Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 10-05-2012, 20:29
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default 1.6D zuiniger maken

ik ga eens omgekeerd doen en ipv de auto sneller te maken, moet de mijne veel zuiniger worden.

luchtfilter heb ik tijdje terug vervangen, roestop is ingedraaid om sneller te gaan, maar ik regel het voetje wel bij. verbruik was zo een 4.4l/100km (1:22.7) en als ik snel rijd is dit een 4.6l/100km (1:21.7).
nu heb ik mijn 15" velgen eraf gehaald, daar lag 195/50R15 op en dat rijd wat zwaar (elke oneffenheid op de weg voel je).

aangezien ik nu voor werk 250km/dag afleg, wou ik wel wat meer rijcomfort ipv een stuiterbak. daarom heb ik 13" wielen gestoken met 175/70R13 bandjes. dit rijd toch wel stukken beter, maar niet genoeg om die 13"ers te behouden (de looks zijn ook wel wat waard).
MAAR, mijn verbruik is wel goed gedaalt daardoor (ipv halfweg de tank te zitten op 600km was dit al bijna 700km). heb ff de bandendruk verhoogd van 1.8 naar 2.6bar en toen mijn tank leeg was kwam ik op een gemiddeld verbruik van 3.99l/100km (1/25,06). Dit is het dan weer wel waard om op 13" te blijven rijden.

nu mijn vraag of er nog dingen zijn die ik kan uithalen om NOG zuiniger te geraken (het ding rijd nu toch al 40€ goedkoper per maand dan ervoor).
-hogere bandendruk? 2.8bar? 3bar?
-nog smallere banden bv 155?
-grotere bandenmaat monteren (bv 175/80R13 ipv 175/70R13), daardoor zou ik minder toerendraaien op autosnelweg, maar wel zwaarder optrekken, dus of dit veel zou doen?

5bak heb ik al, dit is geen optie meer om bij te steken. ik dacht misschien dat pomptiming nog iets kan doen? of die snelstarthendel?

kortom, ik wil nog alle mogelijkheden weten om het onderste uit de kan te halen. snel hoeft die niet te zijn. ik rijd nu een 95-105km/h, om de hele baan 80 te doen zie ik ook niet zitten
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #2  
Old 10-05-2012, 21:09
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Gewicht!
Gooi zoveel mogelijk gewicht uit de auto, alles wat je niet nodig bent en toch meezuild kost diesel.
Ook kun je overwegen om de tank maar halfvol te gooien, scheelt weer snel 20kg.
Verlagen scheelt vaak ook nog iets in de luchtweerstand.
155 bandjes zal ook nog weer schelen.

Ik zou niet te veel druk in de bandjes doen, het is wel lekker voor je verbruik maar bij het remmen (noodstop) wil je toch graag wat contact met de weg.
Reply With Quote
  #3  
Old 10-05-2012, 21:19
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Een Ford Capri 1.6 D? Misschien wel handig om te vermelden om welke auto het gaat?

Met een Golf kun je bijvoorbeeld prima terug naar 155, maar met een zwaardere Passat is dat wellicht wat smal.

Verder kun je gaan denken aan stroomlijnen: de onderkant van je auto scheren/gladmaken, vlakke (dichte) wieldoppen, lichtjes verlagen (maar niet teveel), een dichte grille plaatsen, dat soort dingen.

Hier is een hele sport/aanhang van, hypermilen cq ecomodden heet het. Zie bijvoorbeeld ook eens www.ecomodder.com of www.gassavers.org

Pas op, kan verslavend werken...
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #4  
Old 10-05-2012, 21:37
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

En -aangezien ik vermoed dat je een Golf rijdt-: http://rabbitsipster.blogspot.com/
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #5  
Old 10-05-2012, 22:41
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

1.6 TD monteren .

Maar zoals hiervoor al werd gezegd: verlagen.
Daar wil ik aan toevoegen: lexan ipv ruiten achterin.

je banden boven de 2.5 bar zetten moet je niet doen.
je band gaat bol staan en heeft alleen nog maar contact in het midden, waardoor deze dan ook weer sneller en alleen in het midden slijten (waar blijft dan je besparing?).

Kijk ook eens op www.mijnbluemotion.nl.
Die jongen heeft een golf 4 1.9 TDI uiteindelijk 1 op 33 laten lopen.

De A3 licht metalen velgen die hij had staan er ook bekend om om weinig te wegen.
En dan met een smal bandje: 155 of 165 met weinig rolweerstand.
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #6  
Old 10-05-2012, 22:42
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

je kunt alle naden afplakken, zoals tussen motorkap en spatborden,
deels van de grille ook (voor zover dit gaat, maar erg heet zal hij niet worden met kalme rijstijl) aan de onderkant de auto zo vlak mogelijk maken, zodat lucht zo makkelijk mogelijk erlangs strooms, door bijvoorbeeld een grote plaat er onder te schroeven, verder dingen die je niet gebruikt demonteren, zoals achterbank, reservewiel en gereedschap, achterruitenwissermotor en wisser, telkens halfvol tanken, scheelt altijd weer 25 kg, maar, als ik elke dag 250 km rijd voor m'n werk zou ik toch niet graag met m'n wielen op 2.6 bar rijden. Dit scheelt toch serieus veel in de remweg in noodgevallen, en elke meter is daarbij natuurlijk belangrijk, zeker gezien je in een auto rijdt die niet met 20 airbags en een moderne kreukelzone is uitgerust en de autos voor je mogelijk veel sneller kunnen stilstaan.
Qua bandenmaat heb ik zelf gedacht aan 165/65/14 michelin energy saver, volgens mij zijn die ideaal. Let er trouwens wel op dat je met een andere bandenmaat niet alleen een afwijkende snelheidsmeter krijgt maar dus ook een afwijkende kilometerstand. Om dat te vergelijken kun je bijvoorbeeld 100 op de gps rijden, en dan de tellerstand noteren. Dat geeft je de verhouding tussen werkelijke kilometers en afgelezen kilometers. Als je dit ook met een andere bandenmaat doet, kun je de verschillen onderling dus verrekenen, waardoor je op betrouwbaardere gegevens uitkomt.
Reply With Quote
  #7  
Old 11-05-2012, 09:45
staande golf staande golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 595
Default

cruise control inbouwen?
Reply With Quote
  #8  
Old 11-05-2012, 12:25
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by joostvw
De A3 licht metalen velgen die hij had staan er ook bekend om om weinig te wegen.
En dan met een smal bandje: 155 of 165 met weinig rolweerstand.

Zou dan zelf lupo 3L velgen pakken i.c.m. lage rolweerstand banden, deze zijn nog een heel stuk lichter als a3 velgen .
Quote:
De banden van het merk Bridgestone, met het type B 381, de maat 155/65 R14 en de snelheidsklasse T, zijn speciaal voor de 3L Lupo ontwikkeld en vervaardigd.
Ze zijn gemaakt van een stuggere rubbersoort dan conventionele banden en hebben een extreem lage afrolweerstand.


Je kunt de stuurbekrachtiging demonteren om onnodige verliezen te verkomen (indien aanwezig).
Reply With Quote
  #9  
Old 11-05-2012, 12:48
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Lichtgewicht "race" accu.
Reply With Quote
  #10  
Old 11-05-2012, 18:35
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Altijd met ramen dicht rijden
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #11  
Old 11-05-2012, 18:48
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

mja, gaat gewicht zoveel maken?
reservewiel haal ik er liever niet uit, als ik 130km van huis lek rijd heb ik meer kosten dan wat ik bespaar. een bus water en olie heb ik ook reserve, achterbank blijf ik ook nodig hebben. ik kan de accu verkleinen, hoedenplank verwijderen, andere lichtere wielen en dat zal het zowat zijn.
halve tank rijden, tja, als ik elke dag ga tanken dan

banden op 2.6bar maakt niet uit, heb 13" banden genoeg liggen. die gaan eerder kapot van ouderdom, dan van slijtage.
vroeger reed ik met een opel ascona 1.6 en die reed op 185/70R13 banden op 2.8bar. nooit problemen gehad om te remmen en na 40 000km waren de banden nog steeds goed.

volle lichtere velgen is misschien een idee. groter bandenmaatje zodat ik minder toeren draai lijkt mij de beste optie tot nu toe (bespreken ze ook in die websites, veranderen van de 5de versnelling zodat de toeren zakken).
koeling afdekken lijkt mij niet zo goed. carterplaat onder de motor heb ik al. dus heb al geen aerodynamicaverlies van de motor.

pomptiming veranderen geen optie?? bij mij dodge heb ik de onsteking op LPG zoveel veranderd dat die nu zuiniger rijd op lpg dan op benzine. nadeel is wel dat die op benzine gewoonweg niet meer kan rijden.
dus misschien met de pomptiming iets te doen? die snelstart half intrekken ofzo geen optie?? ramair steken?
LPG injectie heb ik ook al gezien om zuiniger te rijden en meer vermogen te halen.

had eventueel al zitten nadenken om een golf 1.6/1.8 LPG aan te schaffen. als ik die rond de 5liter krijg, aan 0,67€/liter is dit maar 3.3€/100km.
nu met deze diesel zal ik ver op de zuinigste limiet zitten en kost me nog steeds 3,99 x 1,42€ = 5.66€/100km
op 50 000km is dit 2833€ op diesel, en 1675€ op LPG.
als ik een 2de golf heb, kan ik daar wel de hele achterbank, deurpanelen, tapijten enzo uit verwijderen. en dan blijft deze diesel dan de gezinswagen
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #12  
Old 11-05-2012, 19:13
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Je vergeet een ding bij lpg: onderhoud. Zeker gezien de kilometers die jij rijdt gaat gaan daar wel wat euro's inzitten. Die motoren zijn eigenlijk niet gebouwd voor gas, dus gaan ze sneller kapot en hebben ze meer onderhoud nodig.

Ik zeg altijd: gas, daar moet je op koken
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #13  
Old 11-05-2012, 21:19
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

en ik zeg altijd:
electriciteit is om op te koken,
diesel om je huis mee te verwarmen,
benzine om onderdeeltjes te ontvetten,
en methanol om mee te rijden.

men dodge bolt al vrolijk 320 000km op gas rond en niks van problemen ermee, ga voor de zoveelste keer men gastanken verwijderen, laten herkeuren en installatie vernieuwen (moet elke 6jaar).

zo een golf zal er ook wel kunnen op rijden als de boel goed is afgesteld. meeste mensen stellen de boel af voor benzine en dan rijd die idd half op lpg ook (trager en meer verbruik). als je die goed afstelt op gas, heb je geen problemen, maar kan je ook niet meer op benzinerijden. een 3de groep maakt een compromis waarbij de auto zowel op gas als benzine normaal rijd.

en motor die zuiver op gas rijd en met aangepaste ontsteking rijd heeft veel minder olieverversing nodig, iets sneller bougies en ontsteking afstellen en heeft een perfecte waterkoeling nodig. als dan niet met een flashlube systeem of je (alu) kop te beschermen. de dodge rijd zonder en heb nog geen problemen met kleppen of kop na al die jaren.

t ding is, ik moet nog altijd eens een auto vinden in belgie die 'deftig' naar lpg is omgebouwd en niet zomaar een verdamper eraan en een gat in de luchtfilterdoos of carbu waar deze op aangesloten zit. je moet een deftige LPG mixer monteren, goeie verdamper, ontsteking fijnstellen ...
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #14  
Old 12-05-2012, 20:15
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

ben een beetje aan het strippen geslagen en heb er maximaal een 50kg uit gekregen. achterbank is helemaal zo zwaar niet. k dacht een 11kg, 14" reservewiel vervangen door 13" wiel (1kg winst), wat bussen water en olie eruit (12kg winst), subwoofer eruit (25kg winst).

heb ook ff gekeken wat een capri alu velg (11kg) weegt tov een staalwiel (14kg). k zou daar 3kg per wiel mee winnen. op 5wielen zou ik maar 15kg winnen. volle wielen zou idd wel kunnen helpen, hangt ervan af hoeveel luchtverplaatsing deze wielen veroorzaken (heb je dat trouwens niet nodig om de remmen te koelen???

accu valt nog het meeste mee te winnen, ruitensproeierreservoir halfvol houden (toch ook 2kg).
verlagen... daar denk ik niet aan, veel teveel ambras met de keuring hier dan. trouwens zoveel zal het aan de aerodynamica niet doen, door al <100 te rijden ipv 120 spaar ik al veeeel meer uit.

benzinetank leeg laten zou ook al wat besparen, maar dan moet ik wel bijna elke dag tanken => starten en optrekken aan tankstation zal wss meer kosten dan hetgeen ik bespaar. men autoradio ga ik nog vervangen door een nieuwe mp3 speler (scheelt ook wat gewicht + alle CD's die ik niet hoef mee te zeulen).

zitten er verschillen in het gewicht van diverse golfs? bv vroegere jaren, latere jaren..., bepaalde modellen van zetels die lichter zijn?

servo heb ik niet, abs heb ik niet, dus dat gewicht heb ik al nie
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #15  
Old 12-05-2012, 22:59
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Nog twee kleine dingen: geen vaantjes ed. aan de antenne, en de auto goed schoon en glad (in de was) houden, dat scheelt weer een beetje luchtweerstand. Oh ja, en regelmatig de asbak legen...
Reply With Quote
  #16  
Old 13-05-2012, 09:20
mark89769's Avatar
mark89769 mark89769 is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 714
Default

rechter spiegel eraf halen , kachel eruit halen onder het dashboard. dashboardkastje eraf, middenconsole eruit, plastic deel boven je knieen aan de bestuurderskant kan eraf geschroefd worden. handremhendel vervangen voor een alu exemplaar.

elektrische waterpomp, LED verlichting, kachelventilator eruit, middendemper er tussen uit.

oja en een turbo monteren natuurlijk

misschien een heel gek idee, aluminium uitlaat?
__________________

Last edited by mark89769 : 13-05-2012 at 09:38.
Reply With Quote
  #17  
Old 23-05-2012, 12:12
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

is hier al wat vooruitgang geboekt op het verbruik?
Reply With Quote
  #18  
Old 23-05-2012, 12:19
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Ik ben ook serieus benieuwd wat dit allemaal gaat opleveren (ondanks dat flauwe grapje )!
Reply With Quote
  #19  
Old 23-05-2012, 15:43
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

verbruik zakt heel goed. zit nu rond de 3.8L/100km (1:26.4) te draaien

ik houd mijn tankbeurten hier bij
http://www.spritmonitor.de/en/detail/501566.html

volgende dat ik nog eens wil proberen is 175/80R14 wielen steken ipv 175/70R13. die bandenmaat is 10% groter dan de originele en ik zou dus 10% minder toeren draaien. probleem is dan ook dat men km teller 10% minder snel draait. dus ga moeten uitrekenen hoeveel km ik exact heb gereden dan (mijn woon-werk verkeer is 133km enkel, dus op een dag of 2 - 3 weet ik exact wat die afwijkt)

voor de moment:
-smalle banden 175 op 13"
-bandendruk 2.6bar
-achterbank eruit
-muziek eruit

toekomst:
-grotere banden
-kleinere accu
-lichtere velgen

geen idee of ik nog ergens extreem veel gewicht kan verliezen zonder comfort kwijt te spelen. men capri heb ik uiteindelijk zo gekregen en die verbruikt in deze staat 8liter benzine met de caravan eraan (vroeger 15)


bij die gedaan:
-15" peugeot 205 ALU velgen met 195 banden
-volledige interieur eruit
-2.0 motor van ford scorpio
-5bak van een ford sierra
-achteras van een 2.3V6 (3,22:1 diff ipv 4.125:1; normaal 4500rpm in 4de voor 120km/H, nu nog 2850rpm in 5de voor dezelfde snelheid)
-polyester voorvleugels
-open luchtfilter
-bigbore spaghetti uitlaat met open dempers en DB killer

resultaat: snel ding, veel kabaal. gelukkig O plaat of kreeg die hier nooit meer gekeurd.
de golf wordt een dagelijks woon-werk verkeer auto en bij die kan ik zo extreem niet gaan
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be

Last edited by fcapri : 23-05-2012 at 21:04.
Reply With Quote
  #20  
Old 23-05-2012, 18:27
jurie jurie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 216
Default zuiniger

misschien plantaardige olie gaan rijden?

gebruikte bv, wvo dus,
[wasted vegetable oil]

zie www.ppo.nu
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum