#1
|
|||
|
|||
Trilling in hele auto bij 1500 toeren
Hallo allemaal,
Ik heb sinds een aantal weken een gek probleem met mijn auto. (Golf 5 GTI handbak uit 2008) Als de motor op 1500 toeren draait is er een enorm voelbare trilling/resonantie aanwezig in de gehele auto. Dit is dan voelbaar in de stoelen, de armsteun, de pedalen, het stuur etc. Het probleem doet zich zowel voor in de vrij, als in de versnelling. Zodra het toerental boven de 1500 toeren komt is er niets aan de hand, onder de 1500 toeren is er ook niets aan de hand. De auto is voorzien van een 3 inch RVS uitlaat vanaf de turbo naar achteren en er is één demper aanwezig. Ik heb de auto afgelopen zaterdag op de brug gehad om het e.e.a te controleren, de uitlaat raakt het chassis nergens. Ook zijn er geen hitteschilden welke los zitten en ergens tegenaan komen. Alle motorsteunen zijn afgelopen zaterdag vervangen, dus deze zijn in goede staat. Heeft iemand enig idee? Bij voorbaat dank. Groeten, Max |
#2
|
||||
|
||||
Zitten alle motorsteunen nog goed vast?
__________________
|
#3
|
|||
|
|||
Quote:
Absoluut, zoals ik in mijn originele post aangaf zijn deze 2 weken terug allemaal vervangen, en op moment gezet volgens de dealer specificaties. |
#4
|
||||
|
||||
BWA motor denk ik? Enige wat ik kan bedenken is dat de balansassen in de oliepomp unit van tijd zijn, maar dan moet je het zeker boven de 1500 [rpm] ook merken.
Het kan ook heel goed in de resonantie van de uitlaat zitten. Deze hoeft dan niet perse ergens tegenaan te zitten maar er kan bij dat toerental een trilling aan de motor overdragen. Kun je oplossen door bijvoorbeeld een zogeheten resonator in de uitlaatlijn te plaatsen. |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
En het probleem had je dus ook vantevoren?
__________________
|
#6
|
|||
|
|||
Toevallig zo’n dogbone insert? Dan wil die ook flink trillen op bepaalde toerentallen
|