|
||||
|
||||
Autoradio
Beste forummers,
Ik heb vanmiddag mijn nieuwe radio aangesloten aangezien er niks in zat maar er zater allerlei draaden omdat er wat met gekloot was door vorige eigenaar nu stond er dat rood en geel op 12v moest en zwart op min maar er kwam maar 1 rode uit de bekabeling van de auto dus heb geel en rood er op moeten aansluiten maar nu moet ik hem handmatig aan en uitzetten maar hoe zorg ik er voor dat hij alsnog over het contact gaat? ps. ik heb voor het aansluiten kroonsteentjes gebruikt omdat het niet anders kon. alvast bedankt!
|
||||
|
||||
Die gele moet op een geschakelde plus. Als die er niet ligt kun je hem achter je zekeringskast pakken zijn diverse vrije poortjes voor even met de de mulimeter opmeten en een draad trekken.
|
||||
|
||||
Quote:
hoe kun je dit het beste meten met een multiemeter want ik heb 0 verstand van elektro haha
|
||||
|
||||
Met een eenvoudig testlampje gaat dit net zo gemakkelijk, of beter nog: een 12V spanningszoeker.
|
|
||||
|
||||
Quote:
maar ik bedoel eigenlijk hoe je weet of je een geschakelde plus heb of een constante?
|
||||
|
||||
Constante plus staat altijd spanning op. Geschakelde plus alleen wanneer de auto op contact staat. Met het klemmetje op de spanningzoeker massa maken en dan gewoon testen aan de kabels welke spanning geeft bij contact en welke continue spanning levert.
|