![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Ik heb even een vraagje. Altijd Castrol Magnatec 10w40 half-syntheet in mijn 16-klepper gegoten op basis van de vele tips hier op het forum. Alleen, de originele VW specificaties raden voor een klimaat van ongeveer -10 tot +30 een 15w40 of 15w50 aan. 10w40 zou goed zijn tot 20 graden celsius, en is dis voor kouder klimaat (Scandinavië of zo).
Dus, waarom gooit iedereen er dan de 10w40 in? Is er een voordeel? |
#2
|
||||
|
||||
![]() Bij mijn weten smeert de 10w40 beter, in de zin van dat deze sneller rond gaat en dus de stoters sneller voorziet van olie. Een 15w is dikker en duurt dus langer voordat deze rond is gegaan en blijven de stoters langer 'droog' lopen en dus tikken. Er zijn nu veel meer oliën dan vroeger, dus de keuze is reuze zullen we maar zeggen...... Beetje afhankelijk of de motor aangepakt of gereviseerd is. Maar ook de olie boeren weten het niet altijd helaas.... (eigen ervaring
![]()
__________________
'88 Golf II VR6 '91 Golf II G60 '86 Golf II 16V New Project |
#3
|
||||
|
||||
![]() Wat al genoemd is hierboven de 10w is koud dunner emn zal dus sneller door de motor gaan met koude start.
Verder zijn de temperaturen in Nl niet extreem hoog of laag dus denk dat je echt prima met de 10w uit de voeten kunt. Weet niet of het een gereviseerd, performance of gewoon een standaard motor betreft? Denk dat als je die van bijvoorbeeld Aldi,Lidl oid pakt dat nu al vele malen beter is dan wat ze vroeger in de 80 en 90 er jaren erin deden. Maar zou er zelf wel een bekend merk olie in doen ![]() |