#1
|
|||
|
|||
Versnellingsbak keuze
Ik heb een 1.8 20vt AYP motor die in mijn golf 1 komt te hangen. Ik hoor overal dat de originele bak icm de kleinere wielen en lage gewicht van de mk1 voor een minder fijne manier van rijden zorgen. in verschillende oude topics wordt aangeraden een CDA bak van een G60 te gebruiken, maar ik ben benieuwd of een hele lange ASD bak van een TDI ook goed kan werken. Ik zou het toerental rond 120 km/h zo laag mogelijk willen hebben. Aangezien dit blok zijn maximale koppel al bij 1800 toeren maakt lijkt me dat mogelijk. Iemand ervaringen?
|
#2
|
|||
|
|||
Geen ervaringen met 20vt, wel met ASD bak.
In een Scirocco met een licht opgevoerde 1Z en een ASD bak ben je je al eigenlijk suf aan het schakelen, 1 en 2 zijn kort, 3 is enigszins bruikbaar. Als je je AYP niet standaard laat, is ASD naar mijn mening echt een must. En een langere bak dan ASD is er niet. Ik denk dat het prettig gaat rijden. Behalve dat, kun je met een 02A ( ASD is een subtype van 02A) gewoon een normaal bediende 228mm koppeling monteren. 020 bakken gebruiken een kleinere koppeling, die natuurlijk ook minder koppel kan overdragen. Voor 02A is er een SACHS setje te krijgen voor een appel en een ei, die schijnbaar 400 Nm kan hebben, dus je hebt nog ruimte naar boven. |
#3
|
|||
|
|||
Quote:
Als ik de ratios bekijk, lijken de eerste en tweede versnelling in andere bakken ook niet langer. Onderstaand een tabel met snelheden bij RPM met ASD bak. Vooral het lage toerental bij 120 km/h lijkt me erg aantrekkelijk voor het geluid en het verbruik. Van internet een plaatje van een standaard dyno uitdraai: Als ik kijk waar op de powerband de toeren bij cruise snelheid uitkomen zou het zonder problemen moeten kunnen in mijn ogen. Iemand over bovenstaande nog wat te melden? Ik wil graag wat meer info over zon vraagstuk aangezien het voor mij nooit mogelijk is geweest om een dergelijke casus met antwoorden te vinden. |
#4
|
|||
|
|||
Quote:
Dat is precies wat ik bedoel: met de lange ASD zijn ze al (iig voor de diesel) te kort. Daarom denk ik dat het met jouw motor goed gaat |
#5
|
|||
|
|||
Quote:
Met name doordat je tot een veel hoger toerental kan gaan en je daardoor meer ruimte heb bedoel je? Ik ben nog niet helemaal thuis in het combineren van deze dingen, sorry. Ik heb nog even naar de mogelijkheden met de SACHS koppelingen gekeken en dat lijkt inderdaad voor redelijke prijzen te krijgen te zijn. Vraag die er bij komt: Als ik een 02a bak op mijn 20vt zet, gebruik ik dan het vliegwiel en de koppeling die origineel bij de motor hoort, of moet je ook delen die bij de 02a bak horen gebruiken? |
#6
|
|||
|
|||
https://boelm.nl/volkswagen/golf-3-...3000332001.html
https://boelm.nl/vliegwiel-vast-028105269b-1z-abf.html Als ik het goed heb, en mogen de mensen mij eventueel verbeteren als ik het fout heb, passen dat vliegwiel en die koppelingsset gewoon óók op de 20vt motoren, en zijn dus geschikt voor de 02A bak. Wat ik bedoel met toerentallen: Als ik in de 2 het gas bij 1900 RPM intrap, dan ben ik heel snel bij de 3500 RPM waar ik met de mTDI eigenlijk al moet schakelen. Jouw Golf zal lichter uitpakken dan mijn Scirocco, en qua koppel zullen wij wel ongeveer gelijk zitten, aangezien mijn TDI slechts een beetje opgevoerd is. Maar jij kunt tot 5000 - 6000 doortrekken... |
#7
|
|||
|
|||
Quote:
Dat biedt inderdaad perspectief. Vooral als hij later nog gechipt wordt zal dat geen overbodige luxe zijn. De overbrenging ook niet. Als meer mensen meningen hebben hoor ik het graag. |