#1
|
|||
|
|||
1.5 jb vermogen verlies(?)
Hallo,
Sinds een kleine tijd heeft mijn golf moeite om vooruit te komen. Met name in de 4de en 5de versnelling, maar nu ook steeds vaker in de derde versnelling. Als ik in de 4de versnelling rij, en het gas vol intrap is hij letterlijk niet vooruit te branden, en gebeurt helemaal niks qua snelheid. Je voelt de motor een soort van, inhouden(?) alsof je tegen de wind in rijdt een soort van tegendrukkend gevoel, best lastig uit te leggen. Nu moet ik er bij zeggen dat het niet altijd het geval is, 4/10 x heb er ik er geen last van. Het is met name dus in de 3/4/5de versnelling als ik het gas vol intrap. Het is zeer vervelend omdat het zo onvoorspelbaar is, ik durf niet meer in te halen bijv omdat ik niet weet of de auto wel snelheid kan maken, ook vermijd ik nu snelwegen omdat het zo verschrikkelijk lang duurt om op 120 km te komen. Ik las ergens dat het misschien het benzinefilter wel was, dus die heb ik vervangen en dat heeft helaas niet geholpen. (Stationair loopt hij trouwens prima) Heeft iemand anders een idee wat het zou kunnen zijn? Ik dacht misschien de benzinepomp? Aangezien hij de problemen geeft als de motor veel benzine nodig heeft? Alvast bedankt,
__________________
Mk1 '1983 |
#2
|
||||
|
||||
Probeer gewoon mee te denken, heb je dit ook als jehem in neutraal zeten dan volgas geeft ?
Bougies allemaal oke ,bobine nog goed ?
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#3
|
||||
|
||||
Contactpunten goed? Brandstoffilter checken, vacuüm ver vroeger werkt ook?
|
#4
|
|||
|
|||
Bedankt voor de snelle reacties,
In neutraal is er niks aan de hand, in de eerste en tweede versnelling tijdens het rijden ook niet. Brandstoffilter is 2 dagen geleden vervangen omdat ik eerst dacht dat dat het probleem was maar dat heeft helaas niet geholpen. Contactpunten,bougies, bobine en vacuum ver vroeger zal ik zo even bekijken!
__________________
Mk1 '1983 |
#5
|
|||
|
|||
Heb zelf ook een cabrio met 1.5 JB en vind het een K*T motor. Denk dat m'n carburateur naar de klote is want hij smoort hem in alle versnellingen. Zal wel iets niet kloppen aan de zuurstof benzine verhouding. Hoor veel klachten over de JB motor dus je bent niet de enigste
|
#6
|
||||
|
||||
Vind ik echt gelul!
Als je hem goed afsteld en goed onderhoud pleegt (wat alle motoren nodig hebben) is er totaal niets mis met een jb motor!
__________________
[1999] Golf 4 Variant - Daily [1996] Golf 3 Atlanta Sport - Daily [1988] Volvo 480 ES - Hobby |
#7
|
||||
|
||||
Idd mijn JB liep ook prima G nokkenas er in revisie setje voor de carburateur prima en simpel blok.
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#8
|
||||
|
||||
Die van mij liep super.
Vaak is het onkunde of gebrek aan onderhoud, of mensen beginnen overal aan te draaien enz.. Die van mij moest plaatsmaken voor wat snellere, niet omdat t zo'n scheidt motor is. |
#9
|
|||
|
|||
Ok moet ik me toch wat meer gaan verdiepen in het probleem. Als je een paar keer hebt stil gestaan langs de weg wordt je wat minder enthouisiast.
|
#10
|
||||
|
||||
Rij al inmiddels 9 jaar met 'n JB, wel maar 20.000 km er in al die jaren mee gereden, maar tot nu toe gelukkig geen problemen ermee gehad.
__________________
Quote:
Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982 Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014 |
#11
|
|||
|
|||
JB heeft geen brandstofpomp dus daar hoef je niet naar te kijken. Misschien even de carburateur nakijken.
|
#12
|
||||
|
||||
zit wel een pomp op. op het onderblok.
|
#13
|
||||
|
||||
Ik heb zelf 18 jaar JB meegereden en zelf 8 jaar gereden en vond het een prima blokje.
@Lenn83 Check even of je geen rotte vulpijp/roest in de tank hebt. Afhankelijk hoeveel vuil er zit trek de boel van tijd tot tijd vacuum en knijpt de benzine aanvoer met jou symptomen tot gevolg.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 |
#14
|
|||
|
|||
Retourleiding ook even checken. Even doorblazen.
__________________
VW Golf I GTI '84 16vG60 VW Golf V GTI Limited Edition 240 (nr. 50) |
#15
|
||||
|
||||
Gaat de 2e trap van je carburateur wel open? Heb ooit meegemaakt dat ik met de 1.6 re niet boven de 120 kwam, bleek een kapotte pulldown doosje te zijn. Maar bekijk ook je vacuumslangetjes op de carb. zelf 😉
__________________
'88 GolfI Cabby 1.6 Doppel vergaser ex '90 Golf II 1.3 NZ ex '02 Seat Arosa 1.4 mpi |
#16
|
||||
|
||||
Quote:
Heb inderdaad hetzelfde gehad. Vulpijp vervangen, tank/leidingen schoongemaakt en het was over.
__________________
88 cabrio 2.0 83 golf gl 1.5 |
#17
|
||||
|
||||
Maar hij had filter vervangen dan mag je aan nemen als deze niet helemaal vol zat met troep van de vulpijp dat tie dit wel gecheckt heeft.
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#18
|
||||
|
||||
Quote:
Kwam bij mij ook niet tot aan het filter, zooi werd voor zeefje in de tank gezogen.
__________________
88 cabrio 2.0 83 golf gl 1.5 |
#19
|
||||
|
||||
Sterk punt aan het begin van het vlotter pijpje.
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#20
|
|||
|
|||
Ik wat dingen nagelopen, vulpijp voor zover ik er in kon kijken zag er zeer netjes uit.
Vacuüm ver vroeger doet ook zijn werk, alle slangen ook eens na gekeken, zoog nergens lucht aan. Toen ik de contactpunten bekeek zag ik dat ze smerig waren, en redelijk ingebrand. Heb ze even schoon gemaakt, dat heeft een beetje geholpen. Het probleem is nog steeds niet helemaal verholpen dus ik denk dat het niet onverstandig is om nieuwe contactpunten te halen, ik neem meteen ook rotor en de stroomverdelerkap mee(begint ook wat te 'slijten') bougies zijn ook niet al te duur dus die vervang ik ook meteen. Nu hopen dat dit het probleem compleet verhelpt. Ik laat het weten als alles er in zit en goed is afgesteld of het heeft geholpen, alvast bedankt voor het meedenken!
__________________
Mk1 '1983 |