#1
|
||||
|
||||
Bobine 12volt probleem
Beste mede golf rijders/bouwers,
Ik heb een golf 1 1.1 uit 84 van een roestig graf gered. Na veel las werk en vele onderdelen te hebben vervangen. Is hij nu apk gekeurd en klaar om te rijden op 1 ding na. De bobine krijgt regelmatig geen spanning meer. Het probleem zit hem in de stekker op de zekeringkast of een breuk in de kabel van de kast naar de bobine. Nu wil ik een handschakelaar plaatsen zodat ik, via een relais, zelf de bobine aan en uit kan zetten. Alleen nu is de vraag welke kabel op de bobine origineel van 12volt voorziet. Er zitten 2 polen op de bobine. De onderste zit de groene kabel die naar de condensator gaat. Op de bovenste zitten 2 kabels, 1 die de bobine voorziet van spanning 1 onbekende voor mij. Alleen weet ik niet welke van de bovenste pol nu de spanning voorziet. Kan iemand mij hier opheldering over geven? Alvast bedankt |
#2
|
||||
|
||||
Groen: massa via contactpuntjes
Wit/bruin: +12 via weerstandsdraad Zwart: +12 direct vanaf startrelais >welke van de bovenste pol nu de spanning voorziet Beide dus: zwart tijdens starten (volle 12 volt), wit/bruin als je het sleuteltje loslaat (lagere spanning). |
#3
|
|||
|
|||
Komt die "lagere spanning" door de beroemde "weerstandsdraad" ?
|
#4
|
||||
|
||||
Ja, dat is een draad van 0,5mm2, daar raak je een volt of 4 in kwijt.
|
#5
|
||||
|
||||
Bedankt voor de snelle reactie.
Dus als ik het goed begrijp krijgt de bobine tijdens het rijden ongeveer 8 volt. Alleen tijdens het starten krijgt hij de volle 12 volt. Kan het kwaad als de bobine zowel tijdens het starten en het rijden 12 volt krijgt? |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
Ik denk van wel: hij zal in geval elk te warm worden, en wsch. doorbranden. |
#7
|
||||
|
||||
Omdat het dus niet zo simpel is als een handschakelaar te plaatsen.
Heb ik wat verder onderzoek gedaan. Het blijkt dat het probleem in de witte stekker op de zekeringkast te zijn. De metalen pinnen in de stekker maken slecht contact. Heb geprobeerd om de corrosie te verwijderen en ingespoten met contactspray. Maar nog steeds zonder succes. Heeft iemand nog een idee om dit op te lossen? |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Pinnen vervangen... Is de stekker niet gesmolten? Bij de automaterialenzaak kunnen ze die pinnen er denk ik wel uit duwen voor je als je wat in de fooienpot gooit. Nieuwe pinnen van www.rdae.nl en dan vervangen. Mits de pinnen op de zekeringkast in orde zijn, alsmede de zekeringkast zelf, dan zal alles weer behoorlijk moeten werken... Als dat niet lukt, kun je natuurlijk altijd je schakelaar via het 'weerstandsdraad' aansluiten... Dan krijgt hij net wat minder energie en branden je contactpunten wat minder snel in. Alternatief is een bobine plaatsen die zonder voorschakelweerstand gebruikt mag worden, maar weet niet of die zo makkelijk te vinden zijn.
__________________
Golf MK1 |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Lijkt me geen goed idee: je mist dan de extra spanning die je tijdens het starten moet hebben. Dat is volgens mij niet voor niks zo uitgevoerd. |
#10
|
||||
|
||||
Bij platte pinnen is een speciaal stuk gereedschap om ze uit een stekker te halen.
Had zelf al gekeken of dat ik dat bij deze stekker ook kon doen, maar zag geen mogelijkheid. Ook wist ik niet dat je nieuwe pinnen kon kopen. Maar als dit werkt bij deze stekker met ronde pinnen? En deze pinnen zijn ook nieuw te verkrijgen? Dan wil ik dat als eerst proberen. De methode om handschakelaars te plaatsen was ook meer een plan b. p.s. De zekeringkast zelf is in orde dus ook de manlijke pinnen. |
#11
|
||||
|
||||
Heb nu alle pinnen vervangen.
Het werkt nu beter, heb in elk geval iets van spanning. Eerst had ik wel of geen spanning. Dus er zit vooruitgang in. Als ik nu de sleutel 1 klik omdraai dan springt de voltage van 12 naar 0 en alles er tussen in. Dus het werkt nog steeds niet zoals het moet. Daarom ga ik nu maar over naar plan b. -1 schakelaar aan/uit/aan -2 relais -1 direct 12 volt naar bobine -1 aansluiten via weerstanddraad. (zoals Joris zegt) Maar als iemand nog een idee heeft wat het probleem kan zijn. Mag die het altijd zeggen. |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Neehoor. De draad van startmotor naar bobine (de zwarte) kun je gewoon laten zitten... Daarnaast rijden we hier niet in Siberië Voor het mooie zou je een andere geschakelde plus moeten vinden, dat is het makkelijkste. Krijgt de inlaatspruitstukverwarming wel voeding? Het kan eventueel ook nog aan het contactblokje achter je cilinderslot liggen, dat zou je eens na kunnen meten. Als de zekeringkast inderdaad in orde is dan moet het echt een probleem zijn in de stekkers of het contactblokje. Googlen op 'golf mk1 fuse box' zou wel het een en ander aan informatie moeten geven over wat welke pin doet aan de achterkant. Met name de G (1 tm 8) aansluitingen zijn wel interessant, daar zit ook een geschakelde plus bij.
__________________
Golf MK1 |
#13
|
||||
|
||||
't Is theorie, maar ik verwacht echt dat het misgaat: de bobine krijgt continu 12V ipv. 8V, dat is 1,5 zoveel als waar die voor gemaakt is. De stroom wordt dus ook 1,5 keer zo groot, het vermogen dus 2,25 keer. Volgens mij wordt dat al snel te heet en gaat dus stuk.
|
#14
|
||||
|
||||
Alles even goed doorlezen en dan nog een keer Erik
__________________
Golf MK1 |
#15
|
||||
|
||||
Quote:
Doe even niet zo uit de hoogte, en ga eerst nog eens bij jezelf te rade. En bemoei je niet met dingen waar je geen verstand van hebt, om te voorkomen dat er bij andere mensen dingen stukgaan. :-( |
#16
|
|||
|
|||
Pin 15 of 23 in je g stekker kun je de bobine mee voeden. Soms zit er een weerstand s draad in maar bij 8 van de 10 niet! Pin 23 is trouwens een grote connector de middelste van de 3 grote.
__________________
toerental versterkers, Voor bij 20vt, tdi, in mk 1 mk2 info pb. Immo off voor de digi 3.8 en me7 Digi. Edc15 Edc16 me7.xx med 9.1 KABELBOOM OP MAAT vag only. |
#17
|
||||
|
||||
Quote:
Dat doe ik niet. Ik geef de suggestie om de bobine via de originele draad aan te sluiten, zoals ik dat ook hierboven al geschreven heb (waar ik dus op wijs). Ik help niemand de problemen in, als ik er geen verstand van heb reageer ik niet. Daarnaast spreek je jezelf tegen: Quote:
Quote:
En Pewi Vwteam heeft gelijk, zonder weerstandsdraad gaat het ook prima.
__________________
Golf MK1 |
#18
|
||||
|
||||
Quote:
Je leest niet goed; anderrs zou je misschien zien dat het gaat om twee draden met verschillende functies: *: De bobine is gemaakt om op ca. 8V te werken; die komt binnen via een weerstandsdraad. *: Tijdens starten wordt de weerstand tijdelijk overbrugd om een betere vonk te geven bij het starten, en ook om een evt. inzakkende accuspanning te compenseren. Quote:
Tja, en volgens mij gaat dat na enige tijd toch echt stuk: de bobine is er niet op gemaakt om continu de volle 12V te krijgen! Als je het beter weet, ga gerust je gang, maar ga asjeblieft geen verkeerde adviezen geven. |
#19
|
|||
|
|||
Ik heb er niet mega veel verstand van... maar dit is toch wel een plaatje dat je overal vindt.. Zou het echt onzin zijn ? |
#20
|
||||
|
||||
Quote:
I rest my case. Je zegt te weinig spanning, en daarna gaat het stuk om een teveel aan spanning. Anyhow, mijn suggestie (ik zal het nog maar een keer noemen wegens onduidelijkheid) is om de blauwe draad in het schema van SciroccomTDI (de draad die niet goed of haperend spanning krijgt) via een schakelaar te schakelen, that's all. De ballast blijft intact, er is geen continue 12V (voor zover dat 12V is) voeding voor de bobine, tijdens het starten wordt de bobine nog steeds gevoed door de zwarte draad vanaf de startmotor en niks vliegt in de brand of raakt overbelast. Lekker rondjes rijden zonder zorgen dat je komt te staan Dank voor het schema overigens, dat verduidelijkt het
__________________
Golf MK1 |