Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Off Topic > Off Topic
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 20-03-2015, 10:24
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur

Default Roetmeting - keuring - vervolgens motorkapot

Om zijn naam hier niet in te vermelden, noem ik em Henk.

Hoorde gisteren een interessant verhaal:

Henk laat iemand anders met zijn Jeep cherokee(16 jaar oud ofzo) diesel naar de keuring gaan in As(Limburg).
Hij zelf heeft drukke werkuren, dit was niet de eerste keer dat hij dit op deze manier doet.

Komen ze bij de roetmeting. Geven ze flink gas. Vervolgens vliegt de koppakking er uit, een hoop koelvloeistof komt mee.
Chef er bij gehaald, lang verhaal kort, auto werd naar buiten geduwd en daar sta je dan
Argument is dat dit ook onderweg had kunnen gebeuren en zij niet verantwoordelijk gesteld kunnen worden.

Achteraf is er via rechtsbijstand een advocaat bij gekomen, maar die zegt doodleuk: Kunnen we niks uithalen. m.a.w. eigenaar van de auto moet uit zen eigen zak de kosten betalen.

Getuigen zijn er, die hebben zich ook aangeboden te getuigen.

Achteraf hoor je dan ook verhalen van andere personen die iets gelijkaardigs hebben mee gemaakt.

Klopt het dat oudere auto's niet op toeren begrenst zijn en dit tot gevolg kan gebeuren?
Sta je hier dan helemaal nergens in je recht als zo iets gebeurd?

Last edited by Van Limburg : 20-03-2015 at 10:56.
Reply With Quote
Old 20-03-2015, 10:33
Robbbert's Avatar
Robbbert Robbbert is offline
Volksforum Donateur

Toen ze die roetmeting net deden zijn er zo wel meer distributieriemen gesprongen e.d. heb ik gehoord van de garagist van mijn vriendin. En volgens hem kan de keuring daar nooit voor aangeklaagd worden. Er wordt, dacht ik, vanuit gegaan dat je auto goed onderhouden is en dat dit dan niet zou kunnen gebeuren.
Maar ik ben ook geen kenner...

Passat 2.0 FSI 2006
Transporter 1.9TD 2001
Passat TDI 1998 -> Verkocht
Hoog en droog

Last edited by Robbbert : 20-03-2015 at 11:17.
Reply With Quote
Old 20-03-2015, 10:44
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore

Bedoel je niet toevallig roetmeting? CO testen bij Diesel is raar..

Als je dat bedoelt: Ik heb wel eens bordjes gezien, daarop staat: roetmeting op eigen risico.. Want ja, in principe geef je volgas met een onbelaste diesel.. dan kan die ook op hol slaan..
Reply With Quote
Old 20-03-2015, 10:56
Van Limburg's Avatar
Volksforum Donateur

Quote:
Originally Posted by SciroccomTDI
Bedoel je niet toevallig roetmeting? CO testen bij Diesel is raar..

Als je dat bedoelt: Ik heb wel eens bordjes gezien, daarop staat: roetmeting op eigen risico.. Want ja, in principe geef je volgas met een onbelaste diesel.. dan kan die ook op hol slaan..

aangepast
Reply With Quote
Old 20-03-2015, 11:05
Postwhore

Mij doet die meting ook altijd pijn.. maar de laatste paar keer heeft APK mij de roetmeting gespaard..

Met een TDI kun je behoorlijk schoon rijden, en in 1984 mocht je behoorlijk vies rijden.

Zo hebben zij het altijd over een K-Waarde (een van de zo vele :/ ), waarbij het voor een auto uit 1984 3.5 mag zijn, en bij de eerste APK na het bouwen van mijn auto deed hij 0.6. Mensen dachten, dat het apparaat stuk was...
Reply With Quote
Old 20-03-2015, 11:10
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>

Vreemde zaak, die rechtsbijstand heeft ook niet echt z'n best gedaan want in het merendeel van zulke gevallen kun je wel degelijk de garage / monteur aansprakelijk stellen voor de geleden schade.
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
Old 20-03-2015, 11:15
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren

Als je een auto aanbiedt voor een APK keuring, in deze zaak een diesel dan moet er een roetmeting plaatsvinden. MAW je geeft toestemming voor een APK keuring INCL die test welke erbij hoort.

Is gewoon pech hebben helaas.
Golf Rallye
Dailys:
Phaeton W12 & T5GP California
Reply With Quote
Old 20-03-2015, 11:25
VAGKonzept VAGKonzept is offline
VW Fanatic

Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
Vreemde zaak, die rechtsbijstand heeft ook niet echt z'n best gedaan want in het merendeel van zulke gevallen kun je wel degelijk de garage / monteur aansprakelijk stellen voor de geleden schade.

Sven, het gaat hier om de Belgische autokeuring, die vindt plaats bij de bevoegde instanties, en dus niet bij een garage/monteur zoals in NL...

Je geeft overigens zelf de toestemming om die test uit te voeren (uiteraard heb je weinig keuze, het is dat of ongekeurd rondrijden...)

Ik meen me te herinneren dat je enkel een KANS hebt op enige schadevergoeding als je een compleet ingevuld/afgestempeld onderhoudsboekje kan voorleggen waaruit blijkt dat ALLE nodige onderhoud op tijd is gebeurd aan de betreffende wagen.

Nogmaals : dat is echter wat ik me meen te herinneren, dus pin er me niet op vast...

edit : ik herinner me dat uit een kwestie mbt een gesprongen D-riem... kan dus totaal irrelevant zijn bij deze zaak...

***Bags Are For Groceries !!!***

***People hate mk3's, that's why we love them ***

...als Kind mal in die Ölwanne gefallen...

Last edited by VAGKonzept : 20-03-2015 at 11:27.
Reply With Quote
Old 20-03-2015, 19:41
VWJYI VWJYI is offline
No personal life

Hier in nl is het tegenwoordig zo dat nieuwere diesel auto's vanaf een bepaald jaar worden uitgelezen ipv afgetrapt voor roetmeting. Dat zal niet voor niks nu veranderd zijn
Reply With Quote
Old 20-03-2015, 19:52
jasonnl's Avatar
jasonnl jasonnl is offline
VW Guru

niet alleen dieselauto's alle auto's na 2006 dacht ik. Gewoon uitlezen. makkelijker en sneller.

En ken ook genoeg garage's die geen roetmeting doen alleen bij steekproef. Altijd eerst goed warm rijden. Maarja denk inderdaad gewoon pech hebben. Die man kan er ook niks aan doen. Om hem goed te keuren moet hij hem onderin trappen. Dat de koppakking dan ploft. Had ook een week later of op de terug weg kunnen gebeuren.

MKI '76 swallowtail project ,MKII 1.6TD '90 Daily, '05 CBR600RR Repsol
EX
MKI'83 GTI, '80 1.5aut, '91 cabbie
MKII '84 TD , 85'tdi , 86'td , '86D '86 16v GTI
Polo '00 6n2 GTI
Mercedes SEC500 '87
Honda Civic '94
Reply With Quote
Old 20-03-2015, 22:22
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur

Ben 10 jaar apk keurmeester geweest en heb diverse auto's stuk gehad met roetmeten, 9 van de 10 distributieriem gesprongen. Je vraagt van tevoren of de riem gedaan is, tuurlijk issie gedaan en meestal zit ie er dan 2 ton op dus, volgas is geen probleem, gas los en knal! Kapot.
Eigen schuld, jij bent verantwoordelijk voor de staat van onderhoud van je voertuig. Zelfs een nieuwe riem kan breken en dan zal de fabrikant altijd zeggen dat ie niet goed gemonteerd was.
Reply With Quote
Old 21-03-2015, 00:51
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore

Heb er in de ruim 13 jaar dat ik keur (ruim 500p/j) nog nooit eentje kapot gehad met roetmeten, en sommige waren er heeeeeel dik overheen.
Wel eerst altijd ff contact met de klant opgenomen bij twijfel, je weet immers maar nooit, kan je er achteraf geen gezeur mee krijgen.
Maar het blijft idd je eigen verantwoordelijkheid.
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
Old 21-03-2015, 11:27
Van Limburg's Avatar
Volksforum Donateur

Handig die verschillende keurmeesters die hier zitten.
Komen natuurlijk na zo een voorval meerdere verhalen te boven van de beteffende keuring.

Er is toch niemand die zegt dat je de auto tot 7000 toeren moet laten gaan.
Maar daar kan je motor onbelast misschien niet van kapot gaan?
Reply With Quote
Old 21-03-2015, 11:45
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie

Send a message via MSN to The_Maxx

Roetmeting word op een te radicale manier uitgevoerd. Volgas op een onbelaste en vaak ook nog koude motor, dat is voor ELKE motor ongezond.
Er is ook een groot verschil in de manier waarop de keurder ermee omgaat: gewoon planken en plots gas los is slechter dan rustig aan opbouwen en ook rustig aan weer loslaten. (al weet ik niet wat precies de richtlijnen voor die test zijn)
Ze moeten maar eens wat logischer gaan testen dan deze mishandeling.

Je hebt idd geen poot om op te staan omdat je toestemming geeft om te testen. Koppakking kan er inderdaad uitvliegen bij zoiets, maar ook de riem kan eraf komen.
Ben blij dat ik zelf geen diesel heb...
Old 21-03-2015, 15:14
Van Limburg's Avatar
Volksforum Donateur

Eigenlijk geven wij geen toestemming. Wij rijden naar de keuring, tot we binnen zijn. Vervolgens neemt daar de keurmeester alles over.
Ook niet meer als normaal want als je sommige daarbinnen zelf een brug op laat rijden..

Natuurlijk als we dit niet zouden toe laten, wordt onze auto niet gekeurd. Veel keuze hebben we al niet.

Roetmeting slaat toch ook nergens op? We rijden in het dagelijks leven toch ook niet aan 7000/min.

Als ik morgen mijn auto uitleen aan een vriend(dan geef ik toestemming) en hij rijd de motor kapot. Dan stel je je sowieso vragen.. Want zelf rij je er al 16 jaar mee en heb je nooit problemen gehad.
Neemt niet weg dat ik hem ook niet aansprakelijk kan stellen.

Maar je kan de frustratie wel begrijpen...
Reply With Quote
Old 21-03-2015, 15:20
stapper stapper is offline
Forum Regular

Ik heb een paar maten die hier in belgie op de keuring werken. En jammer genoeg is het zo dat alle schade tengevolge van de testen van de keuring voor eigen rekening zijn... Schandalig maar het is zo
Reply With Quote
Old 21-03-2015, 15:39
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>

Quote:
Originally Posted by The_Maxx

Je hebt idd geen poot om op te staan omdat je toestemming geeft om te testen.

Zo zwart op wit is dat niet hoor en daarom in de meeste gevallen ook niet waar.

Maar goed, dit lijkt altijd wel een eindeloze discussie op fora's dus ik ga er vanaf nu niet meer op in.
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
Old 21-03-2015, 16:13
Postwhore

Reply With Quote
Old 22-03-2015, 17:31
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
Roetmeting word op een te radicale manier uitgevoerd. Volgas op een onbelaste en vaak ook nog koude motor, dat is voor ELKE motor ongezond.
Er is ook een groot verschil in de manier waarop de keurder ermee omgaat: gewoon planken en plots gas los is slechter dan rustig aan opbouwen en ook rustig aan weer loslaten. (al weet ik niet wat precies de richtlijnen voor die test zijn)
Ze moeten maar eens wat logischer gaan testen dan deze mishandeling.

Je hebt idd geen poot om op te staan omdat je toestemming geeft om te testen. Koppakking kan er inderdaad uitvliegen bij zoiets, maar ook de riem kan eraf komen.
Ben blij dat ik zelf geen diesel heb...

Rutger, je gaat ff mis, de motor dient op bedrijfstemperatuur te zijn en de belasting valt mee omdat er geen vermogen geleverd hoeft te worden. 1x accelereren met rijdende auto is meer belasting. Verder zie ik ineens 7000rpm in het verhaal terecht komen, ik ben nog geen diesel tegen gekomen die dat haalde en overleefde. Alle diesels, mechanisch of elektronisch geregeld, hebben een toerenbegrenzer. Het zou kunnen dat die stuk is, de oude CAV rotodiesels hadden dit wel eens, maar ik ben het op een bosch verdeler of lijnpomp nog nooit tegen gekomen.
Reply With Quote
Old 22-03-2015, 18:40
Van Limburg's Avatar
Volksforum Donateur

Ken er te weinig van. Voor mij is de uitkomst van deze discussie dan niet zo heel belangrijk. Eerder 'leuk' om te weten.

Motor was op bedrijfstemperatuur. Wat je zegt over dat de motor niet belast wordt geloof ik direct.
Maar zeg je hiermee dan ook dat hoog in de toeren gaan niet de oorzaak kan zijn?

Ik zeg idd 7000/min. Had ook 10 000/min kunnen zeggen. Ik bedoel dus eigenlijk: hoog.
Reply With Quote
Reply

Posting Rules