#1
|
|||
|
|||
1.8 16v PL rijden zonder kat
Wie heeft hier ervaring mee ?
Ik heb recent een Scirocco 16v met een PL motor gekocht. De auto start en rijdt perfect, maar het fexibel deel net onder de uitlaatcollector is stuk. Nu moet dit vervangen worden en dat blijkt een probleem te zijn. Het gedeelte na de collector is één geheel tot na de kat en moet dus volledig vervangen worden, enkel omdat de flexibel gescheurd is. Het deel is nog te krijgen via vw classicparts, maar is zeer duur, +1000€ Het onderdeelnummer van de laatste versie is 533 253 208 AX Ik heb geprobeerd om er een afbeelding bij te plaatsen, maar dat lukt me blijkbaar niet. Nu zijn er genoeg alternatieven, volledige RVS spaghetti en katvervanger. Maar daar weet ik dus niet van hoe dat zal werken, ik heb een collega die er destijds geen goede ervaringen mee had om de kat zomaar weg te laten bij een PL. Je kan de lamdasonde wel terugplaatsen in de vervanguitlaat, maar dat was toen voor hem ook geen oplossing, en heeft hij de kat gewoon teruggezet. Daarom mijn vraag, wie rijdt er een PL zonder de katalysator ?
__________________
'84 GTI 8V white SOLD '12 Mk 6 GTI DSG Red SOLD '91 Mk2 Scirocco 1.8 16v Scala SOLD '86 GTI 8V Blue SOLD '84 GTI 8V Red SOLD '17 Mk7 GTI DSG Clubsport Silver SOLD |
#2
|
||||
|
||||
Zonder kat maakt niets uit. Inderdaad wel de lambdasonde terug plaatsen.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#3
|
|||
|
|||
Het zou dus zomaar kunnen dan ?
Kat ertussenuit en de lamdasonde in de andere uitlaat
__________________
'84 GTI 8V white SOLD '12 Mk 6 GTI DSG Red SOLD '91 Mk2 Scirocco 1.8 16v Scala SOLD '86 GTI 8V Blue SOLD '84 GTI 8V Red SOLD '17 Mk7 GTI DSG Clubsport Silver SOLD |
#4
|
||||
|
||||
Moet geen problemen opleveren inderdaad. Maar hoe gaat het vervolgens in België met de attest?
__________________
1990 Golf mkII GTI 3.0 VR6 Proud owner, since '97 |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Zou idd moeten kunnen, maar met de keuring???
__________________
'88 Golf II VR6 '91 Golf II G60 '86 Golf II 16V New Project |
#6
|
|||
|
|||
De auto is oorspronkelijk een Zwitser, met als gevolg dat ik geen gelijkvormigheidsattest heb. Er was enkel een Zwitsers inschrijvingsbewijs bij.
Op het Belgische inschrijvingsbewijs dat ik na inschrijving gekregen heb staat er geen vermelding bij de milieuklasse. Op het keuringsbewijs staat er ook niks over vermeld. Daarom verwacht ik er geen problemen mee. Ik had het er eigenlijk liever op gehad dat het een Euro 1 was, dan had ik tenminste nog een paar jaar in de lage emissiezone van Antwerpen kunnen rijden met de Rocco. Maar aangezien er nu niks over staat, gaat de kat eronderuit
__________________
'84 GTI 8V white SOLD '12 Mk 6 GTI DSG Red SOLD '91 Mk2 Scirocco 1.8 16v Scala SOLD '86 GTI 8V Blue SOLD '84 GTI 8V Red SOLD '17 Mk7 GTI DSG Clubsport Silver SOLD |