Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 17-10-2005, 09:10
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life

Default pedalen

Goedemorgen,

Het probleem is dat de koppeling behoorlijk zwaar begint te worden. Het lijkt alsof er erg veel wrijving in het mechanisme van de pedalen zit. Bij het intrappen van de koppeling beweegt het rempedaal ook een stukje mee. Af en toe gaat het koppelen weer heel soepel, maar na een aantal keren schakelen gaat het dan weer erg stroef.

De koppelingskabel is recentelijk vervangen, en is naar mijn weten correct geinstalleerd.

Ik kan mij goed voorstellen dat na bijna 18 jaar het mechanisme slijtage vertoont. Maar heeft iemand anders hier ervaring mee? Is het lastig om het mechanisme te vervangen?

Het lijkt me dan wel zo handig daar wat nieuwe onderdelen in te stoppen, zou iemand in Etka eens naar de prijs willen kijken?
Old 17-10-2005, 10:24
Fred Fred is offline
Postwhore

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
Goedemorgen,

Ik kan mij goed voorstellen dat na bijna 18 jaar het mechanisme slijtage vertoont. Maar heeft iemand anders hier ervaring mee? Is het lastig om het mechanisme te vervangen?

Nee het mechanisme is zelfs vrij makkelijk te vervangen, je kan overal prima bij als je het linker voorwiel verwijderd, dan zie je (soms achter de beschermkap die in de wielkuip zit) een rond deksel op je bak zitten, als je dat voorzichting (anders word het nieuw kopen) verwijderd kun je overal bij, inclusief de duwstang.
Reply With Quote
Old 17-10-2005, 11:22
No personal life

Fred, heb je toevallig dezelfde ervaring met het mechanisme gehad?

Klinkt in ieder geval goed, ik moet voor de antenne toch nog in de wielkuip zijn, dat komt goed uit. Wat zou ik nodig hebben?
Old 17-10-2005, 11:54
Fred Fred is offline
Postwhore

Quote:
Fred, heb je toevallig dezelfde ervaring met het mechanisme gehad?

Klinkt in ieder geval goed, ik moet voor de antenne toch nog in de wielkuip zijn, dat komt goed uit. Wat zou ik nodig hebben?

Yep, ik heb een keer het hele zwikkie vervangen bij een Golf III met hetzelfde type bak er onder. Daar ging het ook steeds zwaarder, totdat uiteindelijk de drukvinger (of hoe dat moge heten)brak, je ziet het op de foto, hefboompje in het midden boven het ronde deel waar je druklager in zit

Tja wat heb je nodig ....gereedschap

Eehm, even denken, want eerlijk gezegd weet ik dat niet zo uit het hoofd, het wijst zich zelf eigenlijk, zodra het open is (dat dekseltje weg)

Ik zou als ik jou was als je de boel daar toch open hebt gelijk het druklagertje vervangen wat daar zit ..

Hieronder zie je hoe het er uitziet als het dekseltje open is

Last edited by Fred : 17-10-2005 at 11:57.
Reply With Quote
Old 17-10-2005, 12:08
No personal life

ho, wacht even hoor. Je denkt dat de zware koppeling hierdoor veroorzaakt wordt? Ik doelde meer op de pedalen zelf...haha. Ik zal de koppelingskabel eens even loshalen om te bepalen waar nou die wrijving vandaan komt. Het druklager zou nog goed moeten zijn namelijk...maar wie weet heb je gelijk. Wat moet er dan vervangen worden? Ook die schakelvinger?
Old 17-10-2005, 12:29
Fred Fred is offline
Postwhore

Quote:
ho, wacht even hoor. Je denkt dat de zware koppeling hierdoor veroorzaakt wordt? Ik doelde meer op de pedalen zelf...haha. Ik zal de koppelingskabel eens even loshalen om te bepalen waar nou die wrijving vandaan komt. Het druklager zou nog goed moeten zijn namelijk...maar wie weet heb je gelijk. Wat moet er dan vervangen worden? Ook die schakelvinger?

Als je pedaal zwaar gaat is dat heel eenvoudig te checken door de kabel bij de bak los te maken, en dan intrappen... Zorg wel dat er iemand dan trekt aan de kabel, anders bestaat de kans dat ie losschiet boven op het pedaal..

En als ie dan niet zwaar gaat heb je een hoop (onnodig) werk....maar als ie zwaar gaat zou ik er eens wat WD40 opspuiten (draaipunt)

Maar ik gok er op dat er in de bak wat zwaar gaat

Ik zou zeker het druklager vervanger als het toch open is....en die vinger goed nakijken op haarscheurtjes en / of vervorming, bij twijfel óók vervangen.

Verder zit er achter het druklager een duwstang, die moet je ook checken of die soepel gaat..

Voor de rest kan er verder weinig stuk gaan....

Tja en als het dan nog zwaar gaat moet je gaan zoeken in de richting van je drukgroep, maar das behoorlijk klus
Reply With Quote
Old 17-10-2005, 13:26
No personal life

Juist ja, ik vat 'm.

De koppelingsplaat+drukgroep is gloednieuw (7000 km), dus daar zal het ook niet aan liggen (ga ik maar even van uit dan), het is meer iets van de laatste 1000 km.

Bedankt voor de tips, ik probeer wat van de resultaten te posten.
Reply

Posting Rules