#1
|
||||
|
||||
Ontsteking Golf 2 NZ - welke moet ik hebben
Hallo!
Helaas loopt mijn Golf 2 1.3 met NZ niet zo goed. Hij liep al een tijdje iets minder dus heb vacuumslangetjes, de vervroeger en bougies laten checken / vervangen. Ik verdenk nu de ontsteking / hallgever. Auto bokt en als dat gebeurt valt de toerenteller ook direct terug. Ik ben zelf niet enorm technisch, vandaar de volgende vraag: welke ontsteking(en) passen er allemaal op? Het onderdeelnummer welke eraf kwam is 030 905 205N. Hier zit een vervroeger op. Past de 030 905 205 S dan ook gewoon? Heb er nu ook eentje liggen (030 905 205 AA van 'n Polo) zonder een vervroeger, die is elektronisch geregeld. Gaat dat dan ook? Dank alvast voor uw antwoorden, kon het zo snel niet vinden via search .. |
#2
|
||||
|
||||
een NZ heeft een vervroeger nodig.
De 030 905 205 S en 030 905 205N moeten in principe dus passen. Let vooral op de vorm en positie van de meenemer aan de nokkenas. De 030 905 205 AA past fysiek wel, maar zal nooit goed werken. Bij een NZ is de ontsteking apart geregeld van de injectie. Daardoor kan de vervroeging niet elektronisch geregeld worden en wordt dat dus nog mechanisch gedaan met de vervroeger. Heb je wel al op valse lucht gecontroleerd rondom het gasklephuis en inlaatspruitstukpakking? Ook de extra luchtschuif (onder de inlaat) kan voor valse lucht zorgen.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#3
|
|||
|
|||
Quote:
Ik zou eerst maar de Hall sensor controleren. Als je toerenteller ook direct stopt tijdens het "bokken", dan komen er geen pulsen meer voor de ontsteking. |
#4
|
||||
|
||||
Er is ook een serie slechte kabelbomen geweest bij de NZ. Hier zou je probleem ook nog kunnen zitten.
Succes!
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
En waar zit die hallsensor? In de ontsteking Vervangen is dus geen slecht idee. Heb er zelf 2 op reserve liggen (1 in de auto) omdat die krengen nog wel eens voor gedonder kunnen zorgen onderweg.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#6
|
||||
|
||||
Mooie is dat de hele ontsteking van een sloper vaak de helft kost van een nieuwe Hall Sensor
Hall sensor is eventueel ook te testen, maar om dat goed te doen heb je wel een +5Volt voeding en oscilloscoop nodig. |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Tester met LEDje gaat ook, onjuist bloksignaal komt niet veel voor
__________________
|
#8
|
||||
|
||||
Heb een nieuwe ontsteking ‘gekocht’ .. die is onderweg. Als die het niet is dan heb ik een goede reserve inderdaad.
Dank voor de reacties tot zover! |
#9
|
||||
|
||||
Ontsteking er op, loopt als een naaimachientje en tot nu toe 30km probleemloos! 😄
|