#1
|
||||
|
||||
raar probleem rechter voorwiel
er loopt iets fout in de golf, en ik blijf er maar mee sukkelen.
vroeger reed ik heel zuinig en haalde ik een paar tanken aan 3,4liter. allemaal schoon en had wel genoeg van dat zuinig rijden. ik begon weer normaal te rijden en verbruik zit dan tussen de 4 en 5liter (1:22 tot 1:25). en moet echt al gek rijden om boven de 5liter te geraken. maar nu begin het. men auto zijn verbruik blijft stijgen, en maar stijgen. de laatste tank het ik een record gehaald door op 733km er 42liter diesel door te jagen (1:17). en dit terwijl ik dus zuinig rijd nu en regelmatig gecruized heb op autosnelweg. een idee van het verbruik: sep 2012-maart 2013: 4,13-5,05L verbruik, gemiddeld zo een 4,65 maart 2013-sep 2013: 4,1 tot 5,06 verbruik, gemiddeld 4,7liter sep 2013 tot maart 2014: 4,25 tot 5,26l verbruik, gemiddeld 5,0liter maart 2014 tot sep 2014: 4,13 tot 5,41l verbruik, gemiddeld 4,7-4,8liter sep 2014 tot nu: 4,6 tot 5,66liter verbruik, gemiddeld 5,2-5,3liter. de laatste dip waar die op 4,6liter duikt is een week dat ik de auto weer naar het werk nam (266km/dag autosnelweg en dan wordt die wel weer zuinig). alleen waren dat de afstanden die ik deed toen die onder de 4liter bleef in 2012. en nu zit die daar NOG boven de 4,5liter terwijl ik daar niet eens de 4,0 haalde vroeger ook zit er een probleem in de aandrijving ergens. op nat wegdek schuift die regelmatig weg. bij gasgeven trekt hij scheef, en soms bij remmen wil die de hele andere kant uitdraaien. ik heb de ophanging al nagelopen en vond een kapotte stuurkogel. die is vervangen. ook de keuring een 2maand geleden had enkel die speling van die stuurkogel gezien. heb men toyo proxes 195/50R15 banden eens gewisseld met 185/60R14 banden (men oude staalvelgen). ook daar idem dezelfde problemen in. alle banden op 2.0 bar gezet en extreme proefrit gedaan. -rechtervoorwiel heeft wielspin bij vertrekken, zowel nat als droog wegdek -rechtervoorwiel blokkeerd ook HEEEL snel als je iets of wat te hard remt (nog geen noodstop). auto omhoog gezet en alle wielen gedraaid, geen problemen. ook de vering wat getest en wiel heen en weer getrokken, niks abnormaals (lagers achteraan zitten wel heel los). uitlijning ga ik nog eens laten doen, maar zou dit bovenstaande veroorzaken? toch niet het heen en weer gaan tijdens optrekken/afremmen? remschijven en blokken zijn ook nog geen jaar geleden vernieuwd en daar zit ook alles goed. auto rookt ook niet abnormaal. geen zwart/blauwe of witte rook bij starten of bij het rijden. roetstop is dichtgedraaid om net zuinig te rijden.
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be Last edited by fcapri : 14-01-2015 at 17:10. |
#2
|
||||
|
||||
Eerst uitlijnen, wanneer je zaken aan de ophanging vervangt dient dit altijd te gebeuren.
Hoe is verder de staat van je lucht en brandstoffilter? |
#3
|
|||
|
|||
Sorry dat ik dit moet zeggen, maar waarom maak je je zorgen om je verbruik?
Ik vind zo'n mk2 diesel niet trekken als je alles dicht gooit. roetstop iets open draaien mag wel, en je verbruik gaat niet echt verschillen. Ik rij met een goed aangedraaide roetstop met mijn turbodiesel ongeveer 700km op stadsgebruik. Heb je wat betreft het schuiven al eens vaker meegemaakt, of is dit nu de eerste keer dat jouw Golf dit doet? |
#4
|
||||
|
||||
die deed dat vroeger nooit, en ik vind het raar dat die in natte bochten blijft wegschuiven. al 2 sets banden geprobeerd, en t blijft. ik dacht eerst dat het aan die kapotte stuurkogel lag (en daar dan ook het scheeftrekken bij optrekken en afremmen aan te wijten was).
maar die is nu vervangen en het blijft. de laatste keer dat men verbruik bleef stijgen, was een injector kapot. die vervangen maar verbruik zakt niet terug. dan een kapot lager gevonden achteraan, vervangen maar verbruik zakt niet terug. in tegendeel, hoe meer ik defecte stukken vervang, hoe hoger het verbruik gaat. luchtfilter ... hoe kon ik die vergeten. ff checken. EDIT: luchtfilter eruit gehaald, zit er nog goed geel uit, lichtjes donker in het midden
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be Last edited by fcapri : 14-01-2015 at 17:31. |
#5
|
||||
|
||||
Laat nou de wielstanden eens controleren, als je sporing of wielvlucht verkeerd staan krijg je dit soort problemen...
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#6
|
||||
|
||||
gaan we eens doen dan. proberen dit weekend te laten uitvoeren.
ik begon al een veerpoot te verdenken omdat telkens het rechtse wiel geen grip houd. ga ik ook andere banden zoeken, deze nu op men staalvelgen zijn ook al niet van de jongste meer (men 15" alu zijn wel goed, maar daar heeft een achterband een serieuze kap in de zijwang en ik vermoed daar een krom wiel oja, nog geen maand geleden dacht ik het probleem te hebben gelokaliseerd. men km teller stopte regelmatig met doortellen. als de km's niet oplopen terwijl je rijd, dan zal je verbruik negatief beinvloed worden. echter met de andere teller blijft het verbruik hoog. dus dat was het ook niet . vanmorgen de teller eens gecontrolleerd. t is 134km naar men werk en volgens de teller heb ik 135km gereden deze morgen (iets afwijking en heb vanmorgen niet na de komma afgelezen. als de teller op 00000.9 stond, zit ik met 1km afwijking. kan dus ook een foute km teller afstippen als oorzaak
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be Last edited by fcapri : 15-01-2015 at 07:48. |