Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Transporter
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 20-08-2020, 20:11
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default Ontsteking T3 WBX (DF) niet af te stellen?

Bij een T3 met DF motor probeer ik de ontsteking af te stellen, maar als ik hem netjes op het merkteken zet, blijft hij niet draaien. Hij loopt het mooiste als hij behoorlijk naast het merkteken staat, zo'n 30 graden!.

Ik heb het merkteken op de grote poelie gecontroleerd: merkje 0 staat voor als cilinder 1 het verste uit is (BDP).

Daarnaast de tussenas van de dizzy gecontroleerd: staat goed uitgelijnd zoals in de boeken als hij op BDP staat.



Wat ik wel zie is dat het kerfje op de dizzy rand niet mooi op het midden van de rotor staat, maar op het randje (rode plastic lipje), maar misschien hoort dit zo.



Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn??

Het is een Bosch 0 237 023 019, VW nummer 025 905 205 G
Reply With Quote
  #2  
Old 21-08-2020, 07:02
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,856
Default

Ik neem aan dat je hem afstelt met een stroboscoop?
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 21-08-2020, 08:41
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Ik neem aan dat je hem afstelt met een stroboscoop?


Jazeker...
Reply With Quote
  #4  
Old 21-08-2020, 09:41
darksupra's Avatar
darksupra darksupra is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 323
Send a message via MSN to darksupra
Default

en je weet zeker dat de bougiekabels ook allemaal goed zitten op de verdeler? niet dat ze allemaal 1 positie te ver zitten
__________________
I love it when a car comes together
Reply With Quote
  #5  
Old 21-08-2020, 09:46
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Quote:
Originally Posted by darksupra
en je weet zeker dat de bougiekabels ook allemaal goed zitten op de verdeler? niet dat ze allemaal 1 positie te ver zitten


Dan loopt hij helemaal niet en zou 30 graden niet voldoende zijn. De rotor wijst ook wel in de richting van bougie 1. Maar het midden van het contactvlak is zeker niet op het merkteken op de rand van de dizzy.
Reply With Quote
  #6  
Old 21-08-2020, 10:42
darksupra's Avatar
darksupra darksupra is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 323
Send a message via MSN to darksupra
Default

https://club8090.co.uk/forum/viewtopic.php?p=8240201
deze heeft het over de drive gear die op 12 verschillende posities gemonteerd kan worden, misschien dat je daar wat aan hebt.
__________________
I love it when a car comes together
Reply With Quote
  #7  
Old 23-08-2020, 20:57
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Quote:
Originally Posted by darksupra
https://club8090.co.uk/forum/viewtopic.php?p=8240201
deze heeft het over de drive gear die op 12 verschillende posities gemonteerd kan worden, misschien dat je daar wat aan hebt.


Dat is mn eerste foto: drivegear voor dizzy zit goed (volgens spec).
Reply With Quote
  #8  
Old 23-08-2020, 23:10
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Dat merkteken is ook maar een basis natuurlijk, maar hij zou daar wel moeten lopen... 30° is veel..

Uit je uitleg maak ik op dat je ook effectief hebt gecheckt dat de 1e cilinder op bdp staat als de merktekens goed staan, zo met een schroevendraaier in het bougiegat ofzo?

Moet je dertig graden voorontsteking hebben, of dertig graden achter lopen?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #9  
Old 24-08-2020, 07:45
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,856
Default

Persoonlijk vind ik dat de rotor wel ver afwijkt van het 1e cilinder merkteken op de ontsteking. Heb je de distributie-timing gecontroleerd? Tevens lees ik dat de ontsteking moet worden afgesteld met de onderdrukslang losgekoppeld. Heb je dat ook gedaan?
__________________
Reply With Quote
  #10  
Old 25-08-2020, 19:51
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Dat merkteken is ook maar een basis natuurlijk, maar hij zou daar wel moeten lopen... 30° is veel..

Uit je uitleg maak ik op dat je ook effectief hebt gecheckt dat de 1e cilinder op bdp staat als de merktekens goed staan, zo met een schroevendraaier in het bougiegat ofzo?

Moet je dertig graden voorontsteking hebben, of dertig graden achter lopen?


Het merkteken op de poelie is waar je hem afstelt, toch? het BDP teken is de basis zonder draaiende motor.

BDP idd gecheckt met een pen in het bougiegat #1.

Het is even geleden dat ik de ontsteking heb gecheckt, maar het merkteken zat zo'n 30 graden links van waar hij moest zitten. Dat is voorontsteking dan, toch? poelie draait met de klok mee
Reply With Quote
  #11  
Old 25-08-2020, 19:53
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Persoonlijk vind ik dat de rotor wel ver afwijkt van het 1e cilinder merkteken op de ontsteking. Heb je de distributie-timing gecontroleerd? Tevens lees ik dat de ontsteking moet worden afgesteld met de onderdrukslang losgekoppeld. Heb je dat ook gedaan?


Wat bedoel je met distributie timing?
Vacuum moet aangesloten blijven bij mechanische ontstekingsvervroeger (o.a. deze DF). Vacuum los bij elektronisch.
Reply With Quote
  #12  
Old 26-08-2020, 07:22
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,856
Default

Je hebt gelijk! Ik heb bij de DG gekeken. Ben geen specialist in de boxermotoren, dus het is voor mij ook wat zoeken. Even wat dingen op een rij;

- Ben je zeker dat het merkteken voor Cilinder 1 op BDP klopt?
- Je tussenas lijkt inderdaad correct te staan
- Ik vind nog altijd dat je rotor ver doorgedraaid staat tov het merkteken. Is hier een oorzaak van te achterhalen?
- Ontsteking moet dus inderdaad afgesteld worden met onderdrukslang aangekoppeld
- Merkteken naar links is latere ontsteking
- Dit komt ook overeen met de stand van je rotor, deze staat ook wat verder doorgedraaid
- Wat is eigenlijk de reden dat je hem nu af wil stellen? Liep de motor niet goed? Heb je hem uit elkaar gehad?
- Met distributie-timing bedoel ik nokkenas tov krukas

Ik zou persoonlijk mijn zoektocht richten op waarom de rotor zo ver van het merkteken af staat. Ik denk dat als je dat oplost, je ook de oorzaak oplost van je afstellingsproblemen.
__________________
Reply With Quote
  #13  
Old 26-08-2020, 09:33
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Je hebt gelijk! Ik heb bij de DG gekeken. Ben geen specialist in de boxermotoren, dus het is voor mij ook wat zoeken. Even wat dingen op een rij;

- Ben je zeker dat het merkteken voor Cilinder 1 op BDP klopt?
- Je tussenas lijkt inderdaad correct te staan
- Ik vind nog altijd dat je rotor ver doorgedraaid staat tov het merkteken. Is hier een oorzaak van te achterhalen?
- Ontsteking moet dus inderdaad afgesteld worden met onderdrukslang aangekoppeld
- Merkteken naar links is latere ontsteking
- Dit komt ook overeen met de stand van je rotor, deze staat ook wat verder doorgedraaid
- Wat is eigenlijk de reden dat je hem nu af wil stellen? Liep de motor niet goed? Heb je hem uit elkaar gehad?
- Met distributie-timing bedoel ik nokkenas tov krukas

Ik zou persoonlijk mijn zoektocht richten op waarom de rotor zo ver van het merkteken af staat. Ik denk dat als je dat oplost, je ook de oorzaak oplost van je afstellingsproblemen.


Dank voor de feedback.
Merkteken CIL 1 BDP is gechecked: in bougiegat CIL 1 op het punt waar de pen die ik erin druk niet meer verder naar buiten komt en kort daarna weer terug in gaat. Dit zou ik BDP noemen en dat staat het ronde merkteken precies goed. Het scherpe merkteken voor de timing zit daar heel dicht bij bij een DF (5 graden).

Het is een rotor met toeren begrenzing. Ik kan hem een kant uit bewegen en dan veert hij terug. De andere kant kan hij ook een stukje, maar dan blijft hij zitten... weet niet of dit hoort. Nou moet de rotor natuurlijk gewoon in de buurt zijn van het contactpunt. Voor de ontsteking telt de stand van het radje daaronder met de openingen.

Draait de poelie niet met de klok mee?

De reden van afstellen is dat ik hem probeer fatsoenlijk lopend te krijgen. Ik heb de carburateur gereviseerd en daarna liep hij beroerd (hoe het daarvoor exact was weet ik overigens niet). Ontsteking bekeken en het merkteken zat helemaal links, bijna niet zichtbaar meer. Wat verdraaid en toen ging hij beter lopen, maar ik kreeg hem niet op merkteken (die 30 graden).
Daarnaast is de uitlaatpijp van cilinder 3 behoorlijk lek. Dit zou ook nog wel wat mee kunnen spelen.

Kan je iets doen aan de distributie timing?
Reply With Quote
  #14  
Old 26-08-2020, 12:24
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Wat ik bedoelde met dat het merkteken op de poelie niet altijd nauwkeurig is, is dat in die poelies vaak trillingsdempers zitten waardoor ze niet geschikt zijn voor afstellen met stroboscoop naar mijn mening. Daarvoor kijk ik liever naar het vliegwiel dan. Weet natuurlijk bij jouw motor niet of je op het vliegwiel ook een merkteken hebt, en of er zo een trillingsdemper in de poelie zit.

Ik heb het eens opgezocht en de distributie wordt gedaan via tandwielen bij de DF. Toch eens controleren of die geen tand verkeerd zitten, zou het beroerd lopen kunnen verklaren! Ik zou wel denken dat als de distributie fout zit, de tussenas van de dizzy ook niet uitgelijnd zou staan zoals de BDP stand die je op de foto toont. Maar goed, ik heb geen ervaring met de DF dus geen idee hoe alles in de distributie verbonden is met mekaar enz. Als je extra motivatie nodig hebt om uit te zoeken hoe de distributie gecheckt kan worden (zal wel in je boek staan) dan nog even dit: het krukastandwiel heeft 25 tanden, dat is 14.4° tussen elke tand. Twee tanden verkeerd = +/- 29°, bijna 30° dus. Is nogal toevallig.. Nu ja, het kan natuurlijk ook best toeval zijn
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum