Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 07-11-2014, 04:58
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore

Default diesel motor demonteren (dieselpomp)

is een dieselmotor zelf te demonteren en terug op te bouwen, of heb je teveel speciaal gereedschap nodig voor die dieselpomp weer af te stellen?

waarom ik het vraag: ik zou graag de motor er eens uithalen om de motorruimte op te frissen (opkuisen en herspuiten). ondertussen wil ik dan de motor ook eens opnieuw in de verf zetten (origineel is die groen?).
ik heb gezien dat er olie begint te komen van tussen de motor en de cilinderkop, dus koppakking is te vervangen, en hier zit het probleem. moet de dieselpomp eraf of kan je die er in 1 geheel afpakken dat ze niet afgesteld moet worden?

als het dan toen moet herregeld worden, kan ik dan een TD pomp monteren? ik weet dat die ergens een leiding extra heeft waar de overdruk mee gemeten wordt zodat die extra kan inspuiten. ik zou namelijk eens willen gaan spelen met een compressor (2dehandse van een mini ofzo aangedreven zoals een dynamo). het moet eenvoudig demonteerbaar zijn.
TD blok erin gooien lukt niet in belgie
Reply With Quote
Old 07-11-2014, 08:29
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC

De dieselpomp kan er uit met gewoon gereedschap. Het terug afstellen, daar heb je een micrometer voor nodig. Hoe dat in z'n werk gaat staat hier in de werkplaats.
Reply With Quote
Old 07-11-2014, 11:20
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder

Klopt, die pomp kan je er niet zomaar demonteren zonder speciaal gereedschap. Er zijn bouten waarvan als je ze losdraait je de basisafstelling van de pomp verandert.
Maar de dieselpomp hoeft er niet af om de motor te demonteren. Ik heb onlangs kleppen laten vervangen bij mijn TD blok, je kan die pomp gewoon op zijn plaats laten zitten. Zal misschien bij het schilderen iets minder handig zijn maar je spaart er tijd en geld mee uit.

De dieselpomp zelf afstellen is goed te doen. Staat inderdaad een handleiding voor hier op het forum, en daar staat ook welk gereedschap je nodig hebt. Voor een 100€ heb je het al op ebay, en gezien dit past op tal van vw diesels uit de jaren 80 en 90 is het de investering wel waard.

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
Old 07-11-2014, 19:56
golffan golffan is offline
Forum Regular

Quote:
Originally Posted by fcapri
is een dieselmotor zelf te demonteren en terug op te bouwen, of heb je teveel speciaal gereedschap nodig voor die dieselpomp weer af te stellen?

waarom ik het vraag: ik zou graag de motor er eens uithalen om de motorruimte op te frissen (opkuisen en herspuiten). ondertussen wil ik dan de motor ook eens opnieuw in de verf zetten (origineel is die groen?).
ik heb gezien dat er olie begint te komen van tussen de motor en de cilinderkop, dus koppakking is te vervangen, en hier zit het probleem. moet de dieselpomp eraf of kan je die er in 1 geheel afpakken dat ze niet afgesteld moet worden?

als het dan toen moet herregeld worden, kan ik dan een TD pomp monteren? ik weet dat die ergens een leiding extra heeft waar de overdruk mee gemeten wordt zodat die extra kan inspuiten. ik zou namelijk eens willen gaan spelen met een compressor (2dehandse van een mini ofzo aangedreven zoals een dynamo). het moet eenvoudig demonteerbaar zijn.
TD blok erin gooien lukt niet in belgie

Toch wel, kijk maar eens op je roze kaart staat gewoon op 1600 cc diesel ik heb een originele gtd en daar staat ook gewoon 1600 cc diesel op. Verder details over de motor/techniek staan daar niet op. Dus ik zie het probleem niet, bespaart je veel moeite, geld en teleurstelling. Doet me eraan denken dat ik nog 2 td blokjes heb mocht je interesse hebben ...
Reply With Quote
Old 07-11-2014, 20:50
Ilker Ilker is offline
VW Fanatic

Komop dat lukt zowiezo. je hebt dezelfde cillinderinhoud alleen met een turbo erbij. Ik zeg doen!
Ik heb het andersom gedaan, ik heb een JR gehad. koppakking stuk, en recent vervangen door een 1V er in. opzich heb ik praktisch 10pk minder dan op de ''certificaat'' maar ik heb het op een JR doen lijken met een LDA pomp.
Dus dat moet wel lukken.
Alleen op mijn verzekering staat er dat het een 1600cc TD is.
Keuringskaart ofzo, staat niks op.

Last edited by Ilker : 07-11-2014 at 21:09.
Reply With Quote
Old 07-11-2014, 22:28
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore

Quote:
Originally Posted by golffan
Toch wel, kijk maar eens op je roze kaart staat gewoon op 1600 cc diesel ik heb een originele gtd en daar staat ook gewoon 1600 cc diesel op. Verder details over de motor/techniek staan daar niet op. Dus ik zie het probleem niet, bespaart je veel moeite, geld en teleurstelling. Doet me eraan denken dat ik nog 2 td blokjes heb mocht je interesse hebben ...

ja, dat staat er op de roze kaart, maar als de keuring uw pvg nr intikt in de computer, welke gegevens komen daar dan allemaal op?
daar staat normaal vermeld welke remmen ge allemaal hebt, uw vermogen, versnellingsbak,... kortom een heleboel MEER gegeven dat wat gij op uw roze kaart hebt.

daarbij wil ik met dit blokje de 1 000 000km halen, wordt niet vervangen.
wil hem alleen variabel sneller maken. als ik dus wil, moet er druk opgebouwd kunnen worden aan de inlaatzijde (compressor) en moet de brandstofpomp ifv de druk ook extra inspuiten (TD injectiepomp)
Reply With Quote
Old 08-11-2014, 13:22
Ilker Ilker is offline
VW Fanatic

1 mil km is haalbaar met een JP, maar wel in originele staat.
een getuned blok hmm twijfelgeval, hangt ook van onderhoud en rijgedrag af. Succes!!
Reply With Quote
Reply

Posting Rules