#1
|
|||
|
|||
Koppeling geluid AKW 4-bak
Hallo, ik heb het volgende probleem met mijn Golf (NZ motor, AKW 4-bak). Bij wegrijden hoor ik al enige tijd een ritmisch klapperend/tikkend geluid in de buurt van het schutbord. Ik heb verschillende mogelijkheden proberen te onderzoeken, motorsteunen, veerpootlagers, uitlaat, aandrijfassen, homokineten, maar ik weet het nog steeds niet, het is moeilijk te lokaliseren.
Vandaag viel me op dat ik een wat schurend geluid hoor als ik de koppeling loslaat en de bak in de vrijloop staat (nooit gemerkt, omdat ik hem altijd in de versnelling laat). Het geluid is direct weg bij intrappen van de koppeling. Ik denk nu dus dat het met de koppeling te maken heeft. Herkent iemand deze combinatie toevallig? Druklager, aandrijfas, versnellingsbak zelf, of kan het ook nog iets simpels als de koppelingskabel zijn? Alvast bedankt, JohanV |
#2
|
||||
|
||||
Tikkend geluid kan ik niet helemaal plaatsen. Kineet misschien?
Dat schurende geluid komt vaker voor, ook bij andere bak types en worden ze wel oud om, al kan het wel irritant zijn. De keerring van de schakel as lekt vaak dus misschien olie niet op pijl en wordt t beter als er wat bij gedaan wordt. |
#3
|
||||
|
||||
Dat schurend geluid is 9 van de 10 keer het druklager. Vooral als het weg is wanneer het koppeling pedaal is ingetrapt.
Merk je verder nog wat tijdens het rijden i.v.m. het klapperend/tikkend geluid? Misschien een versleten wiellager of kineet of iets anders van het wiel wat aanloopt? Edit: of misschien de baksteun l.a.
__________________
MKll 1.6 Memphis '88 MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P ) Last edited by golf2 abuh : 19-02-2016 at 21:07. |
#4
|
|||
|
|||
Tijdens het rijden merk ik verder eigenlijk niks in hogere versnellingen. Het tikken is ook niet erger in bochten (homokineet) en begon ook niet op die manier. Het begon als schokkend wegrijden, als je de koppeling te snel laat opkomen zeg maar.
Ik zal eens kijken hoeveel versnellingsbakolie er eigenlijk in zit. Als ik een lang stuk rijd in de 4e versnelling (200 km), krijg ik hem er soms wel wat moeilijk weer uit. Ik heb ook de fuseekogels bekeken, maar er zat naar mijn idee geen speling op. Veerpoten wel een beetje, maar ik denk dat dat zo hoort. Er is ook niks van een veer afgebroken. Baksteun zal ik controleren, lijkt me een goede optie. |
#5
|
||||
|
||||
Die achterste baksteun kan je wel controleren. Die gaan idd wel vaker stuk. Kan je makkelijk vervangen en zijn niet duur.
|