#1
|
||||
|
||||
Echte temperatuur of MFA temp sensor?
Ik heb een tijdje niet gepost maar kom er even niet meer uit en hoop dat iemand van jullie een idee heeft waar ik mee verder kom.
Is voor m'n daily ('88 GTI 16v KR blok) en rij ivm 'n gezondheid niet veel kilometers meer (ong. 1500km p/jr) dus valt alles wat minder vlot op. Een week of twee terug begon de temperatuur op m'n MFA steeds een beetje hoger op te lopen. Ik dacht zelf in eerste instantie door het warmere weer maar paar dagen later met koeler weer zag ik hetzelfde. Normaal stond de temp op de MFA altijd ergens tussen de 90 en max 98C. Nu liep deze af en toe echter op naar 101 tot 103 graden. Nu stond de auto nadien weer een tijdje stil maar afgelopen dagen/nachten had ik hem nodig en zag ik weer hetzelfde maar inmiddels liep de temperatuur op de MFA al tot 105/106C en dat was bij een rustig stadsritje zonder vlot optrekken etc. Eergisteren toch maar eens op zoek gegaan naar de oorzaak en met de meest logische zaken begonnen. Onderste radiator slang voelen met stationair draaien en toen de MFA op 82 graden kwam begon de onderste slang ook keurig warm te worden en even later even heet als de bovenste (thermostaat functioneert dus blijkbaar op juiste temperatuur). volgende check was opletten wanneer de fan aan ging slaan. Toen de MFA bij 96 graden kwam sloeg de fan aan zoals het hoort en wat later weer uit. ECHTER... In eerste instantie zakte de temperatuur iets (logisch door het gekoelde water uit de radiator) maar direct er op kroop de temperatuur steeds iets verder omhoog op de MFA (overigens ook op de temp.naald er boven uiteraard). De fan bleef wel regelmatig aan gaan en dan zakte de temperatuur iets (ongeveer een graad of 2) en dan ging de fan weer uit en kroop de temperatuur op de MFA weer verder omhoog tot zelfs 108graden... (buiten temperatuur was tijdens dit testen 17graden). Meest logisch leek mij dat waarschijnlijk de fan niet juist meer reageerde en uit ging terwijl deze nog aan moest blijven, hij koelde immers niet terug naar de gebruikelijke 96 tot 98 graden maar sloeg al eerder af terwijl het blok nog niet op de goede temperatuur terug was. Vandaag dus om die reden maar een nieuwe thermoschakelaar voor de fan gehaald (degene onderin de radiator) en kon er alleen 1 krijgen van 90-95 graden maar is binnen de grenzen dus moet geen probleem zijn en die er in gezet. VW zelf levert deze overigens niet meer en was bij hun ook niet meer op te tekeningen te vinden. Kon er gelukkig één kopen bij Birze (Apeldoorn) Affijn, deze schakelaar dus vervangen: Maar... tot m'n stomme verbazing maakt het helemaal niets uit Was dus de oude schakelaar niet stuk want zelfde verhaal als boven is er nu nog steeds Voor zover ik weet regelt die vervangen fan thermoschakelaar ook wanneer de fan uitschakelt (op de naloop na bij de motor uitzetten) of zit dat uitschakel systeem in de fan zelf en zou die dan stuk zijn? Maar ok, ik moest toch verder speuren en ik weet dat het slechts een expansievat is maar heb daarin de temperatuur gemeten en die komt niet hoger als 75 graden. Borrelt ook niet, geen gezakt peil etc. Maar nou heb ik toevallig nog wel wat anders gemerkt vanavond en vond dat zo bizar dat ik er maar foto's van heb gemaakt want ik snap daar echt totaal niets meer van. Ik zal eerst de foto's invoegen en tussen de 1ste en 2de foto zit slechts enkele minuten (die van 108 graden is krap 8 