#1
|
|||
|
|||
GolfIV '98 1.6SR inhouden/slecht stationair
Hallo Allemaal,
Dit is mijn eerste post op het forum. Mijn naam is Arie, ik ben de bestuurder van een 1998 golf IV met 1.6 SR motor. De auto heeft 150.000km gelopen, veel korte stukjes ( bereikt nauwelijks normale bedrijfstemperatuur ). In het verleden heeft deze auto al eens last gehad van 'zagen' op stationair. Dit is toen opgelost door nieuwe bougies en de bougiekabels te vervangen. Nu heeft de auto ( al langere tijd, maar ik ben het nu echt zat ) het volgende: Als de motor koud is start hij perfect, en rijdt goed. Als de motor licht opwarmt ( nu blijkt, na vervangen koelvloeistof temp. sensor bij ong 60 graden ) houdt hij met een schok in. Vanaf dat moment loopt hij slecht stationair en houdt enorm in, geen trekkracht en wil geen toeren maken. Soms gaat ook stationair vanzelf varieren tussen 1000 en 3, 4000 toeren, en dat is er wel vermogen bij wegrijden en optrekken. Ik heb gechecked ( langere rit ) en de motor bereikt wel netjes 90 graden temperatuur en blijft daarop stabiel. Garage heeft advies gegeven brandstofreiniger, maar dat heeft niet geholpen. Ik heb ( visueel ) slangen gecontroleerd en 'beknepen' met draaiende motor, slangen lijken niet lek. Als ik de luchtmassameter ( bij luchtfilter ) los trek gaat de motor nog beroerder lopen. Ik heb nu de afdekkappen van de motor gehaald, en zie dat de peilstokbuis waar de oliepeilstok in zit is afgebroken, vlakbij het blok. Er zit ook, op een andere plaats, duct tape omheen vanwege waarschijnlijk een eerdere breuk. Kan die breuk een 'vacuuumverlies' en daarmee beroerd rijden ( mede ) veroorzaken? Is dit een duur ding om te repareren? Alvast dank, Vriendelijke groet, Arie . |
#2
|
|||
|
|||
Sorry, verkeerde forumonderdeel zie ik nu.
Excuses, het lukt mij niet om de thread te verwijderen, ik zal reposten in de juiste forumonderdeel. Vriendelijke groet, Arie . |