Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 18-10-2015, 08:45
jetta84horst jetta84horst is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 122
Default motorblok inbouwen jetta mk2 diesel

Aangezien mijn jetta een tijd terug vastgelopen is. En er eigenlijk een nieuw blok ingebouwd zou worden Door een kennis die het laat afweten, vraag ik me af in hoeverre het reëel is om zoiets zelf te gaan leren/ doen? Ben niet erg bekend met sleutelen aan motoren, maar alles is te leren toch?

Is er ergens een duidelijk stappenplan te vinden voor inbouw van een mk2 dieselmotor?
Alle hulp is welkom
Reply With Quote
  #2  
Old 18-10-2015, 11:52
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

niet aan beginnen. heb je wel een pak materiaal voor nodig.
beginnend met steek/ringsleutels, inbus, torx, kruis en platte schroevendraaiers.
een goeie krik, eventueel een motortakel, assteunen.

en aangezien je het nog nooit gedaan hebt, zal je kleine dingen zoals clips en moertjes verliezen.
kabels, connectoren of ander spul zal breken/geklemd raken ergens.

kan je de auto niet ff brengen naar iemand die het al eens gedaan heeft en snel daar ter plaatse vervangen. moet op een half dagje wel te doen zijn als het een 1:1 swap is (als je een andere blok dan hetgeen erin zit wil steken, zal je misschien nog bepaalde aanpassingen moeten doen en loopt de tijd snel uit).
ik heb op 4uur een 4cyl blok uit een ford gehaald en een V6 ingebouwd. en nu 2jaar later rijd het ding nog niet. (waterpomp nog veranderen, waterleidingen op maat maken, uitlaat op maat maken, versnellingsbakschakelstangenclips terug gaan zoeken,...).

je hebt net je eerste levensles geleerd. vertrouw niet op iemand die je daarmee gaat helpen. er komt altijd iets tussen, of ze hebben geen tijd/zin meer. ik ken er veel die een projectauto kopen omdat ze iemand kennen die gaan helpen met de carosserie, en iemand anders die gaat helpen met de motor... en na 5jaar komt het project weer te koop. wil je het zelf leren, dan heb je plaats nodig, veeel plaats en dan ga je veel materiaal kopen.
maar daarna kan je het ook en heb je een leuke werkplaats bij elkaar verzameld (ik zit al 10jaar verder nu en ben een grote verbouwing aan het doorvoeren om zelf een oldtimergarage te starten. zoveel materiaal heb ik ondertussen al ).
en dan doe je dergelijk spul op een vrij uurtje http://fcapri.homelinux.com/fcapri/...40/102_7135.jpg
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be

Last edited by fcapri : 18-10-2015 at 11:57.
Reply With Quote
  #3  
Old 18-10-2015, 12:09
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Als je wat gereedschap hebt, gewoon aan beginnen!
Dieselblok is supersimpel, gewoon goed kijken hoe t in elkaar steekt, en bij twijfel
Duidelijke foto's maken.
En als je iets niet snapt, zitten hier veel mensen die je met advies bij kunnen staan.
Je moet er echter wel een motortakel bij hebben, en een goeie krik&assteunen,
Die zijn soms ook wel te lenen ofzo.
Wat wel belangrijk is, is dat je een zelfde compleet blok haalt, het liefst lopend uitgebouwd, en mèt brandstofpomp ed.
Scheelt je weer ombouwwerk, en uitzoekwerk.
Succes.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #4  
Old 18-10-2015, 12:49
jetta84horst jetta84horst is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 122
Default

Bedankt voor de reacties. Gebruikelijke gereedschap heb ik wel motortakel ook. Alleen geen assteunen. Waar heb je voor nodig? Het is inderdaad de bedoeling om dan een compleet motorblok te plaatsen zoals er in zat. Is er een how to of stappenplan voor? Dan heb ik iig een volgorde waar ik me aan kan houden als richtlijn
Reply With Quote
  #5  
Old 18-10-2015, 14:18
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Assteunen zijn meer voor je eigen veiligheid. Dan staat de auto wat steviger als alleen op de krik.
Op een stapel hout gaat t meestal ook prima.
En volgorde, tja..
Maakt eigenlijk niet zoveel uit, ik begin meestal met alle randapparatuur dat in de weg zit, zoals accu, luchtfilter etc, schakelstangetjes eraf, km tellerkabel, aandrijfassen van de bak loshalen, koppelingskabel, gaskabel, alle bedrading van de sensoren/gloeiers/brandstofpomp/dynamo/starter enz, meestal als laatste de koelslangen, omdat je anders altijd een zooitje op de grond krijgt, en soms nog onder de auto moet zijn, is niet prettig zeg maar.
Alle bouten en moeren in een bakje bewaren, zodat je later niks kwijt bent.
Bij het eruit takelen is het praktisch om ff met z'n tweeën te zijn, kan de ene de takel bedienen, de ander de motor een beetje sturen.
Als d motor eruit ligt, dan de bak over schroeven.

Gewoon erg goed opletten hoe het uit elkaar gaat!
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #6  
Old 18-10-2015, 14:22
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Zakjes met labels maken voor bevestigingsmaterialen zakjes kosten nix.. maar een 8.8 bout in plaats van een 10.9 ergens plaatsen, omdat ze toch op elkaar lijken, kan voor problemen zorgen. Een momentsleutel is ook wel handig
Reply With Quote
  #7  
Old 18-10-2015, 15:06
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Kan handig zijn idd, maar hij gaat dacht ik een complete motor overgooien?
Dan heb je niet echt veel verschillende soorten bouten qua sterkte dacht ik.
Soms is t wel handig om meerdere bakjes te maken, 1tje boven, 1tje beneden, 1tje versnellingsbak enz.
Voordat je de aandrijfassen los gaat halen, eerst alle vuil en rommel uit de imbusjes halen, en een goed passende dop gebruiken. Ik geef de imbusdop altijd ff een klap met de hamer erin, dan heb je minder kans op stukdraaien.
Misschien is het ook handig dat, mocht de toestand van de distributie van het donorblok niet bekend zijn, deze van te voren door iemand met ervaring te laten vernieuwen.
Een los blok sleep je wat makkelijker mee naar iemand/garage oid, en je kan er wat makkelijker bij, wat een evt arbeidsloon altijd ten goede komt.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #8  
Old 18-10-2015, 17:01
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Ik ben het eens met het bovenstaande

Inderdaad, vervang alles wat verdacht is. Het is makkelijker, wanneer het blok nog niet in de auto hangt

Wanneer je de bak loshaalt, denk er aan: de bak-aan-blok-bouten zijn verschillend lang, en 2 van de 5 schroefdraadgaten in het blok zijn aan hun einde dicht. Als je niet oplet en daar een te lange bout in draait, wordt het resultaat minder mooi
Reply With Quote
  #9  
Old 18-10-2015, 19:32
Ilker Ilker is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 324
Default

Een motortakel hoeft niet. Je kan ook heel je front beginnen afbouwen (wat ik ga doen)
En onder je carterpan een stevig houten plank op 4 wielen eronder schuiven zodat je bij het losdraaien van de motorsteunen, het blok op je plank kan steunen, en er zo vanaf kan halen. Zo'n motortakel huren kost +- 70€ voor een weekendje + 100euro waarborg. Bij ons in Belgie kun je dit bij Eurorent huren. Heb ik me eens laten informeren
Reply With Quote
  #10  
Old 18-10-2015, 19:57
jetta84horst jetta84horst is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 122
Default

Bedankt voor alle hulp.
Het gaat mij meer om het inbouwen van het andere blok. Dan begin je neem ik aan om de motorsteunen te bevestigen? En waarom moet de auto opgekrikt worden? Is dat omdat je er anders niet onder bij kunt of om de aandrijfassen los te maken van de bak?
Reply With Quote
  #11  
Old 18-10-2015, 20:12
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Quote:
Originally Posted by jetta84horst
Bedankt voor alle hulp.
Het gaat mij meer om het inbouwen van het andere blok. Dan begin je neem ik aan om de motorsteunen te bevestigen? En waarom moet de auto opgekrikt worden? Is dat omdat je er anders niet onder bij kunt of om de aandrijfassen los te maken van de bak?


Juist.
En juist.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #12  
Old 19-10-2015, 16:37
jetta84horst jetta84horst is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 122
Default

Dus als het goed begrijp eerst de motor bevestigen in de drie motorsteunen en daarna maakt het niet zoveel uit wat je eerst doet? Waarvoor moet je allemaal onder de auto zijn? Alleen om de aandrijfassen te bevestigen aan de versnellingsbak ( met inbus begreep ik? ) of ook nog voor andere dingen? Lijkt me het handigst om dat eerst te doen en vervolgens alles waar je zo bij kunt vanaf boven
Reply With Quote
  #13  
Old 19-10-2015, 18:20
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

De aandrijfassen zitten vast met schroeven met XZN kop, 8mm.

Ik raad je aan om de lange uitvoering van de dop te pakken, zo als:




Dat gaat net iets lekkerder met de ashoes
Reply With Quote
  #14  
Old 19-10-2015, 20:07
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Zitten die oude dingen niet met imbus dan?
Lange dop is een goede tip, werkt een stuk beter👍🏻

Ik zet de auto niet alleen iets hoger om eronder te kunnen komen, maar ook om je rug wat te sparen.
Ver voorovergebogen werken is funest voor je rug.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #15  
Old 19-10-2015, 20:09
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

Quote:
Originally Posted by Ilker
Zo'n motortakel huren kost +- 70€ voor een weekendje + 100euro waarborg. Bij ons in Belgie kun je dit bij Eurorent huren. Heb ik me eens laten informeren


ik heb mijn motortakel maar 75€ betaald .
en hier kan je er een kopen voor 100€
http://www.2dehands.be/auto-onderde...-256816074.html

huren begin ik er niet aan, maar vooralleer je alles hebt waardoor je niet naar het doe-het-zelf moet hollen omdat je 1 bout niet loskrijgt, ben je toch ff bezig met verzamelen.
want het zal hierna wel niet bij deze auto alleen blijven. binnenkort staat er wel een vriend van TS aan zijn deur om zijn motor mee te helpen vervangen
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #16  
Old 19-10-2015, 20:24
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Pot bier d'r bij, lachen toch😂
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #17  
Old 19-10-2015, 22:06
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Quote:
Originally Posted by Polo1w
Zitten die oude dingen niet met imbus dan?


Ik heb het nog nooit gezien eigenlijk ?

Voor een Golf 2 staat er N 91108201 in het catalogus..

https://www.ecstuning.com/ES471914/
Reply With Quote
  #18  
Old 20-10-2015, 06:43
jetta84horst jetta84horst is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 122
Default

Bedankt iedereen alvast. Mocht ik er zelf aan beginnen dan vrees ik dat ik nog met veel meer vragen kom....
Reply With Quote
  #19  
Old 20-10-2015, 11:58
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Quote:
Originally Posted by SciroccomTDI
Ik heb het nog nooit gezien eigenlijk ?

Voor een Golf 2 staat er N 91108201 in het catalogus..

https://www.ecstuning.com/ES471914/


Net ff bij m'n caddy gekeken, die heeft 100% zeker imbus
Maar ok, das misschien golf 1 techniek dan..
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #20  
Old 30-10-2015, 08:10
jetta84horst jetta84horst is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 122
Default

Nog even een vraagje. In hoeverre is het belangrijk om een blok en bak te vinden met dezelfde codes als de originele? Of past een blok met andere code (wel 1.6d) er ook 1 op 1 in?
En hoe zit het met de code van de vers.bak?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum