#1
|
||||
|
||||
Is dit pingelen ? Ehh kop eraf denk ik.
Even in het kort , heb opeens sinds kort dat ik een raar geluid bij mn motor heb.
Het gaat om een vrij recent gereviseerde motor , ik heb er net een km of 3000 mee gereden nu en 2 maal olie wissel gedaan. Zit ook een 279 nokkenas en lichte hydrostoters + schrick veren in. Ik heb compressie 13.2 : 1 dus lijkt me wel dat ik goede octaan benzine nodig heb. Heb in het begin op competition 102 gereden en had geen gekke geluiden , later eens 98 geprobeerd en dat leek ook goed te gaan. Heb er nu van de bp 98 in getankt maar is dit wel écht 98? Wat ook wel raar is is dat er op de oliepijlstok bovenaan witte smurrie zat en onderop schoon was ook pluimt ie behoorlijk zwart , de uitlaat is ook goed zwart van binnen. Als er veel koolaanslag in de cilinders zit kan dit ook extra helpen dat ie gaat pingelen? De motor draait verder eigenlijk wel vrij normaal op dat geluid na. Durf er nu niet echt mee te rijden ,wil niet interne schade oplopen....en aangezien het plan was naar worthersee te rijden lijkt me dat nu nog niet echt slim. Zou dit ook kunnen vanwege slechte synchronisatie/afstelling van de cv carburateurs ? Nouja hier ff een video. https://youtu.be/UQI4Gw34qFI Last edited by Kevert : 15-03-2017 at 09:13. |
#2
|
||||
|
||||
Witte smurrie is water met olie. Condens zorg dat je de carterdampen goed afvoert.
Het getik is iets mechanisch en geen pingelen. Uitzoeken waar het vandaan komt want een mechanisch geluid is geen goed nieuws. Lijkt wel een stoter die is ingeslagen. Klepdeksel liften en controleren.
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG |
#3
|
||||
|
||||
Ja leek mij zelf ook al eerder iets mechanisch zoals jij zegt , hoor het ook alleen bij bepaalde toerentallen.
Ik mag blij wezen als het enkel een hydrostoter is want dan heb ik niet zo veel werk, ben ik met 2 uur wel klaar. Nou dan zal ik denk ik maar eens de kleppendeksel+nokkenas lichten en eventueel ff nog een olie wissel + inspectie van onder in de motor doen. Beter dat dit nu hier thuis gebeurd dan dat ik halverwege ergens in duitsland zou staan Last edited by Kevert : 14-03-2017 at 10:54. |
#4
|
||||
|
||||
Ik denk dat jij misschien de koelkast hebt gewonnen , ik heb nu eens meerdere videos gezocht van golfjes met een slechte hydrostoter en ze klinken allemaal ongeveer zo als ik nu op het moment heb.
Had er zelf in eerste instantie niet aan gedacht want die stoters zijn gewoon nieuw uit het doosje gekomen Ik ga zsm eens alles loshalen , eigenlijk kan het geen kwaad ook want dan weet ik of alles een beetje normaal inslijt op elkaar. Ik dacht ook al de 1e cilinder ergens bovenaan kwam het geluid vandaan en niet verder denken dan. EDIT Ik ga de cilinderkop eraf halen , probleem lijkt me toch wel dieper te zitten dus heb weer wat te doen. De motor verliest zijn compressie lijkt het en er komt witte rook uit de uitlaat en ook nog eens olie/natte zwarte troep uit de uitlaat sinds gistermiddag. Lekker hoor , hoe kan zo'n nieuwe koppakking nu al lek zijn is wel zo'n stalen meerlaagse koppakking. Voor zover ik weet behoeft het bij deze toch geen natrekken van de kopbouten na een tijdje? De nokkenas en stoters vertonen geen rare slijtage in ieder geval. Voor hoe het er nu uitziet is het niet goed, misschien miste ik daarom al wat power in de motor. Hier nog ff een video als ik de motor handmatig rond draai ,je hoort een "klak" geluid en een soort van ontsnappende lucht. https://youtu.be/SwmGg8Z7qm8 Last edited by Kevert : 15-03-2017 at 08:46. |