![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Ok, een leuke vraag / discussie
![]() Een motor die al jarenlang niet gedraaid heeft weer nieuw leven inblazen. Iets waar vast wel wat mensen ervaring mee hebben hier (projectauto's etc ![]() Ik heb zelf een motor uitgebouwd uit een mk3. Deze mk3 is ooit door mijn ouders nieuw gekocht en toen overgegaan naar mij, dus ik ken de hele geschiedenis van deze motor. Dit blok heeft 'maar' 90.000km gelopen voordat deze werd uitgebouwd en was in absolute topstaat. Nu heeft de motor zo'n 5 jaar niet gelopen en droog opgeslagen geweest in een schuur. Deze wil ik weer gaan gebruiken in een andere auto, nu is mijn vraag wat ik het best kan doen. Welke voorzorgsmaatregelen kan ik nemen? Ik heb gehoord dat je wat diesel in de bougiegaten kan gieten zodat eventueel roest etc. los gaat komen? Btw, het liefst zo low-budget mogelijk. Ik heb weinig zin en tijd om eerst die hele motor uit elkaar te gaan trekken ![]()
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62 GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN Honda CRF450 SM ![]() KTM EXC 525 Racing SM ![]() |
#2
|
|||
|
|||
![]() Beetje diesel of WD40 in de cilinder spuiten/gieten, dit uurtje of wat laten trekken, dan de krukas een paar keer ronddraaien.....
Daarna olie wisselen met filter en zonder brandstofdruk en ontsteking oliedruk pompen op de startmotor.. en dan met verse benzine, olie en filters(benzine+lucht) en nieuwe bougies starten.. Let wel goed op de distributieriem, dat die niet uitgedroogd is. Als je het dan echt goed wilt doen, flush je de motor(met bv Forte) en vervang je daarna weer de olie en filter... Verse koelvloeistof(evt ook daar een flush doorheen gooien) is ook altijd goed.. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Als je de beschikking hebt over een inspectie cameraatje of van iemand kan lenen kun je eerst de cilinder wanden bekijken zonder de kop te trekken.
Een vriend van mij had laatst een blok waarbij we achteraf blij waren dat we niets hebben rond gedraaid (en dus alsnog de kop direct getrokken). Dit blok had ook jaren "droog" gelegen maar toch een water spoor in de eerste cilinder gelopen. De tips van bluepower zijn daarna super om te volgen als het goed zit. Persoonlijk leg ik altijd een nieuwe distri riem als ik de historie niet weet van een blok.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 |
#4
|
||||
|
||||
![]() Bedankt voor de tips!
Olie, filters en distributietiem doe ik sowieso. Ik ga er komend weekend eens mee aan de slag denk ik ![]()
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62 GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN Honda CRF450 SM ![]() KTM EXC 525 Racing SM ![]() Last edited by Sven-GTI : 09-05-2016 at 14:15. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Als je de riem er toch aftrekt, trek dan ook ff de waterpomp eruit en draai die handmatig ff rond, ff checken dat de lagers nog goed zijn... Zou kut zijn als die het niet doet en de motor warmloopt... |
#6
|
||||
|
||||
![]() Top!
Waterpomp vervang ik normaal gesproken gelijk met de distributie (is meestal een set) dus waarschijnlijk pak ik die gelijk mee ![]() Ik houd jullie uiteraard op de hoogte hoe de motor het gaat doen ![]()
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62 GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN Honda CRF450 SM ![]() KTM EXC 525 Racing SM ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]() Persoonlijk zou ik gewoon de koppakking ook vervangen. Heb al twee maal gehad dat een blok dat lang droog had gelegen binnen korte tijd de koppakking eruit had liggen. Je kunt dan ook gelijk de toestand van de cilinderwanden goed bekijken.
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Ik heb een smallblock in december na 6 jaar stilstand aan het lopen gekregen. Inmiddels ben ik ruim 1000km verder en heeft ie naast olie + filter (vrijwel direct), alleen een nieuwe distributieset en koelvloeistof (na 500km) gehad voor de zekerheid.
Exacte kmstand weet ik niet (geen origineel blok) maar zeker meer als 90k. Starten deed ie in 2x en dat was nog voor er ook maar iets vervangen was. Ik verwacht geen enkel probleem met een droog opgeslagen blok wat niet uit elkaar is geweest eerlijk gezegd. Zeker niet als je gelijk de distributie doet. Keertje vooraf de krukas 2x ronddraaien voor de zekerheid eventueel.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#9
|
||||
|
||||
![]() We gaan het binnenkort meemaken
![]() Thanks voor de tips allemaal!
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62 GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN Honda CRF450 SM ![]() KTM EXC 525 Racing SM ![]() |