#1
|
||||
|
||||
raar probleem AEE motor
Hallo,
Ik heb tegenwoordig 2 polootjes 6N op de dam staan, en ze hebben allebei hetzelfde rare probleem: Als ik de auto uit laat lopen, pakt de gasklep zelf nog even op bij ongeveer 1700 toeren. Dit is echt gruwelijk irritant, want als ik in dit toerengebied wil rijden, begint hij te bokken. De temperatuur van de motor maakt hierbij niet uit. Voor de rest lopen de auto's volledig naar behoren. Netjes starten, mooi rustig stationair (soms iets te hoog, maar dat komt volgens mij door de lage temperatuur van het koelwater), houdt niet in, trekt mooi door, etc. Alleen komen ze allebei slecht tot niet op temperatuur. Ik vermoed een kapot thermostaat/huis. Maar zoals al eerder aangegeven, maakt motortemperatuur niet uit bij het probleem. Ook is het nogal nadelig voor het brandstofverbruik. Het volgende heb ik bij beide auto's al geprobeerd:
Wat heb ik nog niet gedaan:
Voordat ik in het koelsysteem ga zitten vrotten, vraag ik me af of jullie dit probleem soms kennen, en wat ik er aan kan doen. Dit vanwege luiigheid en omdat het me stug lijkt dat ik de enige in heel Nederland ben met dit probleem. Bij voorbaat dank
__________________
VW Golf Syncro '88 origineel NL VW Caddy 3 1.9 TDI 2010 Audi A6 2.4 24v 2005 www.castra-machinebouw.nl |
#2
|
||||
|
||||
Quote:
Welke (kleur)?
__________________
Quote:
|
#3
|
||||
|
||||
Deze sensor is zwart, mooi afgewerkt met een geel randje.
__________________
VW Golf Syncro '88 origineel NL VW Caddy 3 1.9 TDI 2010 Audi A6 2.4 24v 2005 www.castra-machinebouw.nl |
#4
|
||||
|
||||
was de oude ook met geel randje?
Heb je al op valse lucht gecontroleerd? en hoe lang is het geleden dat de distributieriem inc waterpomp is vervangen? Je problemen lijken op een verkeerde mengselvorming, maar als je temperatuur te laag blijft is dat op zich niet zo vreemd. Mogelijk zal die koud iets beter lopen (behalve met dit weer) Ook zonder thermostaat moet het blok gewoon op temperatuur kunnen komen. Lukt het ook niet als je de auto stationair voor een 20min tot halfuur laat draaien tot de fan aanslaat? Bouwt het koelvloeisysteem wel druk op?
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#5
|
||||
|
||||
De oude had ook een geel randje ja. Valse lucht heb ik nergens, behalve na het eten van chiliconcarne. Gewoon stationair zijn de motoren binnen 10 minuten warm en slaat de koelvin netjes aan. Distributie en alles liggen er net een paar maanden op. Koelsysteem.komt op druk, en zit nergens verstopt.
__________________
VW Golf Syncro '88 origineel NL VW Caddy 3 1.9 TDI 2010 Audi A6 2.4 24v 2005 www.castra-machinebouw.nl |
#6
|
||||
|
||||
Dan zou ik idd de thermostaat eens gaan vervangen. Let op dat je de flens ervan ook mee vervangt. Het bruggetje waar de thermostaat zich tegen afzet zit daar in. En die willen graag kapot. Wat een plotselinge warmloper tot gevolg heeft.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#7
|
||||
|
||||
Binnenkort maar even doen dan. ik zat er aan te denken die flens van aluminium te maken. Ben bekend met het probleem
__________________
VW Golf Syncro '88 origineel NL VW Caddy 3 1.9 TDI 2010 Audi A6 2.4 24v 2005 www.castra-machinebouw.nl |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Kun je idd doen, als je de vaardigheden en gereedschappen hebt om dat klusje te klaren. Let er echter wel op dat het thermostaathuis nog steeds kunststof is. Als je een paar keer de thermostaat vervangen hebt, doen de zelftappers niet meer zoveel. En bij alu lijkt het me dat je iets meer klemkracht nodig hebt
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#9
|
||||
|
||||
Het koelprobleem is opgelost, ik heb er een thermostaat van een golf 2 GTI ingezet. Ben ik het probleem van het afbrekende bruggetje ook meteen kwijt. Verbruik ging van 1 op 10 naar 1 op 18, dus dat is wel goed. Het "hikje" bij 1700rmp is ook minder geworden, maar nog niet helemaal weg. Misschien de gasklep nog maar eens inleren. ...
__________________
VW Golf Syncro '88 origineel NL VW Caddy 3 1.9 TDI 2010 Audi A6 2.4 24v 2005 www.castra-machinebouw.nl Last edited by wob8v : 19-12-2017 at 09:18. |
#10
|
||||
|
||||
Nergens foutcodes in het ECU? Bij een auto met OBD altijd eerst eens uitlezen!
|
#11
|
||||
|
||||
Ik weet het, heb hem al zo vaak uitgelezen, maar foutcodes zijn er nooit. Zou het zoeken wel een heel stuk makkelijker maken...
__________________
VW Golf Syncro '88 origineel NL VW Caddy 3 1.9 TDI 2010 Audi A6 2.4 24v 2005 www.castra-machinebouw.nl |