Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Polo 6N, 6N2, 9N en 6R
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 31-01-2017, 15:23
k00x k00x is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 15
Default Een dik probleem? Polo 1998 olie in het koelreservoir en heetgelopen.

Hallo,

Het blijft maar doorgaan met de ellende..
Mijn Polo heeft olie bij de koelvloeistof en is heet gelopen gisteren.
Ik heb de auto direct uit kunnen zetten gelukkig.
Het reservoir liep over van de druk.

Als ik de auto start zonder koelreservoir dop er op gutst het koelvloeistof letterlijk uit het reservoir.

Is dit 100% zeker de koppakking? Of kan het ook aan iets anders liggen?
Er zit geen smurrie onder de olie dop.

Ik had ook geen last van witte rook uit de uitlaat?

Alvast bedankt. Ik vrees voor een dure reparatie.

Grt,
Thijn

Last edited by k00x : 31-01-2017 at 15:31.
Reply With Quote
  #2  
Old 31-01-2017, 16:00
R-oy R-oy is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 313
Default

Zo te lezen een koelkanaal gescheurd.
Reply With Quote
  #3  
Old 31-01-2017, 16:35
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,869
Default

kan ook de koppakking zijn die bij een koelvloeistof kanaal lekt en daardoor olie door de koelvloeistof gooit.
kop er afhalen en kijken of je wat kan zien aan de pakking en/of cilinderkop en onderblok.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #4  
Old 01-02-2017, 00:19
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Lijkt me meer waarschijnlijk dat het een koppakking is dan dat er een kvs kanaal is gescheurd.
Koppakking kan op volgende manieren scheuren:
  • Cilinder naar cilinder
  • Cilinder naar oliekanaal
  • Cilinder naar kvs kanaal
  • Kvs kanaal naar olie kanaal
  • Of een combinatie van deze opties
Lekkende koppakking betekent dus niet per se rook uit de uitlaat.
Of er smurrie in je olie zit of niet hangt eigenlijk af van de drukken die de pompen genereren. Stel je oliepomp maakt 3 bar en je kvs pomp maar twee, dan zal de olie in de kvs komen maar zal er geen kvs in de olie komen.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #5  
Old 01-02-2017, 21:58
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Koppakking acht ik ook het meest logische.
olie in koelvloeistof + druk op het vaatje + warmloper
Alles op zich is geen directe indicatie van een defecte koppakking. Echter de combinatie is een zeer sterke indicatie.
Bij een warmloper heb je trouwens altijd direct overloop van het expansievat, het water kookt immers. Bij kokend water bouw je druk op.
Echter omdat je aangeeft dat het met starten (ik neem aan koud) klotsend eruit komt, is dat een zeer sterke indicatie voor een defecte koppakking. Zeker als er ook nog olie in terecht komt.

Wat je wel nog kan controleren is of er geen oliekoeler tussen het filter en het blok zit. Die slaan ook nog wel eens door. Dit kan namelijk een veroorzaker zijn van het probleem. (olie in de koelvloeistof zorgt voor slechtere koeling)
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #6  
Old 01-02-2017, 22:26
R-oy R-oy is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 313
Default

Ik typte het verkeerd eigenlijk.. koelkanaal van de koppakking
Reply With Quote
  #7  
Old 02-02-2017, 18:41
k00x k00x is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 15
Default

Super bedankt voor de hulp.
De auto staan nu bij de garage. De monteur gaf aan dat het de koppakking wel moest zijn. Gaat me ongeveer 300/350 euro kosten helaas.

Hij wordt deze week gerepareerd.
Hopen dat de auto dan eindelijk gewoon doet waarvoor hij gemaakt is.. Rijden
Reply With Quote
  #8  
Old 03-02-2017, 01:21
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

350€ voor een koppakking vind ik mooi hoor!
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #9  
Old 04-02-2017, 00:41
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

als dat allemaal netjes gebeurt met nieuwe vloeistoffen, nieuwe driem(en wp) en een afgevlakte kop(zoals het hoort dus) is dat inderdaad een zeer nette prijs!

Hopelijk ben je nu eindelijk van alle ellende af!
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #10  
Old 21-02-2017, 18:53
k00x k00x is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 15
Default

Nou.. het is stukken duurder geworden.
De waterpomp en de temperatuur regelunit en de switch moesten ook worden vervangen. De DB riem heeft hij niet eens gedaan...

Hij heeft dit alles zonder overleg gedaan. Kosten 700 euro!
Fijne garages hier op Curacao.. Ook nog via via geregeld word je nog steeds waardeloos geholpen.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum