#1
|
|||
|
|||
Polo g40 afstellen
Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een heuse polo G40 uit '92. Ik heb hem van een hele goede vriend gehad die zelf niet technisch is en ik als auto/vw freak weet daar wel raad mee!
Ding is super kick net een kart op de weg. Stug geveerd, achter zitten er bump stops in. Motorisch zitten er g60 injectoren op, een open luchtfilter, spaghetti spruitstuk, andere intercooler slangen/leidingen en er zit een kleinere poulie op de g-lader. Er zit ook een chip op. Nu heeft dat ding 2 of 3 jaar geparkeerd gestaan en is de APK inmiddels verlopen. Dus voor mij is het zaak om hem door de keuring te krijgen, maar daarvoor moeten er nog wat dingetjes gebeuren. Er is ooit een rapport door de ANWB opgesteld en het zijn allemaal kleine dingetjes alleen het puntje van de motor is wel iets van aandacht. De volgende waarden zijn uit de 4-gasmeting gekomen: Stationair 2500 RPM CO% Stationair 8.26% 2500 RPM 8.63 HC ppm Stationair 564 2500 RPM 334 CO2% Stationair 8.10 2500 RPM 8.60 O2% Stationair 2.12 2500 RPM 0.91 Lambda Stationair 0.85 2500 RPM 0.78 Zo te zien is de CO % veel te hoog. Tevens vraag ik mij af of de lambda waarde wel goed is. Nu zie ik dat er een potentiometer in de luchterfilterbuis zit waar je dus je A/F mee kan afstellen. Mijn vraag is alleen of ik ook de waarde kan meten zonder CO meter en met bijv. een multimeter en wat voor effect het zal hebben. Alstie warm is loopt die ook wat slecht stationair. Last edited by palla : 02-11-2016 at 13:54. |
#2
|
|||
|
|||
Ik zou eerst alle sensor waardes nalezen met obd tester of vagcom voor ik ging schroeven overal aan.
|
#3
|
||||
|
||||
4 gasmeting is niet eens verplicht bij dat ding,naar mijn weten
|
#4
|
|||
|
|||
Ik heb een kabeltje binnen en zal hem eerst eens met vcds uitlezen.
Bij de meeste apk keurstation hier in de buurt meten ze de co waarde wel vandaar dat dat met deze wrsch lastig gaat worden. Maargoed ik lees hem uit en ga dan verder kijken. |
#5
|
|||
|
|||
Je kunt het co toch afstellen met de pot meter die net voor je gasklep zit
__________________
golf mk1 g40 golf1 cabrio Golf mk7 variant Polo 6r |
#6
|
|||
|
|||
Heb evt een boek in breda
__________________
golf mk1 g40 golf1 cabrio Golf mk7 variant Polo 6r |
#7
|
|||
|
|||
Jawel, maar er zitten grotere injectoren op, externe brandstofpomp, drukregelaar etc.
als ik kijk naar de rest van de auto denk ik dat de afstelling ook niet goed is. Hij is immers gechipt maar ruikt verzopen als die aanstaat. En inderdaad die CO schroef daar kan ik wat mee stellen en dat ga ik ook doen. Kan je voor mij toevallig de pagina fotograferen of scannen die gaat op de potentiometer van de CO?> |
#8
|
||||
|
||||
ik weet niet hoe goed je duits is
|
#9
|
|||
|
|||
thnx voor de info, hier kan ik zeker wat mee!
|
#10
|
|||
|
|||
Lambda sonde was kapot, die is vervangen.
Sinds gisteren is de auto door de APK gekomen, op 4 bar benzinedruk kwam ik met wat afstellen op een CO waarde van 0,6/0,7 stationair. Lager kreeg ik hem echt niet. Gelukkig toch afgemeld ondanks de iets te hoge waarde. Nu rest mij alleen de volgende vraag. De distributie staat afgesteld met de merktekens op de poulies. Nu zitten er 2 stelschroeven voor de CO. 1 op het gasklephuis en de potentionmeter die in de luchtfilterbuis zit. Nu is de afstelling voor de APK leuk, maar ik wil hem afstellen op zoveel mogelijk vermogen. Kan ik dat voor elkaar krijgen zonder gasmeter en zo ja hoe moet die dan afgesteld worden? En kan ik nog iets met de rotor of verdelerkap? Deze is namelijk ook wat te verdraaien. Last edited by palla : 09-03-2017 at 15:43. |