een einde aan het luchtgekoelde tijdperk van Volkswagen. De laatste VW met een luchtgekoelde motor is op 23 december in de buurt van São Paulo van de band gelopen. In de Braziliaanse fabriek van Volkswagen is vorige week de laatste Volkswagen met luchtgekoelde motor van de band gelopen. De basis van deze motor ligt in de jaren '30 toen Volkswagen bezig was met de ontwikkeling de Kever. De laatste luchtgekoelde motor is in een Kombi gezet. Dat is de Braziliaanse versie van de oer-Bus die daar nog steeds aan de man wordt gebracht. De luchtgekoelde motor is door emissie-eisen, die volgend jaar van kracht worden, om zeep geholpen. Het einde van de motor is echter niet de ondergang van de oude VW Bus. Die wordt volgend jaar gewoon weer geleverd met een watergekoelde krachtbron. Volkswagen hoopt zelfs dat met de nieuwe motor 12.000 stuks worden verkocht in plaats van de huidige 10.000 stuks. De nieuwe kan namelijk zowel op benzine als alcohol lopen. Dat laatste wordt in Brazilië veel gebruikt omdat het de helft kost van normale benzine. Een ander voordeel is dat de Kombi met de nieuwe motor 130 km/u haalt. Met de luchtgekoelde kwam hij niet verder dan 120 km/u. De grote kracht van dit model in Brazilië is dat het de voordeligste auto is waar een ton lading mee kan worden vervoerd. Bij wijze van afscheid heeft de Braziliaanse Volkswagenfabriek 200 ´Silver Edition´ afscheidsmodellen gemaakt. Die zijn in zilvergrijs gespoten, in plaats van in het traditionele Braziliaanse wit. Van die laatste luchtgekoelde VW´s komen in elk geval dertig exemplaren als camper naar Groot-Brittannië.
Flickr Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers! Last edited by Beetlefreak : 02-01-2006 at 10:16. |
|
||||
|
||||
Toch wel jammer, afsluiting van een hoofdstuk!
Na 75 jaar is de luchtkoeler niet meer. Aan al het goede komt een eind...
|
||||
|
||||
toch wel speciaal dat dit zolang nog gebouwd is daar
|
|
||||
|
||||
Wat een triest begin van het jaar....
|
||||
|
||||
Quote:
Triest einde van het afgelopen jaar, datum van bekend maken was 27-12-2005
|
||||
|
||||
Bye bye aircooled!
Quote:
ik blijf volkswagen een appart merk vinden wat betreft de modellen productie...gewoon stug het model door blijven produceren zolang het maar verkoopt. |
|
||||
|
||||
Heb er even een vlammetje onder gehouden en ze samen gesmolten
|
||||
|
||||
oooh
zat ik niet op te letten? |
|
||||
|
||||
Quote:
Degenen die het Forum regelmatig lezen weten natuurlijk dat dit al lang voor 27-12-2005 bekend was. Zie ook: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=14881 Maar wel leuk dat Autoweek er ook aandacht aan besteed De laatste luchtgekoelde bus is (volgens een kennis van mij bij VW Duitsland) geproduceerd halverwege november 2005. Hier foto's van het actiemodel "Série Prata", zeg maar de Silberfisch van VW do Brasil: bron: http://www.brasilienbus.de/galerie.html
|
||||
|
||||
Quote:
Dat zilver met zwart ziet er niet onaardig uit trouwens.
|
||||
|
||||
Quote:
Maar toch vind ik dat ie wat hoog staat.