#1
|
|||
|
|||
Handleiding AFN
Hallo vrienden, ik ben momenteel een mtdi blok aan het opbouwen, maar moet een aantal dingen uitzoeken. Is er een handleiding van de AFN motoren in omloop die ik kan raadplegen?
|
#2
|
|||
|
|||
probeer de vragen alvast hier te stellen
niet geschoren is altijd mis
__________________
Met vriendelijke roet, Evgeniy |
#3
|
|||
|
|||
Quote:
Nou, de vragen zijn nog niet heel specifiek. De situatie is dat ik het hele blok uit elkaar heb nu. Maar als ik het straks zonder een deel van de onderdelen weer in elkaar zet is het lastig te bepalen welke water kanaal waarvoor bedoeld is en wat ik met elkaar moet doorverbinden. Zelfde met sensoren op het blok zelf en dat soort dingen. Als ik straks op dat punt ben is het handiger als ik dingen zelf kan uitzoeken ipv de losse dingen op het forum na te vragen. Concrete vraag 1: Als ik een oliekoeler op het blok wil gebruiken, waar in het oliesysteem kan ik het beste de in en uitvoer maken? Net na de pomp of net voor het weer terug vloeit in het carter? Alvast bedankt |
#4
|
|||
|
|||
Concrete vraag 2: het nokkenas tandwiel heeft geen spie. Wat is de procedure om de timing goed af te stellen?
|
#5
|
|||
|
|||
Quote:
De motor is als het goed is reeds uitgerust met een olie-KVS-warmtewisselaar. Dat is dat ding waar de filter op wordt gedraaid. Wil je dan alsnog een koeler? Denk er aan, een TDI loopt niet echt warm. Ik heb met de Scirocco nooit de olie boven de 100 *C gekregen.. Quote:
Mijn opmerkingen er over: - in de achterkant van de nokkenas zit er een sleuf. In die sleuf komt een lineaal, die op het kleppendekselpakkingvlak steunt. je mag die lineaal NIET ALS BLOKKEERGEREEDSCHAP GEBRUIKEN!! Dit gaat je anders de nokkenas kosten... - Afhankelijk van de basispomp voor jouw mTDI pomp kun je wél of niet de blokkeerpen gebruiken. Mijn eerste pomp was een LT28 pomp, en daar kon het niet mee.. - Pomptiming wordt slechts grof gezet met de riem. Nadat de distributie goed staat, moet de timing door het kantelen van de pomp afgesteld worden.. Om het nokkenastandwiel vast te houden tijdens het vastdraaien moet je een gereedschapje maken: een stuk buis met 2 bouten er doorheen of zo. Werkt perfekt
__________________
Met vriendelijke roet, Evgeniy |
#6
|
|||
|
|||
Oh ja!
Dat lineaaltje is per definitie te dun. Dus moet je hem met voelermaten onderleggen. Voelermaten tussen cilinderkop en lineaal. Uiteraard dezelfde dikte, tenzij je extreem goed weet wat je doet en de nokkenastiming wilt veranderen ...
__________________
Met vriendelijke roet, Evgeniy |