#1
|
|||
|
|||
Accu lampje blijft branden met nieuwe alternator?
Hoi.
Zoals de titel vermeld, heb ik een nieuwe alternator gestoken die ik via Autodoc besteld had voor 13 tientjes. Geïnstalleerd. Multimeter op de accupolen gezet, en accu staat op draaiende motor netjes tussen 14,20 tot 14,28. zowel stationair als gas geven, getal gaat niet omhoog. Betreft een Golfje 2 met een AAZ motorblok. turbodiesel. met multiriem dus. De vorige alternator is beginnen te roken en kapot gegaan. Geen abnormale geurtjes ivm verkeerde installatie. Maar zodra ik de blauwe kabel op de W aansluiting zet, brand mijn acculampje binnen. Toerenteller gaat niet, zowel met kabel geplugd, als zonder? Als ik de kabel er uit haal gaat het acculampje uit, maar toerenteller werkt nog steeds niet. Iemand een idee? |
#2
|
||||
|
||||
De W aansluiting is ook niet voor de blauwe draad maar voor de toerenteller!
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#3
|
|||
|
|||
Quote:
De blauwe draad bediend de toerenteller |
#4
|
||||
|
||||
Bij een Golf 2 gaat de blauwe naar het circuit voor het accu lampje en een aparte draad naar de toerenteller. Zwart/rood uit het hoofd, maar dan kan ook anders zijn. Een diesel Golf 2 met toerenteller (was bij de 1.6d een optie, bij de gtd standaard) heeft 3 draden op de dynamo.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#5
|
||||
|
||||
Gelukt?
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#6
|
|||
|
|||
Quote:
Nee, batterij lampje brand nog steeds, accu word wel opgeladen maar mijn toerenteller werkt ook niet. Ik denk dat je mijn vraag niet snapt. Is een 1.9 TURBODEISEL met multiriem met de bedrading van de mk2. is geen mk2 motorblok. |
#7
|
||||
|
||||
Je zegt dat deze vorige Dynamo is gaan roken en kapot is gedraaid. Check dan eerst even je bedrading terug naar de tellerbak/zekeringenkast op continuiteit want kans zit er in dat deze ergens doorgesmolten zijn. Daarnaast is zoals Roy zegt de volledig blauwe draad altijd de exciter wire voor op de D+. Toerentellerdraad hoor blauw/zwart te zijn.
|
#8
|
||||
|
||||
Nee, rood/zwart. Heb het nog opgezocht. Die moet op de W klem.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#9
|
||||
|
||||
Correct, moet rood/zwart zijn inderdaad! Iets te snel met typen en iets te traag met denken
Last edited by RobertVoorst : 13-05-2019 at 15:14. |
#10
|
||||
|
||||
als je de blauwe draad dus op de w aansluiting zet dan gaat t accu lampje branden en als je m loshaalt gaat ie uit? dat is apart..
draadkleuren wel origineel? |
#11
|
||||
|
||||
Nee dat is niet apart want de blauwe hoort niet op de W maar op de D.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Denkje dat ik dat niet weet?🤣🤣 Hij zegt letterlijk dat als die de kabel los laat liggen dat het acculampje dan uit gaat.. |
#13
|
|||
|
|||
Oorzaak is gevonden . Diegene die zeiden dat de blauwe kabel niet de op W hoort, hebben gelijk
Ik heb de kabels geswitcht. De rode/zwarte. op de w gezet. en de blauwe op de D. daarna auto gestart, en toen sprong mijn toerenteller opeens mee! Heel erg bedankt! |
#14
|
||||
|
||||
dat acculampje werkt een beetje speciaal. aan de ene kant hangt het aan de +12V van de accu, aan de andere kant aan de dynamo.
als de dynamo NIET draait, dan heb je daar 0V aan de 2de kant en gaat het lampje branden. als de dynamo het wel doet, krijg je daar ook 12V, en dan brand de lamp niet (ze hangt immers tussen 12V en 12V). als je de kabel los trekt, dan kan de lamp ook niet branden, want dan is er geen gesloten circuit. dat lampje heeft ook de functie dat het de dynamo een veldstroom geeft zodat die begint te laden. zonder die draad doet de dynamo het niet, tenzij je eens boven de 2000rpm gaat. als je dynamo dus pas aanspringt als je éénmaal boven de 2000rpm gaat, en het lampje brand niet op je dashboard, is waarschijnlijk het lampje stuk de toerentellerdraad hangt aan de wisselspanning van de dynamo. dat wisselt dus continue van 12V naar 0V naar 12V, naar 0V. hoe sneller dat wisselen gaat, hoe meer toeren je draait, en daar werkt de toerenteller dus op. als je de draad van het lampje op de dynamo zet, dan zal het lampje branden als de wisselspanning 0V geeft, en uitgaan als de spanning 12V, geeft. omdat dit zo snel gebeurt, en met de traagheid van het lampje, lijkt het alsof die gewoon brand ipv heel snel knipperen
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |