#1
|
||||
|
||||
Verlichting doet raar!
Dag luitjes,
Heb een probleem met de verlichting van mijn 1983 Golf 1. Mijn dimlicht achter werkte niet. Er zat geen spanning op de draad en gezien de stekkers van de kabelboom met kroontjes professorisch aan elkaar zat, heb ik de complete boom vervangen. Nog steeds was het probleem niet opgelost en dus de zekeringkast uitgemeten. Bleek dat daar al geen stroom werd doorgegeven voor het dimlicht rechtsachter. Zekeringkast vervangen. Bij het testen van het parkeerlicht werkte alles zoals het hoort. Toen ik de auto op contact zette niet meer. Dimlicht rechtsachter en stadslicht rechtsvoor werken niet wanneer ik mijn lichten aanzet. Wat kan dit zijn? Zoals ik al zei: kabelboom van achterlicht en de zekeringkast is al vervangen en werken terug naar behoren. Is er ergens een module voor parkeerlicht wat mogelijk de storing veroorzaakt?
__________________
ReinoutMK1 2000 Bora 2.8 V6 4motion (daily ride) 1983 Golf 1 GTI W65 1.8 (tour- en vakantiewagentje) Mijn Marktplaats advertenties |
#2
|
||||
|
||||
Had zelf ook zoiets signaal lampje grootlicht werkte niet en rechts voor grootlicht ook niet, uit eindelijk bleek toch de zekering defect.
|
#3
|
||||
|
||||
Zekeringen zijn vervangen. Had ergens gelezen dat de hendel van de pinkers dit zou kunnen veroorzaken?
__________________
ReinoutMK1 2000 Bora 2.8 V6 4motion (daily ride) 1983 Golf 1 GTI W65 1.8 (tour- en vakantiewagentje) Mijn Marktplaats advertenties |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Het zou aan de lichtschakelaar kunnen liggen; die heeft aparte contacten voor L- en R-stads- en achterlichten (58L/58R). |
#5
|
|||
|
|||
Dat klopt. Je ziet wel eens dat daarom links en rechts met elkaar zijn doorverbonden. Beter natuurlijk een nieuwe schakelaar halen
|
#6
|
||||
|
||||
Update: Nieuwe lichtschakelaar ertussen. Geen resultaat. Probleem is dus nog steeds niet opgelost.
__________________
ReinoutMK1 2000 Bora 2.8 V6 4motion (daily ride) 1983 Golf 1 GTI W65 1.8 (tour- en vakantiewagentje) Mijn Marktplaats advertenties |
#7
|
||||
|
||||
Dan moet je nu toch echt spanningen gaan meten op alle draden, schakelaars, zekeringen, enz. Te beginnen bij 58L en 58R op de aansluitingen van de lichtschakelaar, en dan de bedrading volgen.
NB.: Het kan met een voltmeter, maar een simpel testlampje (geen LED!) is in dit geval ook goed bruikbaar. |
#8
|
||||
|
||||
Stekker van de licht switch uitgemeten en toen kwam ik op een stomme en domme ontdekking.
Kabeltje 58R zat niet goed meer in het contact. Soms vergeet ik gewoon hoe simpel die auto in elkaar zit haha!
__________________
ReinoutMK1 2000 Bora 2.8 V6 4motion (daily ride) 1983 Golf 1 GTI W65 1.8 (tour- en vakantiewagentje) Mijn Marktplaats advertenties |