#1
|
|||
|
|||
Turbo komt niet op druk....
Hoi,
Ik heb een probleem met mijn transporter 2.5tdi van 1999. Mijn turbo wil niet op druk komen, maximale overdruk (met diode) 0.3bar. Ik heb al enige dingen geprobeerd maar loop nu echt vast. Ben bij de garage geweest waar er in eerste instantie een andere turbo op gezet zou worden, maar de oude gaf geen probleem is mij verteld (is er wel af geweest en gecontroleerd) N75 klep vervangen Alle slangen vervangen Inlaat deel (slangen en intercooler) op drukverlies gecontroleerd LMM vervangen en tevens met diode test gedaan (zelfs met diode max 0.3bar overdruk) Timing dieselpomp gecontroleerd stond iets te laat en bijgeregeld EGR afgedopt Heb het inlaatspruitstuk nog niet kunnen testen omdat ik geen idee heb hoe. Heeft iemand nog tips hoe ik deze kan testen en/of enig idee wat het kan zijn? Ik loop echt vast. Alvast bedankt voor jullie hulp!! |
#2
|
|||
|
|||
- heb je de ECU uitgelezen?
- Kun je wel tot 4000 RPM doorgaan, terwijl je dus te weinig laaddruk hebt? |
#3
|
|||
|
|||
Ja, ECU is uitgelezen en krijg uiteraard de fout dat de laaddruk te laag is....
Na reset komt de fout pas terug na weer gereden te hebben.(plm bij 80 á 100km/h) Het is trouwens een automaat, was ik vergeten te vermelden en de 4000 toeren haal ik wel, zeker met de diode er in (en een hele grote zwarte rookwolk) Heb trouwens ook nog de uitlaat los gehad met het oog op een verstopping, helaas gaf ook dit geen positief resultaat. |
#4
|
|||
|
|||
hmmmm ... maar het is een variabele turbo ?
Controlleer eens of je zijn "variabelheid" ook echt kunt verstellen, met de hand? Want dat vervuilt wel eens, en dan kan de geometrie niet versteld worden... Het wordt versteld met een vacuumpotje. Niet dat een slang naar het potje kapot is? Potje lek.. dit dat. |
#5
|
|||
|
|||
Nee, het is een vaste turbo met wastegate die bediend wordt met druk van de turbo zelf via de n75 klep.
Als de druk dus te hoog wordt, laat de n75 extra druk door een gaat de wastegate open. Ik heb ook al met het drukslangetje los gereden (op de wastegate) en ook dan komt de overdruk niet boven de 0.3 terwijl deze toch eigenlijk over de 1bar hoort te zijn. |
#6
|
||||
|
||||
ooit ook zoiets voorgehad, bleek een vacuum lekt te zijn,
|
#7
|
||||
|
||||
Ik heb ook een keer zoiets gehoord van iemand.....vergelijkbare verschijnselen. Daar lag het asje van de turbo die beide compressorwieltjes met elkaar verbindt, dwars doormidden.
Komt niet vaak voor volgens mij...maar zou je evt kunnen checken |
#8
|
|||
|
|||
Quote:
Inderdaad, dat bestaat ook! Ik heb het een keer bij een BKC motor gezien. Wat dan een opvallend symptoom is, buiten natuurlijk gewoon de kapotte turbo: bij volgas worden de slangen naar de inlaat toe platgezogen.. Alleen was de rook toen wit, vanwege onverbrande diesel.. niet zwart.. Bovendien zegt Immi dat de turbo gechekt is? |
#9
|
||||
|
||||
Als je de darm afneemt en laat draaien met de turbo toch lichtjes draaien.
|
#10
|
|||
|
|||
Ik ga dit vanavond even testen, ik hou jullie op de hoogte.
Als ik een prop losjes in de darm druk (los van de inlaat uiteraard) moet hij er bij voldoende turbodruk toch uit schieten? |
#11
|
||||
|
||||
Heb je wel vacuum? Even met je vinger op een open slang einde voelen of er vacuum is.
En je map sensor is ook goed? Als die niet meet stuur hij de N75 ook niet correct aan.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#12
|
|||
|
|||
Hoi allemaal,
Ik ben nog even weer aan het zoeken geweest, een vacuum lek kan het niet zijn omdat deze de wastegate opent met de overdruk, vacuum wordt alleen gebruikt voor de rembekrachtiging en de EGR. (alle slangetjes zijn ook vervangen en EGR is afgedopt) Heb vanavond de darm los gehaald vóór de intercooler en als de auto stationair draait kan ik deze met de hand niet dicht houden.... Prop (pvc-deksel) los geplaatst en deze schiet meteen weg. Prop vast gezet en auto weer gestart. Als ik nu gas geef gaat de turbodruk (overdruk) amper omhoog...... Ik zou zeggen: toch de turbo..... hoewel de garagist mij verzekerde dat hier niets mee aan de hand is. Please correct me if I'm wrong. Iemand nog andere suggesties? Anders moet ik toch maar weer naar de garage en moet er toch een nieuwe turbo op. |
#13
|
|||
|
|||
Tevens heb ik ook de map-sensor vervangen.
|
#14
|
|||
|
|||
Zo als René aangaf: het asje kan doormidden zijn. Het kan zijn dat je dan geen extra speling op een schoepenwieltje merkt.
Als jouw garagist de downpipe niet los heeft gehad om aan het turbinewieltje tegelijk met het compressorwieltje te voelen, kan hij eigenlijk geen uitsluitende uitspraak doen. |
#15
|
|||
|
|||
Daar was ik gisteren niet meer aan toe gekomen om te testen, hoop dat dat vanavond lukt, ik blijf jullie op de hoogte houden.
|