#1
|
||||
|
||||
1300i NZ motor loopt niet goed stationair
Beste allemaal,
Ik weet... er zijn al pagina's vol geschreven over deze motor, maar ik kom nu niet verder en heb ik jullie hulp nodig. Pak maar vast een bak koffie Een stukje voorgeschiedenis; Golf 2, 1300i NZ motor. KM stand: 103.000 km Tikkende klepstoters; alle 8 vervangen. Hiervoor is de nokkenas eruit geweest incl de onsteking ed. Tevens heb ik de luchtfilterbak en dikke slang los gehad om ruimte te krijgen en te kunnen schoonmaken. Voor deze reparatie liep de motor eigenlijk al niet lekker stationair; het dashboard stond de laatste tijd te klapperen: stationair zo rond de 600 toeren, soms varieerde het toerental. Met rijden e.d. geen problemen. Ook stationair geen problemen. Sinds kort viel de motor soms bijna uit door lage toerentallen. Op aanraden toch de ontsteking verdraaid; het stationair toerental verbeterde. Deze op een andere positie vastgezet. Moet nog een keer met een lamp worden gecontroleerd. Ik heb wat huiswerk gedaan en uitgezocht wat ik kan checken om zaken uit te sluiten. Dit heb ik gedaan: - Lambdasensor los: Motor gaat hoger stationair draaien. Stekker vast: toerental zakt iets: Lijkt mij OK - Luchtschuif, onder bougie 3 en 4: bij koude motor buis naar gasklephuis dichtgedrukt: Motor slaat bijna af. Idem met slang eraf: toerental duikt naar beneden. Bij warme motor slang afknellen: geen effect. - Rembekrachtiger getest(?): pedaal pompen tot hard: motor starten; pedaal zakt naar beneden. - Slang van carterventilatie gecheckt:"lijkt goed. Aan het einde van het dunne pijpje krijg ik sterk vacuüm; Lijkt me OK - zuigen aan het slangetje van de ontstekingsvervroeger: toerental gaat omhoog. Blijft omhoog zolang je puntje van je tong in de slang houdt. - tevens alle slangetjes vervangen. - blauwe sensor stekker los: toerental veranderd. - distributieriem staat op tijd: nokjes op de juiste plek De auto doet 't wel redelijk, maar vooral na gas geven duikt het toerental tot onder de 300, om vervolgens weer rond de 6 a 700 uit te komen. De motor slaat niet af. Met rijden geen problemen! Als ik de ontsteking in de oude positie terug zet is stationair veeel te laag. Ik ben niet aan afstelschroeven geweest. Deze zijn niet verdraaid en hebben nog allemaal de originele gele verf Zie hieronder groen omcirkeld wat ik heb gecheckt en volgensmij goed werkt. Ik heb de volgende vragen: - er is geen vacuüm op de ontstekingvervroeger, ongeacht het toerental. Geprobeerd door te prikken/ met boortje in de hand open proberen te maken: is hard en potdicht. Gasklephuis eraf en schoonmaken? Dien ik nieuwe pakkingen te regelen van te voren? Dit heeft toch niets van doen met de stationairloop? - Ik snap niet dat de ontsteking zo verdraaid moet zijn. Er is in weze niets veranderd. Loop ik nu niet te compenseren voor een ander probleem? - Zie vraagteken links bij de foto: wat doet deze slang? Wie kan me een duwtje in de goede richting geven? Bedankt!! Last edited by Ralfons : 01-05-2020 at 21:44. |
#2
|
||||
|
||||
Quote:
Daar hoort toch écht vacuum op te staan! Ongeacht het toerental. Onder de gasklep zit inderdaad 1 papieren pakking, is aangeraden deze te vervangen omdat je anders vrijwel zeker valse lucht gaat trekken. Wat betreft het gasklephuis schoonmaken: Kijk eerst even hoe 'vies' deze is. Even de plastic kap er bovenop los en gasklep met de hand (aan de pal aan zijkant, niet de vlinderklep zelf) helemaal openen. Vaak kun je aan de onderkant van de vlinderklep wel zien of deze pikzwart is. Kijk meteen even met een zaklamp oid in het inlaatspruitstuk onder de gasklep, lag bij mij een halve liter olie in Quote:
Mijn NZ reageert ook niet heel intens op het verdraaien van de verdeler, pas als ik deze echt een heel eind verzet merk ik verschil in de loop. Quote:
Deze 'UFO' opent tijdens gas geven de toevoer vanuit de brandstofdamp pot, en zuigt hier verdampte benzine uit de tank op. |
#3
|
||||
|
||||
ls je geen vacuum hebt op de vervroeger. Zou je normaliter op nog meer plekken weinig tot geen vacuum hebben.
