![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Kan iemand me uitleggen wat zo belangrijk is aan olie vervessen.
Ik heb wel eens een monteur gesproken die het nooit bij zijn eigen auto deed. Nieuwe autos kan ik me voorstellen dat je olie vervest. Maar die oude moter blokjes. Waarom zo belangrijk? ![]()
__________________
![]() Last edited by millie : 17-10-2005 at 22:26. |
#2
|
||||
|
||||
![]() omdat de olie verslijt. dwz dat de smeereigenschappen van de olie langzaam verdwijnen. daarbij komt ook nog is dat de olie ook veel dikker wordt. als je ze nooit ververst dan krijg je door de duur een dikke brij die niet meer kan worden rondgepompt in de motor. met ernstige motorschade als gevolg. dus als ik je een goede raad mag geven doe het dan maar zoals voorgeschreven door de constructeur, ze voorzien dat niet voor niets
__________________
golf 1 '79 1.1 golf mk4 1.9tdi |
#3
|
|||
|
|||
![]() Quote:
![]() Zo heb ik begrepen dat je ook best zonder koelvloeistof kunt rijden... ![]() ps. Het is "verveRsen" als in "nieuw/ongebruikt".
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Last edited by Zestienkleppen : 06-10-2005 at 08:51. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Ja hoor, prima te doen! Olie vervuilt ook: je hebt een verbrandingsmotor! Zoals je olie verstookt, komen er ook brandstof en verbrandingsresten in je olie. En slijtage van lagers, zuigerveren etc. komt ook in de olie. Dus dat wordt steeds viezer. Ergo: gewoon verversen, tenzij je je wagen toch op niet al te lange termijn naar de sloop wilt drukken... Jens
__________________
KCN regio Fryslân |
#5
|
||||
|
||||
![]() Quote:
waarom kun je het bij nieuwe auto's wel voorstellen en bij oude auto's niet? juist bij oude auto's wordt het nog meer aanbevolen, omdat de slijtage velen malen meer is dan bij een nieuwe auto
__________________
Het onmogelijke doen wij meteen!! Wonderen duren iets langer! En op speciaal verzoek kan er Zelfs getoverd worden! |
#6
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Volgens mij is dit een geintje... |
#7
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Uiteraard, voor de luchtkoelerts ![]()
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#8
|
|||
|
|||
![]() De reden waarom we olie verversen?? Heel simpel: omdat het moet....
Theoretisch zou smeerolie oneindig lang mee kunnen gaan, maar omdat onze auto motoren niet zijn uitgerust met centrifuges om de vervuiling te verwijderen, dit itt bijvoorbeeld grote schepen waar smeerolie regelmatig word gecentrifugeerd Een automotor heeft meestal een filterm maar dat pakt niet alle vervuiling, dus loopt olie ondanks da je nieuw filters zou kunnen plaatsen in kwaliteit achteruit.. De belangrijkste reden is echter het teruglopen van de werking van de dopes (toevoegingen in de olie)...zo zit er bijvoorbeeld een antischuim dope in, die voorkomt dat de olie door de beweging gaat schuimen... Verder zit er een dope in die verzuring van de olie tegen gaat, want zoals bekend zit er (welleswaar zéér weinig) zwavel in de brandstof die na verbranding achterblijft en te samen met vocht zwavelzuur vorm, en dat kan de motor weer aantasten... Al die dopes tesamen zorgen dat de olie kwaliteit niet verder achteruit gaat... Als we nou dat soort zaken onder controle konden houden zou de olie heel lang mee kunnen gaan Moderne motoren zijn in dat opzicht al heel wat beter als het olie aangaat, echter het fabeltje dat je juist met oude motoren minder of niet hoeft olie te verversen is dus eigenlijk niet juist..........het zo anders om moeten zijn...nieuwe motoren minder verversen dan oude .. En vergeet niet het allerbelangrijkste: werk in de olieindustrie |
#9
|
||||
|
||||
![]() nieuwe motoren moeten ook minder ververst worden. naargelang het merk kan het tegenwoordig gaan van 20000, 30000 en zelfs 50000km en meer voor er olie ververst dient te worden
__________________
golf 1 '79 1.1 golf mk4 1.9tdi |
#10
|
||||
|
||||
![]() Bedankt voor alle reacties!
Ik moest dit even weten. Je hoort er iedereen over,maar niet iedereen weet waarvoor het goed is. ![]()
__________________
![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]() Zo heb ik begrepen dat je ook best zonder koelvloeistof kunt rijden...
![]() Die moet je ook wel eens vervessen!
__________________
![]() |
#12
|
|||
|
|||
![]() Quote:
omdat je het telkens fout zegt: verveRsen ![]() maaruhm, rond de hoeveel km doen jullie het verversen? |
#13
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Bij mijn Opel netjes om de 15000 km.....of voor een grote reis Bij mijn Golfjes minimaal één keer per jaar, ongeacht het aantal kilometers wat er mee gereden is. Olie verslechterd namelijk ook onde de invloed van vocht etc. Bij regelmatig flink warm rijden bij voorkeur met een lange rit verdwijnt het vocht vanzelf uit de olie...rijdt je niet veel of weinig lange ritten verouderd de olie evengoed.. |
#14
|
||||
|
||||
![]() bij mijn golf1 doe ik dat 1 keer per jaar, maar doe er dan ook max 5000km per jaar mee.
bij de golf 2 tss 7500km en 10000km, hangt er beetje van af wanneer ik er tijd en zin voor heb. maar 10000km is echt wel het max
__________________
golf 1 '79 1.1 golf mk4 1.9tdi |
#15
|
||||
|
||||
![]()
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
|
#16
|
||||
|
||||
![]() ik wissel meestal gelijk van blok ,tijdens een olie wissel .........................
__________________
kopbewerking ,pm |
#17
|
||||
|
||||
![]() Quote:
![]() |
#18
|
||||
|
||||
![]() omdat je het telkens fout zegt: verveRsen
![]() Verdraait je hebt gelijk lees ik nu pas ![]() Ach, je begrijpt wat ik bedoel.
__________________
![]() Last edited by millie : 17-10-2005 at 22:32. |
#19
|
||||
|
||||
![]() koelwater hoeft niet noodzakelijk ververst te worden, als je maar op tijd en stond een keer nakijkt of de vriestemp nog wel voldoende is. en als je eraan twijfeld ververs het dan gewoon. kost ni zo veel en het kan nooit kwaad
![]()
__________________
golf 1 '79 1.1 golf mk4 1.9tdi |
#20
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Ik ruil meestal de auto in voor eentje met nieuwe olie ![]()
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|