Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Polo 6N, 6N2, 9N en 6R
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 09-12-2023, 21:40
Zieron28's Avatar
Zieron28 Zieron28 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2016
Posts: 106
Default Temperatuur koelwater te laag Polo 6N2

Dag allen

Een tijd terug stelde ik vast dat de temperatuur van het koelwater aan de lage kant blijft, rond de 70 graden, en dit in eender welk seizoen. De enige keren dat de temperatuur naar een normaal niveau stijgt is wanneer ik voor het rode licht sta, van zodra ik mijn weg verder zet zakt de temperatuur opnieuw. Ik rijd nu 13 jaar met de Polo en dit is nooit eerder voorgevallen. Ik dacht eerst dat de watertemperatuur sensor stuk was en die heb ik recent vervangen maar heeft het probleem dus niet verholpen.

Ter info: durft wat schokkerig te rijden, niet extreem maar wel voelbaar. Er weerklinkt vaak een typisch koude motor geluid. Ik heb de indruk dat de motor het wat lastiger heeft om vooruit te geraken, kan verbeelding zijn. De automatische choke slaat al een hele tijd, meestal, niet af. Verwarming werkt nog steeds zoals tevoren.

Betref een Polo 6N2 1.9SDI bwj 2000
Reply With Quote
  #2  
Old 10-12-2023, 09:01
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 1,055
Default

Dat klinkt als de thermostaat.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #3  
Old 10-12-2023, 12:40
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Dat zou ik ook als eerste zeggen
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #4  
Old 10-12-2023, 15:11
Zieron28's Avatar
Zieron28 Zieron28 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2016
Posts: 106
Default

Top, dan weet ik alvast wat dient vervangen te worden.

Weet iemand eventueel waar de thermostaat zich bevindt? Makkelijk zelf te doen?

Bedankt!
Reply With Quote
  #5  
Old 11-12-2023, 10:34
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,856
Default

Onderin de waterpomp. 2 schroeven losdraaien, moet je lukken!
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 11-12-2023, 20:16
Zieron28's Avatar
Zieron28 Zieron28 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2016
Posts: 106
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Onderin de waterpomp. 2 schroeven losdraaien, moet je lukken!



Bedankt, intussen kunnen lokaliseren! Lijkt mij inderdaad goed te doen, als ik de polo omhoog gezet krijg.

Het proberen waard!
Reply With Quote
  #7  
Old 12-12-2023, 09:11
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

opvangbak eronder voor de koelvloeistof
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #8  
Old 05-01-2024, 15:41
Zieron28's Avatar
Zieron28 Zieron28 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2016
Posts: 106
Default

Morgen begin ik aan de thermostaat, deze is vandaag pas aangekomen terwijl ik hem 3 weken geleden had besteld... Ik laat weten hoe het gegaan is maar ik zie het wel goedkomen!
Reply With Quote
  #9  
Old 06-01-2024, 21:28
Zieron28's Avatar
Zieron28 Zieron28 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2016
Posts: 106
Default

Bij deze een update en ineens een vraag

Ik heb wat werk gehad om aan de oude thermostaat te kunnen maar het is uiteindelijk gelukt. Oude thermostaat er uit samen met de oude pakking, nieuwe er in met de meegeleverde pakking en alles terug vast gezet. Koelvloeistof terug aangevuld en de motor gestart. Ik heb de polo enkel uit de garage gereden, gedraaid en er andersom terug in gereden. Ver was het dus zeker niet maar het was al laat en de voorbumper zit er momenteel niet op.

Motor draait zoals het hoort maar voor de zekerheid heb ik alles gecontroleerd. Ik heb vastgesteld dat het heel lichtjes zweet tussen de waterpomp en het plastic stuk wat er op gemonteerd wordt. Na afdrogen blijft het voorlopig droog.

Kan het zijn dat de nieuwe pakking zich nog moet "zetten"? Ik zag namelijk dat de oude pakking de vorm had aangenomen van de thermostaat en het plastic stuk. Verkeerd monteren is alleszins niet mogelijk en beide pakkingen hebben dezelfde diameter dus dat is het probleem niet. Er is wel een spatie van ongeveer 1mm tussen het plastic stuk en de waterpomp maar dat was voor ik er aan werkte ook al.

Iemand raad? Rijd ik er een lange toer mee en kijk ik dan opnieuw? Monteer ik de oude pakking terug?

Alvast bedankt!

Last edited by Zieron28 : 06-01-2024 at 21:38.
Reply With Quote
  #10  
Old 07-01-2024, 09:16
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 1,055
Default

Is dat niet gewoon over gebleven van het aflaten?
Gewoon een keer goed warm laten worden en dan nog eens kijken. Let ook op het niveau, als de thermostaat open gaat zakt het mogelijk nog.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #11  
Old 07-01-2024, 10:03
Zieron28's Avatar
Zieron28 Zieron28 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2016
Posts: 106
Default

Quote:
Originally Posted by daNpy
Is dat niet gewoon over gebleven van het aflaten?
Gewoon een keer goed warm laten worden en dan nog eens kijken. Let ook op het niveau, als de thermostaat open gaat zakt het mogelijk nog.



Zou zeker kunnen, echt 100% droog monteren lukte inderdaad niet. Bedankt, ik test het vandaag.
Reply With Quote
  #12  
Old 07-01-2024, 15:55
Zieron28's Avatar
Zieron28 Zieron28 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2016
Posts: 106
Default

Vandaag een testrit gedaan en komt terug netjes op de correcte temperatuur! De automatische choke slaat terug af en er is geen koude motor geluid meer te horen. Wat het zweten betreft; ik heb gecontroleerd na de rit en een paar uur later nogmaals en voorlopig blijft het droog. Ook blijft het koelwater in het expantievat mooi op peil. Ik vermoed dat het dus inderdaad een restje koelwater was van tijdens het monteren.

Heel erg bedankt allemaal voor de hulp !
Reply With Quote
  #13  
Old 08-01-2024, 08:33
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,856
Default

Goed bezig! (Y)
__________________
Reply With Quote
  #14  
Old 10-01-2024, 07:52
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,344
Default

Nice
__________________
'88 Golf II VR6
'91 Golf II G60
'86 Golf II 16V New Project
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum