#1
|
||||
|
||||
T4 2.5 TDI mist trekkracht
Na een winterslaap heb ik m'n T4 met ACV 102Pk TDI motor sinds deze maand weer in gebruik. Ik had het idee dat hij minder trekkracht had, maar ik dacht "het zal wel even wennen zijn", nadat ik afgelopen winter met een 160Pk Golf 2 TDI heb gereden.
Toch maar 'n keer uitgelezen, en nou bleek er toch n fout in te zitten, 00527, op sensor G72. Dat is de temperatuur sensor die in de intercooler zit. Wat metingen gedaan op de stekkeraansluiting; - 14 volt op de + draad - 6 Ã* 7 volt op de massa draad, rare waarde! - Weerstand op de sensor had geen gekke waardes, en na 15min nog eens gemeten was de weerstand weer wat anders (wat normaal is bij een temp-sensor). Twijfel of de bedrading slecht is, deze helemaal gevolgd en met stekkers los doorgemeten (onbelast dus). Deze zijn ook goed, 0 weerstand. Beide draden gaan naar de motorcomputer. Uiteindelijk toch maar een nieuw sensortje bij VW besteld, misschien dat ie toch niet fris meer is, maar dit maakt ook geen verschil (zoals ik eigenlijk ook wel verwachtte). De temperatuurwaarde van de sensor is altijd 136,8 graden celcius, wat niet deugt en waardoor, mag ik aannemen, ie daardoor inhoud.. Nou was mijn vraag; Kan ik zomaar 'n "extra" massadraad bij de stekker op de temperatuursensor maken, dus om een juiste massa te krijgen? Of gaat de computer daarvan over de emmer? Of is de computer defect? Ik weet even niet welke weg ik in moet slaan Auto gegevens; - bouwjaar dec 1997 - ACV 102 PK 5 cilinder - 460xxxkm gelopen - Vorig jaar nieuwe riemdistributie
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#2
|
||||
|
||||
Welke waarde wordt er gemeten wanneer de stekker eraf is?
Jos.
__________________
http://www.jbautoservice.nl/index.php?id=1&catid=1 |
#3
|
||||
|
||||
Qua temperatuur bedoel je? Dat heb ik nog niet bekeken.. Koude of warme motor is altijd 136,8 graden iig.
Spanning op de stekker is 6 a 7v (losgenomen stekker dus)
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#4
|
||||
|
||||
Even door gebrek aan tijd is het er bij ingeschoten, net weer even de laptop eraan gehad. Stekker los of vast maakt niks uit, altijd 136,8 graden...
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#5
|
|||
|
|||
Lmm ook gecontroleerd?
Je weet het Gijs je hebt me nummer nog he |
#6
|
||||
|
||||
Zover ik weet is die in orde. Zou toch raar zijn dat de IC temperatuur meter 'n fout aanmaakt op een lmm die niet juist werkt...?
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#7
|
||||
|
||||
Vandaag weer 'ns tijd gevonden om "ff" te kijken, uit te lezen, en wat te meten.
De stekker op G72 los genomen, massa pen van multimeter op de massa van de accu. Op één pen meet ik 14,4v en op de andere pen rond de 7v.. Ik begin het vermoeden te krijgen dat de motorcomputer kapot is, aangezien de gemeten weerstand op de bedrading (onbelast) 0,1ohm is en de bovenstaande voltages mij niet in orde lijken. Ook heb ik, misschien ook weer toeval, 2x gehad dat het gas raar deed. 1x geen gasreactie meer bij 'n wat hogere snelheid (130km/h), en 1x bleef het gas hangen!? Gaspendaal vanmiddag ook getest met VAGcom, was in orde. Heb ik dit geluk alleen, of komt dit vaker voor? Fouten die geregistreerd stonden. De N75 fout is erin gekomen na het losnemen van de stekker op G72. Klep N75 is vorig jaar vervangen. Is dit de juiste group om de luchtmassameter te controleren? Iemand nog tips/ideeen? Ik wil nog proberen om de computer eruit te halen en eens open te maken. Misschien dat er oxidatie aanwezig is, of er een soldeelpuntje defect is..
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#8
|
||||
|
||||
Niemand?
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#9
|
|||
|
|||
probeer het eens op het t4 forum, misschien daar iemand die het weet.
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/index.php |
#10
|
||||
|
||||
Weet je zeker dat jou probleem in de G72 zit? De G71 kan ook problemen geven. Als het goed is heb jij de eerste serie ACV met vacuumaansluiting op het motorregelapparaat. Controleer deze slang eens of hij dicht is en schoon. Deze meet ook bij de IC.
http://www.t4-wiki.de/wiki/Geber_G71_(Saugrohrdruck)
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor Golf 1 1.3 Carburateurs Corrado VR6 Golf Rallye Dailys: Phaeton W12 & T5GP California |
#11
|
||||
|
||||
Dat slangetje zag er idd ook niet super fris meer uit, dus heb ik laatst gelijk vervangen. Jammergenoeg maakte dat geen verschil.
Gisterenavond even tijd gemaakt en iets meer tijd ingestoken dan steeds 5 min hier, 5 min daar Nu had ik ook een elektrisch schema, met als resultaat dat het opgelost is. Het was uiteindelijk iets ontzettend simpels; In het verleden stekkertjes los gehad van de N75, G72 etc. Hierop zitten dezelfde stekkers en qua lengte paste het ook allebei. Deze heb ik met terug zetten omgedraaid Ik kwam erachter doordat er de verkeerde draadkleur op de desbetreffende stekkers zaten, haha
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |