#1
|
|||
|
|||
Gesplitst -> Diameter downpipe/uitlaatsysteem discussie-topic
Sinds wanneer is 3" teveel van het goede voor een turboauto,zeker met zon turbootje met klein uitlaathuis is een wat grotere diameter lekker.. EGT wat naar beneden
__________________
Speed Kills,Drive a Honda and Live Forever |
#2
|
||||
|
||||
jij hebt gewonnen
|
#3
|
|||
|
|||
Quote:
__________________
Speed Kills,Drive a Honda and Live Forever |
#4
|
|||
|
|||
Ik ga voorlopig zo rijden. Ik wil de auto voor de rest ook redelijk origineel houden voor de looks dan. Vandaar dat ik deze uitlaat ook gekozen heb. Maar dan gaat het ook om de einddemper😉
|
#5
|
||||
|
||||
3" uitlaatsysteem is ook niet nodig. 3" downpipe is nooit verkeerd, maar doordat je uitlaatgas afkoelt wordt deze qua inhoud kleiner (tegenovergestelde van expanderen...weet niet of er een woord voor is....krimp?), hierdoor is het niet nodig om een 3" uitlaatsysteem te nemen. 2.5" (63.5mm) is dan ruim voldoende.
3" zou dan weer de welbekende overkill zijn...maar sommige mensen houden nou eenmaal van alles groot schijnbaar
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#6
|
|||
|
|||
3" downpipe vindt ik must.. dan blijvend 3" is met deze motor/setup niet een must oke, heb je gelijk in, maar schadelijk is het ook niet.
2.5" spoelt je turbo iets sneller
__________________
Speed Kills,Drive a Honda and Live Forever |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Hangt geheel van de turbo af.
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Klopt, maar Corne gaat (zo te lezen) rijden met de originele turbo van de BAM motor, dus niet nodig. En voor zover ik weet heb je best wel een lel van een turbo wanneer je je hele uitlaatsysteem in 3" uit moet voeren....maar misschien dat iemand met veel ervaring daar iets over kan zeggen? Roka of Jos Br. of Wilco bv? Leerzame stof is altijd welkom!
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#9
|
|||
|
|||
We hadden het over die desbetreffende 20vt, zoals gezegt 3" overgaand in 2.5" voor snelle spoel als je toch niet verder gaat dan 280pk.
Maar dan nog ging ik voor 3" compleet systeem... zeker bij wat serieuzer vermogen is 3" must... hell dat is tegenwoordig ook alweer achterhaald... genoeg dikke turboboys met 4" uitlaat
__________________
Speed Kills,Drive a Honda and Live Forever |
#10
|
|||
|
|||
The best exhaust is the least exhaust.... In ieder geval bij turbo motoren. Je hebt geen tegendruk nodig achter de turbo. Hoe sneller de uitlaatgassen uit de turbo kunnen hoe sneller de turbo op spoelt. Natuurlijk is het een beetje overdreven om heel groot te gaan met de diameter als je maar een kleine turbo hebt met een bescheiden vermogen. Bijkomend nadeel is dat hoe groter je gaat in diameter hoe moeilijker het wordt om het geluid te dempen.
|
#11
|
||||
|
||||
joh hoezo uitlaat
__________________
RIJD DUURZAAM, RIJD OLDTIMER! Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers! '72 T2 singlecab '78 T2 doka '80 T3 singlecab '80 T3 singlecab Lupo 3L |
#12
|
||||
|
||||
Uitlaat is niet nodig, turbo dempt genoeg
|
#13
|
||||
|
||||
Toch sta je er nog van te kijken hoeveel vermogen je kunt halen met een kleinere diameter uitlaat.
Heb zelf nog een golf2 GTI met 2L TFSI dsg en daar gebruik ik de originele 50mm GTI midden en einddemper voor. Deze waren nog nieuw bij aanschaf van de auto en wilde het gewoon proberen. Toch nog 315 Pk met 455Nm. Maar wel fluiterstil Dat was mijn streven ook na een 1.8T rallye met compleet 3" van voor tot achter, dat was echt veel te veel herrie in mijn beleving. Ter vergelijking , mijn huidige rallyegolf met net zo'n 2L TFSI motor met 2,5" uitlaat doet dik 350Pk en 475Nm. Dus zoveel verschil is het niet eens. Ik merk het beetje verschil in vermogen in ieder geval niet in de GTI tijdens het rijden.
__________________
There`s no substitute for Turbo engines Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro Rallyegolf |
#14
|
||||
|
||||
Denk dat het vooral voor de thermische huishouding van je turbinewiel beter is?
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#15
|
|||
|
|||
1.6 bar met een GT3076HF 3"dp naar 2.5" was zo restrictief als wat... iets te hoge EGT
2.5 brut eronder vandaan met nog maar een klein dempertje, en wat een verschil! EGT 104 graden naar beneden en trekt veel beter door.
__________________
Speed Kills,Drive a Honda and Live Forever |
#16
|
|||
|
|||
Is er een verklaring, waarom een turbo met een dunnere pijp er achter sneller spoelt?
|
#17
|
||||
|
||||
een 3 inch downpipe is een must en het zal natuurlijk verschil maken als de rest ook 3 inch is met zo min mogelijk dempers. Maar om dit nou te doen op een fun auto. Je valt altijd op als je ergens rijd. Ik vind het juist gaaf om redelijk snel te zijn zonder op te vallen.
|
#18
|
||||
|
||||
Voor beide auto`s heb ik wel een grote 3,5" downpipe gemaakt.
__________________
There`s no substitute for Turbo engines Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro Rallyegolf |
#19
|
|||
|
|||
Heb ooit een AFN TDI in mk1 gebouwd met 55mm uitlaatsysteem (mk1 gti uitlaatdelen). Geen turbo-lag en veel vermogen, maar heb het nooit anders geprobeerd dus kan er ook niet veel over zeggen. In ieder geval geen problemen met temperaturen.
Resultaten van verschillende uitlaatdiameters lijken mij moeilijk te voorspellen (hint: p * V / n * T = c) |
#20
|
|||
|
|||
het lijkt mij niet makkelijk zonder meer te voorspellen, hoe de gassen zich afkoelen.. warmteafgifte van je uitlaat aan de buitenwereld is daarbij nodig om te weten, en dat weet je niet zo ff.. want in principe, als je je uitlaat zou wrappen met isolatie, kun je de uitlaat dik houden.. en als je gassen warmer zijn, kunnen ze ook sneller bewegen, als ik het goed heb,
|