|
|
Thread Tools | Search this Thread |
#1
|
|||
|
|||
Een dik probleem? Polo 1998 olie in het koelreservoir en heetgelopen.
Hallo,
Het blijft maar doorgaan met de ellende.. Mijn Polo heeft olie bij de koelvloeistof en is heet gelopen gisteren. Ik heb de auto direct uit kunnen zetten gelukkig. Het reservoir liep over van de druk. Als ik de auto start zonder koelreservoir dop er op gutst het koelvloeistof letterlijk uit het reservoir. Is dit 100% zeker de koppakking? Of kan het ook aan iets anders liggen? Er zit geen smurrie onder de olie dop. Ik had ook geen last van witte rook uit de uitlaat? Alvast bedankt. Ik vrees voor een dure reparatie. Grt, Thijn Last edited by k00x : 31-01-2017 at 15:31. |
#2
|
|||
|
|||
Zo te lezen een koelkanaal gescheurd.
|
#3
|
||||
|
||||
kan ook de koppakking zijn die bij een koelvloeistof kanaal lekt en daardoor olie door de koelvloeistof gooit.
kop er afhalen en kijken of je wat kan zien aan de pakking en/of cilinderkop en onderblok. |
#4
|
||||
|
||||
Lijkt me meer waarschijnlijk dat het een koppakking is dan dat er een kvs kanaal is gescheurd.
Koppakking kan op volgende manieren scheuren:
Of er smurrie in je olie zit of niet hangt eigenlijk af van de drukken die de pompen genereren. Stel je oliepomp maakt 3 bar en je kvs pomp maar twee, dan zal de olie in de kvs komen maar zal er geen kvs in de olie komen. |
#5
|
||||
|
||||
Koppakking acht ik ook het meest logische.
olie in koelvloeistof + druk op het vaatje + warmloper Alles op zich is geen directe indicatie van een defecte koppakking. Echter de combinatie is een zeer sterke indicatie. Bij een warmloper heb je trouwens altijd direct overloop van het expansievat, het water kookt immers. Bij kokend water bouw je druk op. Echter omdat je aangeeft dat het met starten (ik neem aan koud) klotsend eruit komt, is dat een zeer sterke indicatie voor een defecte koppakking. Zeker als er ook nog olie in terecht komt. Wat je wel nog kan controleren is of er geen oliekoeler tussen het filter en het blok zit. Die slaan ook nog wel eens door. Dit kan namelijk een veroorzaker zijn van het probleem. (olie in de koelvloeistof zorgt voor slechtere koeling)
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#6
|
|||
|
|||
Ik typte het verkeerd eigenlijk.. koelkanaal van de koppakking
|
#7
|
|||
|
|||
Super bedankt voor de hulp.
De auto staan nu bij de garage. De monteur gaf aan dat het de koppakking wel moest zijn. Gaat me ongeveer 300/350 euro kosten helaas. Hij wordt deze week gerepareerd. Hopen dat de auto dan eindelijk gewoon doet waarvoor hij gemaakt is.. Rijden |
#9
|
||||
|
||||
als dat allemaal netjes gebeurt met nieuwe vloeistoffen, nieuwe driem(en wp) en een afgevlakte kop(zoals het hoort dus) is dat inderdaad een zeer nette prijs!
Hopelijk ben je nu eindelijk van alle ellende af!
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#10
|
|||
|
|||
Nou.. het is stukken duurder geworden.
De waterpomp en de temperatuur regelunit en de switch moesten ook worden vervangen. De DB riem heeft hij niet eens gedaan... Hij heeft dit alles zonder overleg gedaan. Kosten 700 euro! Fijne garages hier op Curacao.. Ook nog via via geregeld word je nog steeds waardeloos geholpen. |