#1
|
||||
|
||||
4T versnellingsbak
Mijn wagen heeft een 4T bak en aangezien ik graag mag doorrijden op de snelweg vind ik de eind versnelling wat aan de korte kant, dit in combinatie met de platte band komt dit het verbruik en het geluidcomfort niet ten goede.
Dus rest mij de vraag aan de VW kenners hier : Kan ik de 4T bak modificeren door andere tandwielen te plaatsen om zo een langere 5 te creëren of is er een nog een andere versnellingsbak met een langere eind overbrenging te krijgen? Alvast bedankt voor het meedenken.
__________________
"88 Caddy 1.6D |
#2
|
||||
|
||||
zal wel een kabelgeschakelde bak worden.
in de 020 bakken is de 4T al de langste volgens mij. |
#3
|
|||
|
|||
wat voor een motor zit er achter? ik rij zelf met een mk1 20vt en ik weet niet hoe het bij jou is maar, maar volgas in zijn 5 laat je echt wel uit je hoofd.
|
#4
|
|||
|
|||
Ik rij zelf met een 4T bak met aangepast diff maar originele eind overbrenging achter mijn g60-16v.
Maar topsnelheid op de tom tom 253 kmph. Misschien dat ze er bij jou een kortere eind overbrenging in hebben gezet.maar met de originele loopt ie behoorlijk snel. |
#5
|
||||
|
||||
Wat is je bandenmaat?
Wat voor motor heb je? En hoe veel toeren draai je bij 120km? |
#6
|
||||
|
||||
kan zo'n 4T bak het uithouden met +- 200pk's?
Omdat een 2Y van een 16v ook een dikkere prize-as heeft, of maakt dat niets uit? |
#7
|
||||
|
||||
Alles kan stuk Johan,maar vergeet niet die 4T bakjes zijn taaie rakkers,als je een goeie hebt met boutset kan die best wel veel hebben.
|
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Ja dat is waar, en een boutset maakt natuurlijk ook een groot verschil. Vroeg het me gewoon af omdat ik binnenkort met de motorombouw begin (golf is net terug van de spuiter) Dacht dat de 2Y bakken altijd sterker waren omdat die prize as ook dikker is. Ik wil ook een 020 gebruiken omdat ik gehoord heb dat een 02a bak 'zwaarder' loopt of meer inwendige wrijving heeft. De levensduur zal ook deels bepaalt worden door de rijstijl.. Excuses voor t vervuilen van t topic |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
195-50-15 1.6 TD 3250 Rpm
__________________
"88 Caddy 1.6D |
#10
|
||||
|
||||
Je kun om je heen kijken als je een FN, FF, FH, FJ kunt vinden van na '81,die hebben een .71 5e versnelling.
Jij hebt nu met je 4t een .75. Het is niet veel maar scheelt 7km Dan kun je nog zien om een andere eind overbrenging,maar die zijn uiterst zeldzaam en duur. |
#11
|
||||
|
||||
Voor een verschil van 7km gaat ik niet een versnellingsbak wisselen.
Er is voor de 4t geen andere eindoverbrenging te verkrijgen?
__________________
"88 Caddy 1.6D |
#12
|
||||
|
||||
met een ATH bak draai ik 3000 op 120 km, 3500rpm op 140km, en 160 op 4000 rpm.
op 195/50/15 banden.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#13
|
||||
|
||||
Mijn diff is naar zijn grootje dus dat wordt een andere versnellingsbak. Past de ATH achter de 1.6JR?
__________________
"88 Caddy 1.6D |
#14
|
||||
|
||||
Ja alleen heeft die 100mm flenzen.
|
#15
|
||||
|
||||
Ben er achter gekomen dat de 4T en ATH bijna identiek zijn alleen de flenzen zijn anders, maar het lijkt mij mogelijk dat deze verwisseld kunnen worden.
klopt het dat ik uit het grafiek van deze link http://www.brokevw.com/020ratios.html begrijp dat bijvoorbeeld de 7A bak een langere 5de versnelling heeft dan de 4T bak. Edit : Heb het antwoord al gevonden in een eerder bericht van Mtdi, dus zoals Mtdi al geschreven had...Ga ik nu in dit geval toch voor een F" bak Alvast bedankt
__________________
"88 Caddy 1.6D Last edited by Pinda : 14-08-2011 at 20:36. |
#16
|
||||
|
||||
@Mtdi, in de grafiek vind ik terug dat de FF bak een iets korte 5de versnelling heeft dan de 4T, is dit een fout in de grafiek of had jij het fout dat de FF bak een 0.71 heeft?
__________________
"88 Caddy 1.6D |
#17
|
||||
|
||||
In welke type vw's vind ik de FH, FJ, FN?
__________________
"88 Caddy 1.6D |
#18
|
|||
|
|||
Quote:
Van de FF heeft de 5e versnelling wel een 0.711 overbrenging, maar door een andere eindoverbrenging (FF: 3,895 , 4T: 3,667) is de 4T langer dan de FF als ik het goed heb. (Gegevens heb ik van doppel-wobber.de) Dus in feite zou je met een FF zelfs iets meer toeren draaien dan met je 4T(welke overigens precies gelijk is aan de ATH qua overbrengingen volgens eergenoemde bron). |
#19
|
||||
|
||||
Je hebt een FF,FJ of FN van na '81 nodig.
Of de 5e van een DRZ/DUS van een Golf 4 sdi nodig. Die zijn .71. De 5e versnellingen zitten ook in CHV,CYY en CZK. Je hebt en vaak ook de 4e versnelling bij nodig,die is iets langer dan de 4T. Maar het best is een CYY uit een Golf 3/Vento en die heeft ook 90 mm flenzen. Deze bakken zijn er niet zo veel. Succes Last edited by Mtdi : 15-08-2011 at 12:02. |
#20
|
||||
|
||||
ik heb nog wel een goede CHV bak liggen
|