Er is ooit iets veranderd aan het vacuümsysteem. wellicht kun je hier iets mee?: http://www.oemepc.com/vw/part_singl...n_page/0/lang/u http://www.oemepc.com/vw/part_singl.../3707271/lang/e En een niet werkend vacuum kan voor een hoop problemen zorgen. Vacuümlekken trouwens ook. Feit dat je je ontsteking al verdraaid hebt om het enigszins afgesteld te krijgen geeft ook duidelijk aan dat er daar iets niet klopt. Afstellen doe je sowieso zonder aangesloten vervroeger overigens.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#4
|
|||
|
|||
Heb je de stationair afstelschroef op het kleppenhuis al geprobeerd/schoon gemaakt?
Misschien kan de ontsteking dan weer in oude stand. Als je een toerenteller hebt, afstellen op 900 of 1100 toeren. Hangt af van het welke (oud/nieuw) type. https://www.motor-talk.de/bilder/golf-2-unterdruckdose-zuendverteiler-g69288445/leerlaufeinstellschraube-nz-i207876318.html https://www.motor-talk.de/bilder/go...i207876318.html Last edited by Function : 01-05-2020 at 20:39. |
#5
|
|||
|
|||
Quote:
ps: aangezien je de nokkenas eraf hebt gehad kan het zijn dat de distributieriem een tandje verkeerd staat. |
#6
|
||||
|
||||
Goede tips!
@ Robert: Ik zal een blik gaan werpen in het gasklephuis door de kunststof kap eraf te halen. Wellicht maakt dat al het eea duidelijk. Als ik een pakking heb geregeld duik ik verder in de verstopte vacuümaansluiting naar de vervoeger. Mijn stationair probleem zit 'm daar niet in denk ik...(?) @TheMaxx: Dank voor de explosietekening. Als ik slangen loshaal bij 1 en 5 (zie de explosietekening), dan heb ik vacuüm; heel goed voelbaar! Uit het pijpje van het gasklephuis naar de vervroeger komt geen vacuüm. Dat zit pot-dicht (gepoogd met een slang en remmenreiniger op druk door te blazen: geen effect. @Function: Kan je me meer vertellen over het schoonmaken van de stationairschroef? Kan dat vervuilen waardoor deze niet meer goed werkt? Aangevuld in de eerste post: distributieriem staat 100% zeker op tijd. De punten nogmaals gelijk gezet en dit staat goed. |
#7
|
||||
|
||||
Dat pijpje komt volgens mij net onder het kleine gasklepje uit.
Controleer of je bij gas open ook geen vaccum hebt daar. Je kunt het bij motor uit ook testen door op het slangetje te blazen met de gasklep open trouwens. Als het slangetje zelf dicht zit moet je die gewoon vervangen natuurlijk. Tis normaal dat dit stationair geen vacuum heeft. Dit is omdat de vervroeger niet direct aangesproken hoeft te worden. Dat kleine klepje fungeert als het ware als een ventiel.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! Last edited by The_Maxx : 01-05-2020 at 22:13. |
#8
|
|||
|
|||
Ik wist ook zeker dat mijn distributie riem goed stond afgesteld na een koppakking wissel.
De motor maakte stationair te veel toeren. Kon dat compenseren met het verdraaien van de ontsteking maar liep toch nog niet lekker. Van alles geprobeerd (zie boven). Uiteindelijk toch maar ge-experimenteerd (1 tot 3 tanden vooruit en achteruit) met het verzetten van de distributieriem en ja hoor dat werkte en alles (bv. stationair afstelschroef, ontsteking en extra luchtschuif) kon weer teruggezet worden in de originele standen Hier een vage foto van de afstelschroef. Het kegelgedeelte wil wel eens vies zijn met zwarte aanslag. De schroef tegen de klok in eruit draaien. Als je het aantal slagen bijhoudt (evt. helemaal dicht draaien voor begin punt) kan je de schroef weer in de originele stand zetten. |
#9
|
|||
|
|||
Quote:
Bij mijn NZ motors zit/zat er een soort klein (2 á 3 millimeter?) los nippeltje (vernauwing) in de slang op/in het buisje van het gasklephuis (naar de vacüumvervroeger). nr 7 op de tekening. Last edited by Function : 03-05-2020 at 00:19. |
#10
|
||||
|
||||
Bedankt voor het meedenken allemaal.
@ Function, bedankt voor de foto. Als die vies is kan dat het stationair dus beïnvloeden? Allereerst met de motor uit, gasklep open gekeken of er dan wel lucht door het pijpje op het gasklephuis kan voor de vacuumvervroeger: Er kan geen lucht doorgeblazen worden. Dus ook niet bij gas volledig open. Daar gaat dus iets niet goed. Actie:> gasklephuis demonteren en nakijken, nieuwe pakking regelen. Zie ik gelijk of die vies, mogelijk hierdoor vage problemen. Voor wat betreft de stationairloop: diverse zaken nogmaals gecheckt; dingen los en weer opnieuw vastgezet: stationair is nu redelijk in orde. Ontsteking staat nog steeds op de door mijzelf bedachte beste stand. Deze laat ik eerdaags een keer controleren. Distributieriem kan het echt niet zijn. De punten nogmaals gecheckt en die staan allen goed. Ik ga aan de slag met dat gasklephuis. Iemand rondom Tiel nog zo'n ding liggen zodat ik kan kijken en vergelijken? |
#11
|
||||
|
||||
Waarom wissel je de vacuumleiding van de vervroeging niet even bij wijze van test om met een werkende aansluiting? Het komt op mij over alsof je meerdere kleine problemen hebt, maar dat je vervroeging de grootste is aangezien je toerental reageert op een verdraaide ontsteking.
__________________
|
#12
|
||||
|
||||
De vaccuümleiding is goed. Die heb ik losgehad, is gewoon open. Ook de ufo op de vervoeger is luchtdicht: als ik aan de leiding zuig verhoogt het toerental.
Het gaat dus niet om de slang, maar om het nippeltje op het gasklephuis waaruit het vaccuüm zou moeten komen. Hier komt niets door als ik daaraan zuig of blaas. Ook bij draaiende motor op toeren geen vacuüm. Dat is in ieder geval één van de dingen die dus niet goed zijn. Mogelijk is een grondige schoonmaak van dat huis dus een oplossing heb ik hier geleerd. Vanuit daar weer verder speuren. Oh wacht - je bedoeld een andere leiding aftakken bijvoorbeeld en op de vervroeger aankoppelen. Die suggestie had ik inderdaad al gehad en kan ik ook nog proberen! Vacuüm heb ik wel genoeg op de andere aansluitingen, dus het is er wel! |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Heb geloof ik mijn oude gasklephuis nog ergens op zolder liggen, ik kijk vanavond wel even voor je! Die vacuumnippel doorprikken met een naald en een scheutje remmenreiniger geen optie? |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Aardig! Ik heb dat al geprobeerd... Zelfs met een klein mini boortje met de hand geprobeerd door te 'boren'. Het lijkt gewoon metaal; het voelt hard en er komt geen rommel met het boortje uit. Ook remmenreiniger op de slang aangesloten en op druk geprobeerd door te blazen; geen effect. Maar als het zo is dat dat gewoon open moet zijn zet ik dat boortje op de boormachine Ik weet het liever eerst zeker, voordat ik iets onherstelbaar beschadig. |