minuutjes eerder gemaakt als die van 97 graden), buitentemperatuur volgens dezelfde MFA 24 graden en dan 11 graden afgekoeld in 8 minuutjes? Zoals je wel ziet stond hij stationair te draaien bij de 108 graden, heb 'm na de foto uitgezet, fan sloeg toen niet aan, heb wat spullen weggelegd en wilde (die 8 minuutjes later) nog even een extra foto maken dus even op contact en voila 97 graden??? Eerst even de foto's Nou snap ik best dat een blok afkoelt maar zo vlot zo veel? en sterker nog.. toen ik dit zag en 'm opnieuw startte (zonder gas geven en alleen maar stationair op die krappe 1000rpm) stond binnen een paar seconden de MFA weer op 106 graden en de fan bleef in eerste instantie uit, pas bij het op de MFA oplopen naar 107 sloeg de fan weer aan (en weer af terwijl toen hij volgens de MFA 105 graden was). Ok die bovenstaande fanschakelaar vervangen hielp dus absoluut niet bij dit probleem maar welke sensor o.i.d. dan wel? Welke sensor geeft de temperatuurwaarde aan de analoge temp.meter en de MFA door in dit KR blok? Ik heb namelijk het vermoeden dat het daar in zal zitten maar weet dus niet welke sensor dat is. Is dat wellicht deze waar die groen/rode draad heen loopt (bovenste midden op de foto met de blauwe kabelschoen) van de twee sensors aan de linkerzijde van het blok? (zie foto onder): Of een andere sensor? Of wellicht nog iets anders wat ik over het hoofd zie? Ik hoop dat iemand me hier even wat verder kan helpen. En wat ik al zei, ik vermoed zelf dat "de sensor" voor de MFA en analoog temp meting stuk is en dat de koelvloeistof (antivries mix trouwens) wel degelijk rond de goede 96/98 graden zit, maar ik heb geen idee welke sensor dit dan zou kunnen veroorzaken. Bij voorbaat alvast bedankt voor jullie hulp, tips etc Joop.
__________________
Blau macht glücklich!! '89 Golf 1.6D <-- stripped '91 Golf 1.6 CL <-- stripped '88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily |
#2
|
|||
|
|||
.
Last edited by FlorisH : 06-08-2015 at 17:00. |
#3
|
||||
|
||||
Op het lampje is ongeveer 87 graden KVS temperatuur. Op de foto met 108 graden olie wijst de KVS meter ongeveer 94 graden aan. dan zou (met die nieuwe thermoschakelaar) de fan aan moeten springen.
Omdat de olietemperatuur zo plots 10 graden fluctueerd denk ik eerder dat de olietemperatuursensor kuren heeft. de KVS temperatuur gedraagd zich hoe het moet. Niks geks. Ik zelf heb ook weleens dat de olietemperatuur een beetje 'maf' doet. Maar dan met veel te lage waardes. Met dit warme weer de hele tijd 96/98 graden op de MFA. en dan ineens 76 graden. Komt vaak voor als de verlichting ook aanstaat. En schiet 10 seconden later weer terug naar 96/98. Dus het is herkenbaar.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? Last edited by tim_j : 06-08-2015 at 09:23. |
#4
|
|||
|
|||
Uhm je haalt nu volgens mij 2 dingen door elkaar, Koelwater en Olie.
*De analoge wijzer op je dashboard is voor je koelvloeistof! *De digitale temp. van je MFA geeft je olie temp. aan! Olie temp. tussen de 90 en 110 graden is echt geen probleem hoor, daar zitten de meeste golfjes tussen he. Mocht je het toch niet vertrouwen dan kun je die sensor even opzoeken en er uit nemen en dan ff goed schoonmaken met thinner en terug plaatsen. Succes! |
#5
|
||||
|
||||
Je hebt een heel verhaal gemaakt over allerlei constateringen en het vervangen van je thermotijd schakelaar. Ik lees eigenlijk nergens een probleem?
Anyway tot 130 graden olietemp is er niks aan de hand. Hoger kan ook nog goed gaan maar dan komt er een kans dat olie gaat verbranden en dan verliest het zijn smerende eigenschappen. Over Thermotijdschakelaar die je hebt vervangen; Thermotijdschakelaar schakelt je fan (vaak in twee standen stand 1 en 2) en rechtstreeks! Dit systeem is 12v continu en niet contact geschakeld (wel gezekerd meestal nummer 1 20A) dus of je motor nu loopt of niet, contact uit of aan maakt niet uit zodra de tempwaarde wordt berijkt wordt de fan aangestuurd. Als het koelsysteem slecht is ontlucht (luchtbellen) is vaak de reden dat de fan niet wordt aangestuurd. De thermoschakelaar is overigens doodsimpel te testen. Je olie temp sensor zit op oliefilterhuis (kleintje) die is erg gevoelig voor rijwind. De MFA olietemp moet je echt lezen als een indicatie en is absoluut niet nauwkeurig. Zeer gevoelig voor massa, inschakelen van je lichten kan zomaar 4 graden afwijken in olietemp. Olie temp heeft niks te maken met het schakelen van de fan. Je water temp sensor ook weer een apart systeem.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#6
|
||||
|
||||
Ok dan. Damn...
Jullie hebben volkomen gelijk uiteraard. Ik zat notabene vorige week nog te vertellen tegen iemand dat de MFA minstens rond de 78 OLIE temp moet staan voor je 'm steviger gaat belasten... duh.. Zal de warmte zijn denk ik denk m'n eigen sensor ook van slag Maar is dan waarschijnlijk inderdaad de olietemp sensor met kuren. MFA is in al de tijd dat ik er mee rij (eind 2006 tot nu) nog nooit boven de 100 geweest daarom keek ik er ook zo van op. Maar vandaar dan ook waarschijnlijk dat vlotte dalen van 108 naar 97 (blok temp ipv langsstromende olie) en na starten als de olie rond pompt ook weer vlot omhoog. Inderdaad volkomen logisch. @yuli Ga ik die eens opzoeken en er inderdaad uithalen en schoonmaken. Thnx voor jullie vlotte reacties, top!!
__________________
Blau macht glücklich!! '89 Golf 1.6D <-- stripped '91 Golf 1.6 CL <-- stripped '88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Dat kleintje kan ik niet vinden. Mijn oliefilter zit aan de oliekoeler geschroefd en daar zitten alleen deze twee oliedrukschakelaars op (blauwe draad (achterste) 0,3 bar en gele draad (voorste) 1,8 bar) Ik meen me wel te herinneren dat de sensor op de achterzijde van de cylinderkop (links/bestuurderszijde) een olie temperatuur sensor was. Is dat het kleintje wat je bedoelt (ik schat sleutel 10)? Deze dus: Is vanaf zijkant bekeken. Zit tegen de achterzijde van de cylinderkop (met die groen zwarte draad) Hmm, morgen nog eens extra checken want zie nu op de foto hier boven alsof er een kabelbreukje net boven het schoentje zit. Maar goed, is dat degene die je bedoelde? Ik heb ook een foto vanaf de schutbord zijde richting de kop gemaakt (niet echt scherp maar camera is lastig richten en stilhouden daar tussen ) en dan zit hij dus links bovenin vlakbij de stroomverdeler in de cylinderkop (op de foto midden onder). Ik heb 'm ook in de vraagbaak van deze 16V opgezocht en daar staat inderdaad wel een kleintje genoemd bij het smeersysteem van de 16V en is afgebeeld onder nummer 1 als temperatuurvoeler maar kan er niet echt goed uit opmaken waar die zou zitten omdat het een uit-snit buiten de normale tekening is, lijkt alsof dat degene uit de kop is die ook op de foto's hier boven staat. Weet niet of dit stukje scan mag ivm copyright, daarom voor de zekerheid maar een klein stukje van de pagina gescand om even aan te geven welke uit-snit ik bedoel. Forum beheerders? Mocht dit stukje scan niet mogen (kon er bij gallery en FAQ namelijk niets er over vinden) dan laat even weten en verwijder ik 'm uiteraard direkt. Alvast thnx voor de hulp, Joop.
__________________
Blau macht glücklich!! '89 Golf 1.6D <-- stripped '91 Golf 1.6 CL <-- stripped '88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily Last edited by J_Fix : 07-08-2015 at 02:29. Reason: stukje voor forum beheerders er even bij gezet |
#8
|
||||
|
||||
niet het hele topic gelezen, maar ga wel nog een tip geven.
ik heb zelf mijn temperatuur digitaal gemaakt in en golf (beetje zoals de mfa) en tak hier van de originele sensoren af. echt bij alles terug te steken, liep men temperatuur ook raar op, en schommelde nogal fel als er andere verbruikers aanstaan (temperatuur steeg/daalde 5-6graden als ik bv de verwarmingsaanjager aanzette). bij mij was die spanningsregelaar achterop het dashboard slecht. vervangen door een andere en alles is stabiel nu (88°C bij traag rijden, 90° bij normaal rijden, en loopt op tot 100°C in de file voor de fan aanslaat). bij sportief rijden krijg ik die rond de 94°C
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Ok. Bij mij veranderd hij niet zodra ik andere verbruikers aan/uit zet. Is puur oplopend ongeacht of de fan aan slaat. Dan zakt hij daarmee hooguit een graadje of 2 en loopt vervolgens weer terug op zodra de fan afgeslagen is (dat is ook de enigste verbruiker die er dan even bij komt). Vandaar dat ik het in de temperatuur sensor van de MFA zoek. Moet alleen nog even weten welke dat is In ieder geval bedankt voor de tip, Joop.
__________________
Blau macht glücklich!! '89 Golf 1.6D <-- stripped '91 Golf 1.6 CL <-- stripped '88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily |
#10
|
|||
|
|||
Quote:
Bovenste foto van jou, dat stekkertje met dat blauwe draad dat is de olie druk sensor, de voorste gele de temp. sensor |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Volgens de vraagbaak tekening zijn die twee beiden oliedrukschakelaars Ramon. Met 1,8 bar op gele (nummer 22 op tekening) en 0,3 bar op achterste blauwe (nummer 21). Zijn ook aanzienlijk groter als alle voeler sensors in 't blok. Op nummer 1 geeft ie wel temperatuurvoeler (zelfde maat als de andere tempsensors aan de zijkant) aan maar door die kleine cut-out en geen duidelijke weergave waar het in het plaatje thuishoort twijfel ik of hij niet op een andere plek op 't blok zit? Die cut-out lijkt meer op de plek van de bovenste hoek v/d cylinderkop van de foto's er onder maar moeilijk in te schatten omdat de tekening niet duidelijk is. Maar ik kan er naast zitten uiteraard en dat het toch die gele is. Ik heb door ziekte ook nog geen kans gehad dat kabelbreukje wat ik noemde van die sensor in de kop te maken. Denk dat ik die eerst even in orde maak als die "fijne" griep weg is en dan nog eens checken maar ik laat sowieso even weten hoe of wat. In ieder geval thnx voor je reactie en grtx, Joop
__________________
Blau macht glücklich!! '89 Golf 1.6D <-- stripped '91 Golf 1.6 CL <-- stripped '88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily |
#12
|
|||
|
|||
Ik zou simpelweg ff het stekkertje eraf trekken, en kijken of de mfa nog wat aangeeft. Simpel, weet je direct welke sensor van olietemp is👍
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#13
|
||||
|
||||
Dit geeft het mooi weer:
|
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Dit klopt. 1 sensor is voor signaal oliedruk hoog en 1 voor oliedruk laag richting cockpit (lampje/zoemer).
__________________
'06 A4 1.8T Quattro
'85 Transporter '85 Golf
|
#15
|
||||
|
||||
Quote:
Ok thnx Matheo, vermoeden had ik al. Quote:
Ok top, is inderdaad die nummer #6 die ik ook bedoelde Quote:
zat ik eerst ook aan te denken maar ik wist niet zeker of dat kwaad kon Maar de picture van Etino geeft inderdaad dezelfde aan als ik vermoedde (nummer #6). Gaat zeker voor elkaar komen dan Thnx voor de hulp allen Joop.
__________________
Blau macht glücklich!! '89 Golf 1.6D <-- stripped '91 Golf 1.6 CL <-- stripped '88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily |