#1
|
||||
|
||||
Ombouw naar 5 bak, maar welke?
Hey allemaal, ik heb weer een nieuw projectje gekocht. Een mk1 1.5 van 1983. Hier zit een 4 bak onder maar ik rij ook met 175 50 13 bandjes rond. Als ik nu 100 km p/u op de gps rij, draaid hij 4800 toeren. Een beetje teveel van het goede. Wat voor een type 5 bak kan ik het beste nemen? Iets met een lange eindoverbrenging om de kleine wielen een beetje te compenseren graag.
Gr Mark
__________________
Passat variant GT B3 |
#2
|
||||
|
||||
Golf 2 bak pakken, een 4s of iets in die richting.
Er zijn ook bakken van de golf 3 die passen, heb je meer kans op het vinden van een goede bak |
#3
|
||||
|
||||
nieuwe 5 bak heb ik nog liggen,bij interesse PM.
5 is volgens mij een lange.
__________________
VW Golf 4 Cabriolet. VW Golf 1 oettinger 8v GTI 1983. |
#4
|
||||
|
||||
met zulke platte bandjes ,5 bak van een diesel pakken
maar dan kun je met 70pk nooit meer 195/50/15 rijden..dat trekt hij nooit |
#5
|
||||
|
||||
Geen diesel pakken, daar heeft de motor veel te weinig koppel voor.
Gewoon een 5 bak zoeken van een 89-91 1.6 Golf 2, die past hier zo achter. Je hebt wel een andere schakelmechaniek nodig van een Golf 1 Cabrio met 5 bak. Succes!
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#6
|
||||
|
||||
De bak van een 1.8 Golf 2 kun je trouwens ook pakken maar vanwege de overbrenging zou ik de voorkeur geven aan een bak van een 1.6.
Ik heb jaren met een 1.5 JB gereden maar dan veel binnendoor en weinig snelweg. Ik waardeerde de 4-bak toen juist enorm omdat je door de lange versnellingen vaak de snelste bent bij het stoplicht
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#7
|
||||
|
||||
hij rijd met 50 serie bandjes op 13 inch..zoals die duitsers vroeger..die wielen hebben een diameter van een asbak..
4 bak van een JB motor draait met 185-60-14 bij 120 normaal iets meer dan 3500 toeren.. |
#8
|
||||
|
||||
Daar had ik overheen gekeken. Vroeger zag je dat vaak inderdaad. 12 inch was geen uitzondering met platte bandjes. Ook op GTI’s. De Duitsers plaatsten er bewust kleinere remmen voor
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#9
|
||||
|
||||
ja klopt ,kwamen ze aan met een 200pk g60 erin en 239mm schijven voorop..
ooit op Baarlo een stukje mogen rijden in zoiets..was een donkerrode GTI van een bevriende duitser..(heeft nog in de VW scene gestaan)..KR erin met Webers.. liep zelfs met Diesel bak niet harder dan 180..maar was wel heeeel rap dat wel.. |
#10
|
||||
|
||||
Ik ben bezig met een 4T bak. Dan draait hij 3700 toeren in zijn 5 als je 120 km p/u rijd. De eerste 4 versnellingen komen aardig overeen met wat er nu onder hangt. Dus dan kan je prima met het verkeer meekomen.
__________________
Passat variant GT B3 |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Mooi was die tijd. Baarlo was altijd leuk. Net zoals VW Mania op het blosodomein in Hofstade/België. Heb het idee dat het niet meer zo leeft als toen. Dat is ook alweer 20 jaar geleden...
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Houd ook rekening met de eindoverbrenging. Bij de meeste bakken liggen de versnellingen redelijk bij elkaar maar is het de eindoverbrenging die het verschil maakt
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#13
|
||||
|
||||
De eindoverbrenging van een 4T is 3.667 en de 5e 0.745 . Veel langer zijn ze er niet wat ik zo kan vinden. Ja, er is nog een 3.647, maar dat scheelt bijna niks.
__________________
Passat variant GT B3 |