#15
|
|||
|
|||
Quote:
Ja, dat kan. Maar schoonmaken zal geen GROOT verschil maken. Je kan beter eerst uitproberen met het verstellen van de stationair-afstelschroef of je de compensatie met de ontsteker kan oplossen. Net als met het geen onderdruk hebben op de vacuumvervroeger (ufo). Dat zal ook maar een klein verschil zijn en wat bijna niet merkbaar zal zijn. Zeker niet met het stationair lopen van de motor. Dit systeem is natuurlijk vooral bedoeld met flink gasgeven. Er zit een gaatje in het gasklephuis van de kamer naar het buisje voor de vacuumslang van de vacuumvervroeger. Dat heb ik ook weleens door moeten prikken. Sowieso is het erg bevredigend om het gasklephuis te reinigen. Kan ook zijn dat de klep door vuil niet helemaal wil sluiten. Maar wat dat voor effect op stationair zal hebben weet ik even niet. Alleen dat gepruts om gaskabel los/vast (let op het veerklemmetje!) te zetten maakt het lastig. Zoals al eerder is aangegeven denk ik ook dat er iets "groters" niet goed is afgesteld. Nogmaals, ik wist het ook zeker dat distributieriem goed stond afgesteld. Totdat, na alles zoals jij te hebben geprobeerd, toch de riem heb verzet. Je leert op deze manier wel de motor goed kennen : ) Last edited by Function : 06-05-2020 at 11:32. |
#16
|
||||
|
||||
Quote:
Je leert de motor inderdaad goed kennen Bij jou staan de merktekens van de distributieriem dus niet allen in lijn? Ik wil best aan de stationairschroef gaan draaien, maar ik vind het vreemd dat ik daar nu ineens aan moet draaien terwijl er in weze niets is veranderd. (of komt het door de jaren, dat de boel wat uitslijt bijvoorbeeld en daarom soms met de schroef gefinetuned moet worden. Proberen kan natuurlijk altijd! ) Last edited by Ralfons : 06-05-2020 at 13:14. |
#17
|
||||
|
||||
Quote:
Dat is wat ik inderdaad bedoel. De slang die naar de ontsteking gaat en dus geen vacuum aan de bron heeft, omprikken met een slang waar je wel vacuum hebt om te zien of het verschil maakt in de motorloop.
__________________
|
#18
|
||||
|
||||
Net even gekeken, had er inderdaad nog 1 op zolder liggen!
Maar.... onderste nippel (vacuumvervroeger) zat inderdaad dicht. Compressor met 3 bar erop gezet maar er begon geen lucht te lopen, zit dus echt dicht. Toch maar even in de auto wezen kijken en je raad het al. Ook deze zit potdicht Ik heb hem nu maar op de nippel die naar de UFO gaat gezet, daar zat wél vacuum op. Ik geloof dat VW ons systematisch aan het foppen is |
#19
|
|||
|
|||
Wat bedoelen jullie met UFO?
Ik dacht dat daar de schotel van de vacuumvervroeger werd bedoeld. Oftewel ik snap even niet wat RoberVoorst als alternatief heeft gebruikt. De merktekens van nokkenas-tandwiel en onderste wiel wijken bij mij iets af. Één tandje ofzo. Tav stationairschroef bijstellen. Het is voor mij logischer om eerst die schroef bij te stellen en dan pas de ontsteking te veranderen. Oh, en als niks veranderd zou zijn zou je de ontsteking ook niet hoeven aan te passen en dat heb je ook gedaan. Last edited by Function : 06-05-2020 at 20:46. |
#20
|
||||
|
||||
Quote:
Daar bedoel ik mee de Vacuumklep die bij het luchtfilterhuis zit, naar het actieve koolstoffilter |